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In the fourth century, clerics began to distinguish themselves from members of the laity by virtue of their augmented claims to holiness. Because clerical celibacy was key to this distinction, religious authorities of all stripes--patristic authors, popes, theologians, canonists, monastic founders, and commentators--became progressively sensitive to sexual scandals that involved the clergy and developed sophisticated tactics for concealing or dispelling embarrassing lapses. According to Dyan Elliott, the fear of scandal dictated certain lines of action and inaction, the consequences of which are painfully apparent today. In The Corrupter of Boys, she demonstrates how, in conjunction with the requirement of clerical celibacy, scandal-averse policies at every conceivable level of the ecclesiastical hierarchy have enabled the widespread sexual abuse of boys and male adolescents within the Church. Elliott examines more than a millennium's worth of doctrine and practice to uncover the origins of a culture of secrecy and concealment of sin. She charts the continuities and changes, from late antiquity into the high Middle Ages, in the use of boys as sexual objects before focusing on four specific milieus in which boys and adolescents would have been especially at risk in the high and later Middle Ages: the monastery, the choir, the schools, and the episcopal court. The Corrupter of Boys is a work of stunning breadth and discomforting resonance, as Elliott concludes that the same clerical prerogatives and privileges that were formulated in late antiquity and the medieval era--and the same strategies to cover up the abuses they enable--remain very much in place.
Celibacy --- Child sexual abuse by clergy --- Child sexual abuse by clergy. --- Church history --- Clergy --- Sexual misconduct by clergy --- Sexual misconduct by clergy. --- Christianity --- History --- Christianity. --- Middle Ages. --- Primitive and early church. --- Sexual behavior --- Sexual behavior. --- To 1500. --- E-books --- Pédophilie --- Chasteté --- Moyen Age
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Le charme indiscret est une histoire éternelle, remplie de sentiments universels – amitié, amour, joie, gravité, désespoir, méfiance – … et de sexe. Le récit commence le jour même de la proclamation du Traité de Westphalie (1648), qui met un terme à la Guerre de Quatre-Vingts Ans entre le Roi d’Espagne et les États de Hollande. Dans l’euphorie des festivités, Jan Schuermans, intelligent et sémillant curé d’Ename, paisible village de Flandre, faisant fi de la pruderie de son époque, se laisse aller à coucher avec une jeune femme. Les circonstances sont floues. S’agit-il de séduction ou de viol ? Quoi qu’il en soit, un enfant naît presque huit mois plus tard et meurt quelques jours après. Ce décès n’empêche pas la machine judiciaire ecclésiastique de s’acharner à l’enquête. Poursuivi, Jan Schuermans se réfugie à L’Écluse (Sluis), ville devenue hollandaise en vertu du Traité. Or, voici qu’on découvre d’autres scandales impliquant une moniale et des femmes du village. Condamné et chassé de son village, notre curé se retrouve en fâcheuse posture à Dunkerque, juste au moment de la Bataille des Dunes, repart sur les routes de l’exil et finit ses jours dans les parages de Furnes. Toute sa vie n’est qu’une longue succession d’ambitions frustrées, d’humiliations profondes et de poursuites acharnées. L’auteur excelle à brosser cette tragique « petite histoire » personnelle sur fond d’Histoire avec un grand H. Il évoque d’une part le curé et sa clique d’amis et amies, de l’autre les grands événements de ce dix-septième siècle, dont le dépeçage de la Flandre, disputée entre l’Espagne, la France et les Provinces-Unies. L’auteur exploite un éventail de documents étonnamment riche et varié pour retracer les faits certes mais avant tout pour pénétrer la psychologie des personnages. Il dénonce en même temps la mesquinerie de la Contre-Réforme avec son cortège de haines et de suspicions. Lancinantes, ces paroles de Jan Schuermans : « Je ne voulais pas de quelque chose de vivant ».
Pays-Bas espagnols --- --Vie quotidienne --- --Clergé --- --XVIIe s., --- Schuermans, Jan --- --Sexual misconduct by clergy --- Catholic Church --- Abdij van Ename --- Clergy --- History --- Flemish history --- 17th century --- Biographical essay --- Sexual misconduct by clergy --- Curé --- Histoire --- Libertinage --- 17e siècle. --- Curé. --- Histoire. --- Libertinage. --- Clergy sexual misconduct --- Sexual misconduct --- Sexual behavior --- Schuermans, Jan. --- Ename (Belgium). --- Flanders (County) --- Biography --- Vie quotidienne --- Clergé --- XVIIe s., 1601-1700 --- Sexual misconduct by clergy - Belgium - Ename - Case studies --- Curé --- 17e siècle --- Schuermans, Jan, --- FLANDRE (BELGIQUE) --- PAYS-BAS --- SEXUALITE --- MOEURS ET COUTUMES --- HISTOIRE --- 17E SIECLE --- Moeurs et coutumes
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