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L'utilitarisme est un mouvement philosophique aussi important que mal connu en France. Né au XVIIIe siècle en Angleterre avec Jeremy Bentham (1748-1832), il constitue aujourd'hui l'un des principaux courants de l'éthique normative et a des prolongements importants en sciences économiques et de gestion, en droit et en science politique. Une bonne connaissance de l'utilitarisme est également indispensable à tous ceux qui s'intéressent aux grands enjeux éthiques de notre société. L'objet de cet ouvrage est de présenter les fondements historiques de l'utilitarisme, les difficultés qu'il soulève, mais aussi ses développements contemporains. Il est structuré autour de quatre grands thèmes : l'utilitarisme classique, la mesure et la maximisation de l'utilité, l'utilitarisme de la règle ou de l'acte, et, enfin, le principe de l'impartialité. Familiarisé avec les outils conceptuels de l'utilitarisme, le lecteur est alors invité à s'interroger sur de grands enjeux éthiques de notre société, tels que la pauvreté dans le monde, la souffrance animale et le réchauffement climatique.
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"Utilitarianism began as a movement for social reform that changed the world, based on the ideal of maximizing pleasure and minimizing pain. There is a tendency to enter into debates for and against the ethical doctrine of Utilitarianism without a clear understanding of its basic concepts. The Pursuit of Happiness now offers a rigorous account of the foundations of Utilitarianism, and vividly sets out possible ways forward for its future development. To understand Utilitarianism, we must understand utility: how is it to be measured, and how the aggregate utility of a group can be understood. Louis Narens and Brian Skyrms, respectively a cognitive scientist and a philosopher, pursue these questions by adopting both formal and historical methods, examining theories of measuring utility from Jeremy Bentham, the founder of the Utilitarian movement, to the present day, taking in psychophysics, positivism, measurement theory, meaningfulness,0neuropsychology, representation theorems, and the dynamics of formation of conventions. On this basis, Narens and Skyrms argue that a meaningful form of Utilitarianism that can coordinate action in social groups is possible through interpersonal comparison and the formation of conventions."--
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Moral theories can be distinguished, not only by the answers they give, but also by the questions they ask. Utilitarianism's central commitment is to the promotion of well-being, impartially considered. This commitment shapes utilitarianism in a number of ways. If scarce resources should be directed where they will best promote well-being, and if theoretical attention is a scarce resource, then moral theorists should focus on topics that are most important to the future promotion of well-being. A theme of this Element is that, as times change, the priorities (both practical and theoretical) of utilitarianism also change. Questions that were once theoretical curiosities move centre stage. And themes from earlier utilitarians that have become unfashionable may come to the fore again. Utilitarianism is a living tradition, not an abstract set of timeless principles or a purely historical artefact.
Utilitarianism. --- Ethics --- Hedonism --- Philosophy
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Bentham and the Arts considers the sceptical challenge presented by Jeremy Bentham's hedonistic utilitarianism to the existence of the aesthetic. Leading scholars from a variety of disciplines reflect on the implications of Bentham's radical utilitarian approach for our understanding of the history and contemporary nature of art, literature, and aesthetics more generally.
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L'utilitarisme est un mouvement philosophique aussi important que mal connu en France. Né au XVIIIe siècle en Angleterre avec Jeremy Bentham (1748-1832), il constitue aujourd'hui l'un des principaux courants de l'éthique normative et a des prolongements importants en sciences économiques et de gestion, en droit et en science politique. Une bonne connaissance de l'utilitarisme est également indispensable à tous ceux qui s'intéressent aux grands enjeux éthiques de notre société. L'objet de cet ouvrage est de présenter les fondements historiques de l'utilitarisme, les difficultés qu'il soulève, mais aussi ses développements contemporains. Il est structuré autour de quatre grands thèmes : l'utilitarisme classique, la mesure et la maximisation de l'utilité, l'utilitarisme de la règle ou de l'acte, et, enfin, le principe de l'impartialité. Familiarisé avec les outils conceptuels de l'utilitarisme, le lecteur est alors invité à s'interroger sur de grands enjeux éthiques de notre société, tels que la pauvreté dans le monde, la souffrance animale et le réchauffement climatique
Utilitarianism --- Decision making --- Classical school of economics --- Bentham, Jeremy, - 1748-1832 --- Bentham, Jeremy, - 1748-1832
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Oliver Wendell Holmes was one of the most influential figures in American law. As a Supreme Court Justice, he wrote foundational opinions about such important constitutional issues as freedom of speech and the limits of state regulatory power. As a scholar and Massachusetts High Court judge, he helped to reshape the common law for the modern industrial era. And yet, despite the many accounts of his career, Holmes himself remains an enigma. This book is the first to explore the nineteenth-century New England influences so crucial to the formation of his character. Inspired by Ralph Waldo Emerson's transcendentalism, Holmes belonged to a group of men who formulated a philosophy known as American pragmatism that stood as an alternative to English empiricism and German rationalism. This innovative study places Holmes within the transcendentalist, pragmatist tradition and thereby unlocks his unique identity and contribution to American law. Wells' nuanced analysis will appeal to legal scholars, historians, philosophers, and general readers alike.
Holmes, Oliver Wendell, --- Holmes, O. W. --- Philosophy. --- Pragmatism. --- Idealism --- Knowledge, Theory of --- Philosophy --- Philosophy, Modern --- Positivism --- Realism --- Utilitarianism --- Experience --- Reality --- Truth
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The book makes a new contribution to the contemporary debates on nihilism and the sacred. Drawing on an original interpretation of Richard Rorty’s writings, it challenges the orthodox treatment of nihilism as a malaise that human beings must overcome. Instead, nihilism should be framed as a problem for human culture to outgrow through pragmatism.
Social sciences --- Philosophy. --- Social philosophy --- Social theory --- Social sciences—Philosophy. --- Political philosophy. --- Pragmatism. --- Religion—Philosophy. --- Social Philosophy. --- Political Philosophy. --- Philosophy of Religion. --- Idealism --- Knowledge, Theory of --- Philosophy --- Philosophy, Modern --- Positivism --- Realism --- Utilitarianism --- Experience --- Reality --- Truth --- Political philosophy
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Émile Poulat, sociologue, historien, intellectuel inclassable, que l’on ne peut jamais cataloguer a priori, a marqué durant sa longue vie (Lyon 1920 – Paris 2014) le débat français et européen jamais épuisé sur le rapport entre laïcité et religion, entre modernité et christianisme. Dans ce livre sont discutés les sujets de fond de sa production scientifique, ainsi que sa méthode de travail fondée sur une froide objectivité opposée aux passions subjectives par ailleurs incontournables, sans lesquelles son œuvre aurait probablement été moins féconde. Dans la construction de ses principales thèses qui en ont fait un intellectuel dérangeant, Poulat a toujours récusé les lieux communs, à commencer par les schémas dualistes d’explication de la politique et de la religion en termes de droite/ gauche, conservatisme/progressisme, archaïsme/ modernité, foi/athéisme. Il en résulte une œuvre hors des schémas habituels, qui pose plus de questions qu’elle n’apporte des certitudes, et pourtant fascinante pour qui recherche un surplus de profondeur interprétative au-dessus de la mêlée. Dans ce livre, on avance sur une double voie, entre le chercheur Poulat et l’homme Poulat, en éclairant le lien entre les deux, pour montrer la cohérence de son œuvre et de sa vie. Roberto Morozzo della Rocca (Rome, 1955) est professeur d’Histoire contemporaine à l’Université de Rome 3 Il travaille sur le rapport entre nations et religions sur un arc géographique qui va de l’Europe orientale à l’Amérique latine.
Laicism --- Secularism --- Laïcité --- Laicity --- Laity --- Catholic Church --- Poulat, Émile. --- Poulat, Émile --- Poulat, E. --- Ethics --- Irreligion --- Utilitarianism --- Atheism --- Postsecularism --- Secularization (Theology) --- 256 --- 256 Laiques. Apostolat laique --- 256 Leek. Lekenapostolaat --- Laiques. Apostolat laique --- Leek. Lekenapostolaat
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How does international context influence state policies toward religious minorities? Using parliamentary proceedings, court decisions, newspaper archives, and interviews, this book is the first systematic study that employs international context in the study of state policies toward religion, and that compares Turkey and France with regard to religious minorities. Comparing Christians in Turkey and Muslims in France, this book argues that policy change toward minorities becomes possible when strong domestic actors find a suitable international context that can help them execute their policy agendas. The Turkish Islamists used the European Union to transform the Turkish politics that brought a reformist moment for Christians in the 2000s. The Far Right in France utilized the rise of Islamophobia in Europe to adopt restrictive policies toward Muslims. Ramazan Kılınç argues that the presence of an international context that can favor particular groups over others, shifts the domestic balance of power, and makes some policies more likely to be implemented than others.
Secularism --- Religious minorities --- Islam and state --- Church and state --- Christians --- Muslims --- Ethics --- Irreligion --- Utilitarianism --- Atheism --- Postsecularism --- Secularization (Theology) --- Mohammedans --- Moors (People) --- Moslems --- Muhammadans --- Musalmans --- Mussalmans --- Mussulmans --- Mussulmen --- Religious adherents --- Islam --- Minorities --- Political aspects --- Government relations --- E-books --- Government relations.
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La tâche urgente de notre époque est de remonter aux fondements du laïcisme. Le débat qui eut lieu en janvier 2004 entre Habermas et Ratzinger, publié dans la revue Esprit, met en évidence le caractère central du problème d’un auto-fondement de l’État démocratique dans le cadre d’une pensée laïque. C’est dans un tel contexte que les réflexions de Guido Calogero s’avèrent déterminantes. Élève de Croce et de Gentile, il se nourrit du néo-hégélianisme italien et épouse son exigence d’une pensée parfaitement immanentiste. Il va plus loin encore et déplace le terrain de la réflexion philosophique : la gnoséologie ne peut que conduire la pensée à retomber dans ces formes métaphysiques qu’il s’agit de dépasser. C’est la volonté qui constitue le véritable principe premier, auto-fondateur. Volonté qui échappe à l’irrationalisme comme à l’intellectualisme si l’on retrouve à sa racine le choix fondamental entre l’égoïsme et l’altruisme, choix omniprésent qui se formule à travers l’impératif du dialogue, le devoir de comprendre l’autre : « Ou bien je veux comprendre les autres, ou bien je veux rester seul avec moi-même ». Ce principe du dialogue est le seul principe indiscutable. Une forme de rationalité pratique post-métaphysique redevient pensable. Et c’est dans ce principe du dialogue que résident les fondements de la démocratie. Calogero tient ce pari de donner un fondement autonome à la démocratie sans pour autant arguer de son caractère purement procédural, puisqu’il nous renvoie à l’intériorité propre à tout sujet. Les droits inaliénables peuvent trouver un fondement non-métaphysique et surtout cette règle du dialogue permet de penser une cohabitation des idées et des cultures qui ne soit pas seulement neutralité bienveillante de la part des institutions, mais participation active des citoyens.
Laicism --- Secularism --- Philosophy, Italian --- Laïcité --- Sécularisation --- Philosophie italienne --- Secularism. --- Free thought. --- Freethought --- Thought, Free --- Agnosticism --- Atheism --- Rationalism --- Secular humanism --- Skepticism --- Ethics --- Irreligion --- Utilitarianism --- Postsecularism --- Secularization (Theology) --- dialogue --- échange --- discussion --- laïcisme --- tolérance
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