Listing 1 - 10 of 89 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De bundel In zee is een gezamenlijk project van schilder Solange Abbiati en dichter Stefaan van den Bremt, die allebei sinds 2011 Brussel voor Walcheren hebben verruild. Onder een groot aantal acrylverfschilderijtjes van Solange Abbiati koos de dichter er eenenveertig, waar hij een eigen ludieke visie in verzen aan toevoegde. Het geheel roept de zee op in haar meest verscheiden gedaanten: vanaf het plankton tot de sidderaal en – helaas – ook de plastic soep. De zee heeft Stefaan van den Bremt al eerder geïnspireerd. In de bundel Verbeelde boedel (1995) werd het geboorteland geassocieerd met de grillen van Neptunus: het sonnet ‘Watersnood’ verwees naar de ramp uit 1953 die Schouwen-Duiveland bijna van de kaart veegde, terwijl een ander aan dat eiland gewijd sonnet getiteld was ‘Finis terrae’. En in de Provinciaal Zeeuwse Courant van 21 augustus 2017 citeerde Mario Molegraaf versregels als ‘Een boek van stuifwater en schuim’ uit het gedicht ‘Postscriptum’ (Blauw slik, Uitgeverij P, 2013) of, uit een gedicht over Dishoek in dezelfde bundel: ‘Hier word ik woordeloos, een oor, een schelp/met daarin niets dan leegte.’ Die ‘leegte’ wordt in deze bundel een klankbord voor beelden en woorden. De dichter heeft zich zelfs verstout om zijn geschreven woord ook te laten resoneren in het Spaans, bij wijze van tegenprestatie voor de Golfstroom die vanuit Mexico jaar in jaar uit onze winters aan de Noordzee komt verzachten. Daar kan alleen een handvol verzen, al dan niet in een vanuit land in zee – Mar adentro – geworpen fles, iets voor terugdoen. Solange Abbiati en Stefaan van den Bremt brachten ook vroeger al gezamenlijke projecten tot stand. In Frankrijk verscheen in 2010 het bibliofiele bundeltje Vogeltekens / Augures – tweetalig Nederlands / Frans – bij uitgeverij La Part des Anges in Libourne. Na de vogels willen nu ook de vissen spreken.
Choose an application
The texts in Material Matters represent a great diversity of practices and materials, but also the diversity of meanings suggested by the book's title. They address the materials needed for the implementation of tasks, the material out of which things are made, the material for or subject matter of scholarly work, and matter itself: the raw materials of our surroundings. the texts in this publication derive from presentations given at the conference Material Matters, held at the Royal Institute of Art in Stockholm on december 13-14, 2018
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Mary Cassatt was een bijzondere vrouw. Ze schilderde in een tijd dat de meeste kunstenaars mannen waren. Ze was een Amerikaanse die woonde en werkte in de hoofdstad van de kunstwereld: Parijs. Mary’s vrienden, onder wie Degas, Monet en Manet, waren een groep impressionistische schilders. Mede dankzij Mary werd hun werk bekend in de Verenigde Staten. In dit boek lees je waarom de impressionisten zo bijzonder. Je leest ook over het leven van Mary, haar bewondering voor Japanse prentkunst, en waarom ze vaak moeders met kinderen schilderde. En niet te vergeten: hoe ze ervoor heeft gezorgd dat er meer ruimte en aandacht kwam voor vrouwen in de kunst.
Painting --- painting [image-making] --- schilderkunst --- Cassatt, Mary
Choose an application
Painting --- painting [image-making] --- Wautier, Michaelina --- Vlaamse school --- vrouwelijke kunstenaar
Choose an application
Rubens expert Nils Büttner analyses the most intimate work of the Antwerp pictor doctus in the collection of The Phoebus Foundation. He discovers many similarities with other works of art by the master.
Iconography --- Painting --- painting [image-making] --- Rubens, Peter Paul --- Painting [Modern ]
Choose an application
Conservation. Restoration --- Painting --- restoration [process] --- painting [image-making] --- preserving
Choose an application
Painting --- chiaroscuro --- painting [image-making] --- Caravaggism --- Latour, de, Georges --- Europe
Listing 1 - 10 of 89 | << page >> |
Sort by
|