Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Vreemde talen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, en ze komen van pas bij internationale samenwerking. Wie meerdere talen beheerst, heeft ruimere communicatiemogelijkheden en is beter in staat om taal te doorzien en om zich in te leven in andere culturen. Maar hoe help je iemand om taalvaardig en taal- en intercultureel bewust te worden? Wat voor ondersteuning, oefening en kennis is daarvoor nodig? Het Handboek vreemdetalendidactiek maakt (toekomstige) taaldocenten wegwijs in de verschillende domeinen van het vreemdetalenonderwijs.Het boek gaat in op drie domeinen die nauw met elkaar verbonden zijn: vertrekpunten, vaardigheden en vakinhoud. Deel 1 van het boek, Vertrekpunten, biedt onderbouwde inzichten die tot de vakdidactische basisuitrusting behoren van iedere vreemdetalendocent; onmisbaar bij het ontwerpen van onderwijs en direct gerelateerd aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Het tweede deel van het boek, Vaardig, bespreekt welke kennis, vaardigheden en strategieën leerlingen nodig hebben om zich in verschillende taalsituaties te redden én hoe docenten hun leerlingen kunnen helpen die kennis, vaardigheden en strategieën te ontwikkelen. Ten slotte nodigt deel 3 van het boek, Vakinhoudelijk bewust, docenten uit om leerlingen verschillende perspectieven op taal te bieden. Het deel besteedt aandacht aan taalkundige en (inter)culturele aspecten die schuilgaan achter taal als communicatiemiddel en als denkgereedschap, en het sluit aan bij thema?s als burgerschap en persoonsvorming.Bij het boek hoort een website met verwerkingsopdrachten, en links en tips voor verder lezen.Aan dit handboek werkten meer dan dertig vakexperts mee. Door hun expertise samen te brengen biedt dit handboek een breed en tegelijkertijd diepgaand perspectief op vreemdetalenonderwijs.Handboek vreemdetalendidactiek is geschreven voor (toekomstige) vreemdetalendocenten. Daarnaast is dit handboek een bron van kennis en inspiratie voor ervaren docenten die hun onderwijspraktijk willen vernieuwen.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-vreemdetalendidactiek-9789046907641
Didactics of languages --- didactiek --- talenonderwijs --- Higher education --- taalverwerving --- Meertaligheid --- Intercultureel onderwijs ; didactiek --- Taalverwerving --- Vreemde-talenonderwijs --- Didactiek --- vreemdetalenonderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Taalonderwijs. --- Voortgezet onderwijs. --- Vreemde talen. --- Vreemdetalenonderwijs. --- didactiek. --- taalonderwijs. --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; Nederland --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Secundair Onderwijs. --- Secundair Onderwijs --- Vreemdetalenonderwijs
Choose an application
Werkvormen zijn de bouwstenen van een goede vakdidactiek. Zeker sinds de invoering van het Europees Referentiekader (ERK) is kennis over de taal minder relevant. Het doel is dat de leerling de taal kan gebruiken: hij moet deze zelfstandig kunnen lezen, luisteren, schrijven en spreken. De ervaring leert dat leerlingen die al doende leren, informatie langer en beter onthouden.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- vreemdetalenonderwijs --- Jongeren. --- Onderwijs. --- Secundair Onderwijs. --- Jongeren --- Onderwijs --- Secundair Onderwijs
Choose an application
oe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen, als differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren. Daarnaast ook feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs ... Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties? En hoe? Deze zoektocht zal elke taalleerkracht herkennen. In dit boek gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen. Ze biedt taalleraren ook inspiratie om in te spelen op de talenten van leerlingen. Hun autonomie, betrokkenheid en competentie te verhogen. In te zetten op differentiatie en variatie, en gebruik te maken van activerende werkvormen. Geregeld komen haar cursisten ook zelf aan het woord met hun kijk op deze communicatieve aanpak.
456.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Nt2 --- Talenonderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- talenonderwijs --- tweede taal --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- NT2
Choose an application
Wie Duits, Engels, Frans, Spaans of NT2 onderwijst, kent zeker deze vragen: Hoe werkt de dynamiek tussen kennis en vaardigheid? Hoe stimuleer je automatisering? Hoe nuttig is grammatica? Hoe bepaal je de juiste dosis en doelmatige werkvormen? Wat met vertaalvaardigheid? Hoe wend je de moedertaal optimaal aan? Wat is nu eigenlijk een A2, B1 of B2-niveau van het Europees Referentiekader? Wat staat hierover in de eindtermen en hoe meet je of je leerlingen het niveau halen? Hoe bouw je woordenschat op in een meerjarig taalprogramma? Zijn leerboeken nuttig? Waarop moet je letten bij het kiezen van een leerboek? Wat leert ons de rijke geschiedenis van taalmethodes? Dit boek vertaalt het vele onderzoek in deze en andere kwesties naar de praktijk. Het is bedoeld voor taalleraren (in spé) op elk onderwijsniveau, in Nederland en in Vlaanderen. Voor de lerarenopleiding zijn relevante opdrachten toegevoegd.
456.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Adult education. Lifelong learning --- Adult education. Lifelong learning. --- Didactic strategies. --- Didactics of languages. --- Didactics of primary education. --- Didactics of secundary education. --- vreemdetalenonderwijs --- Didactiek --- Taalonderwijs --- 373.5
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|