Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
WE DOEN HET ALLEMAAL. WE ZIJN ALLEMAAL SCHULDIG. WE ZIJN ALLEMAAL IN GEVAAR. Tijdens een heftige klimaatactie worden Stef Cools en zijn team halsoverkop opgeroepen voor een verdacht overlijden op de leegstaande site van de voormalige autofabriek van General Motors in Antwerpen. Een man lijkt gestikt door de hitte in zijn eigen auto. Het lijkt op een ongeval, tot er een nieuw lijk opduikt en er een parallel ontstaat tussen de recente klimaatacties en de aard van de moorden...
Choose an application
Choose an application
Cette étude entend aborder le genre littéraire de l'uchronie à travers le prisme de la théorie de la tension narrative, appliquée à l'analyse de deux romans, "La part de l'autre" d’Eric-Emmanuel Schmitt et "Aucun homme n'est une île" de Christophe Lambert.
Uchronie --- tension narrative --- suspense --- histoire contrefactuelle --- Arts & sciences humaines > Littérature
Choose an application
La recherche universitaire répugne souvent à s’emparer d’œuvres trop récentes ; la tâche est, il est vrai, doublement délicate. Délicate d’abord parce que l’analyse, qui se construit habituellement dans un rapport de distance entre l’objet analysé et le sujet analysant, s’élabore ici dans une sorte de rapport immédiat et direct entre l’écriture et sa réception. Le principe même du colloque ajoute encore à la difficulté de la tâche en autorisant la confrontation auteur-critique ; alors que le premier considère l’œuvre comme intention de création, le second l’envisage déjà comme un objet d’interprétation. L’écart ontologique qui résulte de cette rencontre improbable peut alors se résoudre en confrontation stérile. Isabelle Hausser se prête à l’exercice en évitant précisément ce piège ; elle abandonne sans ciller l’interprétation à ses lecteurs, préférant nourrir de ses commentaires la dialectique création-réception : toujours attentives aux interprétations que suscite son œuvre, ses interventions alimentent le rapport tensif entre création et réception, en laissant au critique la liberté même de sa lecture. L’œuvre d’Isabelle Hausser n’en semble que plus résolument moderne, de son temps, du nôtre. Moderne donc parce qu’ouverte, ouverte sur le monde moderne qui l’inspire, ouverte quant aux procédés d’écriture auxquels elle recourt, ouverte par les genres et les tonalités qu’elle traverse, ouverte encore par ses fins mêmes, ouverte enfin par les pistes qu’elles suggèrent avec d’autres arts ou d’autres imaginaires. Loin des modes éphémères, le roman haussérien méritait donc ce premier colloque universitaire, « Imaginaire et écriture dans le roman haussérien ».
Literature (General) --- poésie --- roman --- politique --- engagement --- écriture --- musique --- paysage --- imaginaire --- histoire --- philosophie --- comédie --- identité --- ironie --- légende --- tentation --- suspense
Choose an application
Recent years have seen the strong development of Neo-Victorian studies, including its theorisation by such scholars as Cora Kaplan, Sally Shuttleworth, Ann Heilmann, Christian Gutleben, Marie-Louise Kohlke, Mark Llewellyn and others. It is a focus that has engaged literary critics from around the globe.
Neo-Gothic Narratives defines and theorizes what, exactly, qualifies as such a text, what mobilises the employment of the Gothic to speak to our own times, whether nostalgia plays a role and whether there is room for humour besides the sobriety and horror in these narratives across various media. What attracts us to the Gothic that makes us want to resurrect, reinvent, echo it? Why do we let the Gothic redefine us? Why do we let it haunt us? Does it speak to us through intertexuality, self-reflectivity, metafiction, immersion, affect? Are we reclaiming the history of women and other subalterns in the Gothic that had been denied in other forms of history? Are we revisiting the trauma of English colonisation and seeking national identity? Or are we simply tourists who enjoy cruising through the otherworld? The essays in this volume investigate both the readerly experience of Neo-Gothic narratives as well as their writerly pastiche.
Gothic fiction (Literary genre) --- History and criticism. --- Gothic horror tales (Literary genre) --- Gothic novels (Literary genre) --- Gothic romances (Literary genre) --- Gothic tales (Literary genre) --- Romances, Gothic (Literary genre) --- Detective and mystery stories --- Horror tales --- Suspense fiction --- English literature
Choose an application
This book explores Victorian and modernist haunted houses in female-authored ghost stories as representations of the architectural uncanny. It reconsiders the gendering of the supernatural in terms of unease, denial, disorientation, confinement and claustrophobia within domestic space. Drawing on spatial theory by Gaston Bachelard, Henri Lefebvre and Elizabeth Grosz, it analyses the reoccupation and appropriation of space by ghosts, women and servants as a means of addressing the opposition between the past and modernity. The chapters consider a range of haunted spaces, including ancestral mansions, ghostly gardens, suburban villas, Italian churches and houses subject to demolition and ruin. The ghost stories are read in the light of women’s non-fictional writing on architecture, travel, interior design, sacred space, technology, the ideal home and the servant problem. Women writers discussed include Elizabeth Gaskell, Margaret Oliphant, Vernon Lee, Edith Wharton, May Sinclair and Elizabeth Bowen. This book will appeal to students and researchers in the ghost story, Female Gothic and Victorian and modernist women’s writing, as well as general readers with an interest in the supernatural.
Ghost stories, English. --- English ghost stories --- English fiction --- Culture. --- Gender. --- Gothic fiction (Literary genre). --- Culture and Gender. --- Gothic Fiction. --- Gothic horror tales (Literary genre) --- Gothic novels (Literary genre) --- Gothic romances (Literary genre) --- Gothic tales (Literary genre) --- Romances, Gothic (Literary genre) --- Detective and mystery stories --- Horror tales --- Suspense fiction --- Cultural sociology --- Culture --- Sociology of culture --- Civilization --- Popular culture --- Social aspects
Choose an application
Gothic fiction (Literary genre) --- Gothic revival (Literature) --- Architecture, Gothic --- Art, Gothic --- Gothic art --- Art, Medieval --- Christian art and symbolism --- Gothic architecture --- Christian antiquities --- Church architecture --- Literary movements --- Revival movements (Art) --- Romanticism --- Gothic horror tales (Literary genre) --- Gothic novels (Literary genre) --- Gothic romances (Literary genre) --- Gothic tales (Literary genre) --- Romances, Gothic (Literary genre) --- Detective and mystery stories --- Horror tales --- Suspense fiction --- History and criticism --- History
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|