Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bespreekt de belangrijkste theorieën over het leren van motorische vaardigheden met het oog op de mogelijke toepassingen in sport, muziek en revalidatie. Het is bedoeld voor ieder die zich bezighoudt met het aanleren van motorische vaardigheden. Denk aan professionals zoals sport-, muziek- en dansleraren, of paramedici als fysiotherapeuten, ergotherapeuten en oefentherapeuten. Maar het is zeker ook waardevol voor de ontwikkelde leek die als musicus, sporter of patiënt geïnteresseerd is in de mechanismen achter het leren van motorische vaardigheden. Theorieën over motorisch leren en de rol die de hersenen daarbij spelen, zijn nadrukkelijk in bewegingVan contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie maakt deel uit van de zesdelige serie ?Toegepaste neurowetenschappen?. Deze derde editie is geactualiseerd. Er zijn onder andere praktisch bruikbare ideeën toegevoegd over belangrijke aspecten zoals talent, ?mindset? en ?mental effort?. Mensen zijn tot indrukwekkende motorische prestaties in staat. De snelheid en nauwkeurigheid van een tennisservice, de vingervlugheid en het Fingerspitzengefühl van de musicus, de salto?s van de kunstschaatser en turner zijn verbazingwekkend. En dat geldt zelfs voor doodgewone activiteiten uit het dagelijks leven zoals fietsen, timmeren of aardappels schillen. Sommige patiënten met hersenbeschadiging (bijv. een beroerte) herstellen goed, andere niet ? de vraag is waarom? Goed om ook daar eens bij stil te staan.Motorisch leren is ondenkbaar zonder hersenen. De motoriek wordt niet aangestuurd vanuit één bepaald hersengebied, maar er blijken talrijke hersengebieden bij betrokken te zijn. Dit strookt geheel met het huidige inzicht dat het leren van motorische vaardigheden onlosmakelijk verbonden is met sensoriek, emoties en cognitie.Er is zeker niet één superieure leermethode, maar er bestaat een uitgebreid palet aan mogelijke leerstrategieën waaruit weloverwogen gekozen kan worden op basis van iedere individuele situatie. Aan de hand van vele uitgewerkte praktische voorbeelden op het gebied van sport, muziek en revalidatie laat het boek zien dat de wetenschappelijke inzichten over motorisch leren hun directe toepassing in de praktijk kunnen hebben.(https://www.bsl.nl/shop/van-contractie-naar-actie-9789036824446)
Motoriek --- Zenuwstelsel --- Hersenfuncties --- Hersenfunctie
Choose an application
**Mijn lichaam-quiz** bestaat uit 100 kaartjes met vragen en een boekje waarin je de juiste antwoorden kan vinden. De kaartjes zijn onderverdeeld in 7 categorieën: 1) het verhaal van het leven 2) de organen 3) de vijf zintuigen 4) het lichaam verdedigt zich 5) de botten en de spieren 6) de hersenen en het zenuwstelsel 7) je lichaam verzorgen Het boekje bevat naast de spelregels en de antwoorden op de vragen ook een schat aan boeiende weetjes.
Didactics of biology --- spieren --- hersenen --- zintuigen --- zenuwstelsel --- menselijk lichaam
Choose an application
"De taak van het autonome zenuwstelsel is om ervoor te zorgen dat we overleven op momenten van gevaar en opbloeien in tijden van veiligheid. Om te kunnen overleven, moeten we bedreigingen kunnen herkennen en moet er een overlevingsrespons worden geactiveerd. Voor opbloeien is precies het tegenovergestelde nodig ? het afremmen van de overlevingsrespons, zodat sociale betrokkenheid mogelijk wordt. Als we dit vermogen tot activering, remming en flexibiliteit van reageren niet hebben, maakt dat ons leven zwaar."Door de polyvagaaltheorie van Stephen Porges hebben we meer inzicht gekregen in de veranderingen die traumatische ervaringen teweegbrengen in het autonome zenuwstelsel, en waarom mensen na zo'n ervaring zo moeilijk terugkeren naar een toestand van rust en vertrouwen. Dit boek geeft therapeuten handvatten om dit inzicht te integreren in hun therapeutische werk. Om te beginnen worden de basisprincipes van de polyvagaaltheorie uitgelegd in een taal die toegankelijk is voor zowel therapeuten als cliënten. Vervolgens worden er methoden aangereikt waarbij wordt gewerkt met werkbladen, oefeningen en meditaties om cliënten te helpen om vanuit toestanden van mobilisatie, immobilisatie en ineenstorting de weg terug te vinden naar veiligheid en verbinding.Een belangrijk onderdeel van het praktische werk is het in kaart brengen van responspatronen, waardoor cliënten zich bewust worden van de verschillende toestanden en daarmee gepaard gaande reacties van hun autonome zenuwstelsel. Met behulp van oefeningen die speciaal zijn ontwikkeld om het regulerende vermogen van het ventrale vagale systeem te activeren, kunnen zij vervolgens stap voor stap de ingesleten patronen in hun zenuwstelsel vervangen door nieuwe, meer adaptieve patronen, hun zelfregulatie vergroten en hun sociale-betrokkenheidssysteem op adequate wijze gaan inzetten terwijl ze zich verhouden tot de mensen en wereld om hen heen. Zo kunnen mensen met een traumageschiedenis leren om opnieuw vorm te geven aan hun autonome zenuwstelsel en een nieuw verhaal over zichzelf en hun verleden gaan creëren.https://uitgeverijmens.nl/boeken/de-polyvagaaltheorie-in-therapie-basisboek
Psychiatry --- Neuropathology --- neurologie --- psychotherapie --- psychotrauma's --- Polyvagaaltheorie --- Zenuwstelsel --- Emotieregulatie --- Psychotrauma --- Psychotherapie
Choose an application
Neuroscience Fundamentals for Communication Sciences and Disorders is a comprehensive textbook designed for undergraduate neural bases or graduate neuroscience courses in communication sciences and disorders programs (CSD). Written with a fresh user-friendly conversational style and complemented by more than 350 visually rich and beautifully drawn full-color illustrations, this book emphasizes brain and behavior relationships while also ensuring coverage of essential neuroanatomy in an integrative fashion. With a comprehensive background in neuroscience fundamentals, students will be able to better understand and apply brain-behavior relationships to make appropriate clinical assessments and treatment decisions.Neuroscience Fundamentals for Communication Sciences and Disorders is designed to provide CSD students with a broad overview of the principles, processes, and structures underlying the workings of the human nervous system. Extending well beyond traditional neuroanatomy-based textbooks, this publication is designed to satisfy three major goals:Provide neuroanatomical and neurophysiological detail that meets the real-world needs of the contemporary CSD student, as they move forward toward clinical practice, and into the future where advancements in the field of health and brain sciences are accelerating and contributing more and more to rehabilitation.Provide clear, understandable explanations and intuitive material that explains how and why neuroanatomical systems, processes, and mechanisms of the nervous system operate as they do during human behavior.Provide a depth and scope of material that will allow students to read, better understand, and appreciate a wide range of evidence-based literature related to behavior, cognition, emotion, language, and sensory perception--areas that directly impact treatment decisions.
Central nervous system. --- Senses and sensation. --- Perception. --- Neurologie --- Centraal zenuwstelsel --- Anatomie --- Fysiologie
Choose an application
Neurologie is een dynamisch vakgebied dat voortdurend in ontwikkeling is. Niet alleen is er sprake van een grote toename van kennis en diagnostische technieken, maar ook van therapeutische mogelijkheden. Al deze ontwikkelingen hebben vanzelfsprekend ook grote invloed op de opleiding tot verpleegkundigen en daarmee op het leerboek "Neurologie voor verpleegkundigen".In deze nieuwe dertiende druk komen alle facetten van de neurologische verpleegkunde aan de orde. De tekst is aangepast aan de laatste inzichten, richtlijnen en onderzoeksresultaten. Met name hoofdstuk 10 over het herseninfarct is in belangrijke mate veranderd. Er voltrekt zich namelijk een kleine revolutie in de diagnostiek en behandeling van ischemische vaatziekten van de hersenen. Uiteraard is de online leeromgeving ook geactualiseerd. Deze is uitgebreid met enkele teksten en een scoringslijst voor het vaststellen van dementiesyndroom. Ook zijn verschillende internetadressen geactualiseerd.(https://www.standaardboekhandel.be/p/neurologie-voor-verpleegkundigen-9789023256694)
Neurologie --- Verpleegkunde --- neurologie --- verpleegkunde --- Neuropathology --- epilepsie --- Parkinsonziekte --- MS (multiple sclerose) --- dementie --- pijn --- slaapstoornissen --- spierziekten --- stroke --- schedeltrauma --- centraal zenuwstelsel --- ruggenmergtrauma
Choose an application
De oma van Job, oma Engel, heeft de ziekte van Alzheimer. Dit is een van de vele vormen van dementie. Haar hersenen zijn ziek en kunnen niet meer beter worden. Oma Engel kan daardoor niet meer goed denken, dingen onthouden en steeds moeilijker uit haar woorden komen. Daarom woont oma Engel op een verpleegafdeling. Job komt iedere week zijn oma bezoeken. Hij stapt dan even in haar beleefwereld en maakt dan contact via allerlei herkenbare activiteiten. Het omgaan met ouderen mensen met dementie is een vak apart. Je moet je in iemand anders kunnen verplaatsen, goed kunnen luisteren, je moet geduldig zijn, rust uitstralen en een veilige en prettige omgeving kunnen aanbieden. In dit boek kom je meer te weten over dementie, wat er zich in de hersenen afspeelt, waarom oudere mensen met dementie veel over vroeger praten of soms boos kunnen reageren. Maar er staan ook verschillende leuke belevingsopdrachten in, handige tips en activiteiten om met ouderen met dementie in contact te komen.
Neuropathology --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- informatieve jeugdliteratuur --- hersenfysiologie --- dementie --- Alzheimer-ziekte --- zenuwstelsel --- hersenletsel
Choose an application
Informatief prentenboek in de serie 'Willewete'* over het menselijk lichaam. Na een grappige inleiding komen achtereenvolgens aan de orde het geraamte, de spieren, hart en bloedvaten, spijsvertering, longen en luchtwegen, huid, hersenen en zenuwstelsel, zintuigen en de voortplanting. Elk onderwerp staat in een spread met een tekst in grote letter, wist-je-dat-kaders, heldere schematische dwarsdoorsnedes en vrolijke getekende kleurenillustraties. De informatie is gericht op jonge kinderen die nog niet zo veel weten over het lichaam. De uitleg is toegankelijk met zinnen als ?Je luchtpijp maakt de lucht wat warmer en vochtiger, zodat die lekker zacht je longen binnenkomt.? De schrijfstijl is vlot (je-vorm) met af en toe een vraag zoals ?Voel jij je hart? of ?Heb jij al flinke spierballen?. Middenin is een uitklapplaat opgenomen met een duidelijk overzicht van de verschillende stelsels (geraamte, spierstelsel etc.). Achterin een miniquiz en een uit te knippen trekpop. Kortom, een mooi en overzichtelijk lijfboek voor jonge kinderen, waarin inhoud, tekst en beeld goed op de doelgroep zijn afgestemd. Vanaf ca. 5 t/m 8 jaar.© NBD Biblion. Annet Huizing
600.5 --- menselijk lichaam --- Menselijk lichaam algemeen --- Lichaamsdelen : basisonderwijs --- Menselijk lichaam : basisonderwijs --- 476.13 --- Menselijk lichaam --- Menselijk lichaam ; algemeen --- JB WINT --- prentenboeken --- RSV basisonderwijs --- Anatomie --- Lichaamsdeel --- Bot (anatomie) --- Spier --- Hart --- Bloedvat --- Spijsvertering --- Long (orgaan) --- Hersenen --- Zenuwstelsel --- Zintuig --- Voortplanting (biologie) --- Lager onderwijs. --- Menselijk lichaam.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|