Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Leerlingen uit de lagere school moeten vaak lang stilzitten, dat kan ervoor zorgen dat hun welbevinden en hun schoolresultaten gaan dalen. Daarom wordt er soms gebruik gemaakt van bewegingstussendoortjes om de leerlingen opnieuw te ontspannen, om te motiveren, om hun concentratie te verhogen. Dansspelletjes kunnen als tussendoortje gebruikt worden, maar ook als integratie-opdracht in de lessen. Uit eigen ervaringen en bevindingen van leerkrachten lager onderwijs wordt vastgesteld dat er opmerkelijk weinig goede handleidingen voor leerkrachten in het basisonderwijs zijn om dansspelletjes aan te bieden in de klas. Uit de bevraging van leerkrachten blijkt dat leerkrachten nood hebben aan concrete voorbeelden om dansspelletjes in de klas te integreren. Met deze bachelorproef wordt er een kant en klare bundel van dansspelletjes opgesteld om de leerkrachten te inspireren en aan te zetten tot het aanbieden van dansspelletjes in de klas. Zes leerkrachten uit verschillende scholen werden a.d.h.v. een interview bevraagd over de hoofdonderzoeksvraag: ‘Waarom komen dansspelletjes weinig aan bod in de lagere school?’. Daarnaast heb ik via deelonderzoeksvragen geprobeerd om een antwoord te formuleren op de hoofdonderzoeksvraag. De deelvragen werden beantwoord door verschillende bronnen te bestuderen, de bevraging van de leerkrachten te analyseren en eigen stage-ervaringen toe te passen. Om de bundel met dansspelletjes vorm te geven heb ik zeven ontwerpcriteria vooropgesteld. Deze ontwerpcriteria zijn het resultaat van de literatuurstudie over dansspelletjes. Ik heb een bundel met dertig dansspelletjes gecreëerd. De dansspelletjes worden opgedeeld in de eerste, tweede en derde graad. Per graad zijn er tien dansspelletjes beschikbaar, er is telkens ook een thema vooropgesteld. De bundel met dansspelletjes werd door de zes leerkrachten en mezelf uitgeprobeerd. De leerkrachten konden a.d.h.v. een feedbackformulier opschrijven welke dansspelletjes ze in hun klas getest hadden. Daarbij konden de leerkrachten het verloop van het dansspel beschrijven en eventuele feedback geven over het dansspel. Uit de feedbackformulieren werd aangetoond dat de leerlingen het leuke dansspelletjes vonden, ze waren enthousiast en deden telkens actief mee. En uit de feedback van de leerkrachten merkte ik op dat de dansspelletjes in de klas, effectief voldeden aan de vooropgestelde ontwerpcriteria. Bovendien bleken er voldoende gevarieerde spelletjes aanwezig te zijn in de bundel, zodat de leerkrachten zelf konden kiezen welke spelletjes zij met de klas wilden doen. Daarnaast vonden de leerkrachten de dansspelletjes geschikt voor alle graden.
Choose an application
Er wordt tegenwoordig te weinig gedanst in het onderwijs. In de lagere school ligt het accent nog veel te vaak enkel en alleen op het leren van rekenen en taal. Er is dus sprake van een gering aanbod dans in de lagere school. Door bevragingen bij leerkrachten uit de lagere school bleek de grootste oorzaak gebrek aan tijd te zijn. Anderzijds komt het ook door een gebrek aan ervaring en interesse. Om al deze oorzaken aan te pakken is er nood aan een vernieuwende, leerrijke en zinvolle dansdidactiek. Kinderen hebben namelijk nood aan beweging. Dans komt eigenlijk tegemoet aan hun drang om te bewegen en het dansonderwijs hoort daar bij aan te sluiten. Dans sluit ook aan bij de behoeften van kinderen om iets te gaan uitbeelden, om te gaan ontdekken wat ze met hun lichaam allemaal kunnen uitdrukken. Ik wou dus zowel voor mezelf als voor andere leerkrachten een muzische lessenreeks dans samenstellen voor jonge kinderen van de lagere school en ik deed dit aan de hand van lesfiches waarbij iedere leerkracht er zijn of haar eigen inbreng aan kan toevoegen. Het was de bedoeling om los te komen van de oude dansdidactiek die nu in zijn werking is. We moeten de leerlingen namelijk zelf tot dansen laten komen. Aan de hand van een enquête werden verschillende leerkrachten uit het lager onderwijs bevraagd over de hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende dansdidactiek implementeren op school die ervoor zorgt dat de kinderen zich kunnen uitdrukken met dans op een zinvolle en leerrijke manier?‘. Daarnaast heb ik via de deelonderzoeksvragen een antwoord proberen formuleren op de hoofdonderzoeksvraag. De deelvragen werden beantwoord door verschillende bronnen te bestuderen, door bevragingen bij leerkrachten en leerlingen te doen en ook door mijn eigen stage-ervaring, danservaring hierop toe te passen. Tijdens de stage kreeg ik de kans om zelf enkele lessen uit mijn lessenreeks te geven. Ik gaf een les aan het eerste leerjaar en een les aan het derde leerjaar. Zowel de leerlingen als de klasleerkracht waren telkens enthousiast en tevreden over de les. Ik vroeg na de les om feedback en deze feedback heb ik dan ook meteen herwerkt in mijn lessen. Ik doorliep voor mezelf telkens de fases van het creatieve proces. Ik hoop dat de (toekomstige) leerkrachten nu verder aan de slag kunnen met het dansen in de klas!
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|