Narrow your search

Library

KU Leuven (7)

UCLouvain (2)

AP (1)

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

More...

Resource type

dissertation (5)

book (3)


Language

Dutch (5)

English (3)


Year
From To Submit

2020 (8)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Educating and the Volksgemeinschaft : authoritarian ideals and school reforms in Europe's fascist era
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Abingdon: Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Problématique du décrochage et de la réinsertion scolaire des filles en République Démocratique du Congo de 1960 à 2010
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
‘Denkers boven dromers’. De conceptualisering van aandacht in de Vlaamse katholieke pedagogische pers [1872-1945]
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aandacht en aandachtsstoornissen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Steeds meer kinderen krijgen de diagnose van een aandachtsstoornis en er wordt alsmaar meer medicatie voorgeschreven. Een gebrek aan aandacht wordt vandaag de dag namelijk gezien als een individueel probleem dat verholpen moet worden. Om die huidige problematisering van aandacht in de schoolse context te begrijpen, is het noodzakelijk om de historische wortels ervan te onderzoeken. Deze masterproef bespreekt daarom de conceptualisering van ‘aandacht’ vanuit een historisch perspectief. Concreet gaat het na hoe aandacht werd beschreven door Vlaamse katholieke onderwijzers tussen 1872 en 1945. Het katholieke lager onderwijs bedroeg immers het grootste aantal leerlingen, wat bijdraagt tot de representativiteit van de studie. De gekozen periodisering laat bovendien toe om zowel de groeiende verwetenschappelijking van het pedagogisch handelen, als twee wereldoorlogen mee te nemen in de analyse. Deze masterproef onderzoekt daarnaast met welke schoolse evoluties de onderwijzers het concept aandacht in verband brachten, vanuit welke denkkaders ze het concept benaderden en of er een groeiende problematisering van aandacht merkbaar is in het discours. Om die vragen te beantwoorden, schetst deze verhandeling eerst een historisch kader waartegen de analyse begrepen kan worden. Die historische schets beschrijft internationaal onderzoek over de conceptualisering van aandacht, maar geeft ook uitleg over het Belgische onderwijslandschap in de bestudeerde periode. Bovendien bespreekt het de pedagogisch-didactische realiteiten die de school in de 19de-20ste eeuw kenmerkten, maar ook de toenemende invloed van psychologie en pedagogiek op het onderwijs. In een tweede fase bestudeert dit onderzoek twee Vlaamse katholieke pedagogische periodieken aan de hand van een discoursanalyse. Concreet analyseert het 176 artikels uit 10 uitgaven van De Nieuwe School- en Letterbode en 377 artikels uit 21 uitgaven van De Opvoeder. Deze masterproef concludeert dat aandacht niet los gezien kan worden van de verschoolsing van de maatschappij en de grammatica van de verschoolsing. Een gebrek aan aandacht werd sinds de 20ste eeuw steeds meer als een probleem gezien door de invloed van meer empirisch-analytische denkkaders en de toenemende eisen die scholen sinds de leerplicht opleggen aan kinderen. Die historische inzichten laten toe het hedendaagse debat over aandachtsstoornissen aan te vullen en kritisch op de korrel te nemen.

Keywords


Dissertation
De heropvoeding van ‘onvaderlandse’ minderjarigen tot ‘vaderlandslievende’ burgers? De heropvoeding van jongeren verdacht van collaboratie in het Rijksopvoedingsgesticht in Ruiselede van 1944 tot en met 1947 in Europees perspectief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef wordt nagegaan hoe de heropvoeding van ‘onvaderlandse’ minderjarigen in het Rijksopvoedingsgesticht van Ruiselede van 1944 tot 1947 in zijn werk ging en hoe die casestudy zich verhoudt tegenover de heropvoeding van collaborateurs in andere Europese omringende landen. In een eerste deel wordt een overzicht gegeven van (jeugd)collaboratie en heropvoeding in België, Nederland en Frankrijk. Hoewel de eerste twee contexten in omvang van collaboratie op elkaar lijken, verschillen ze fundamenteel wat de politieke context betreft. Verder hebben ze gemeen dat ze allemaal een harde bestraffing voorzagen, maar dat die in realiteit afgezwakt werd door overbevolking van gevangenissen, niet consequente straffen… In België en Nederland werden heropvoedinginitiatieven op touw gezet in gevangenissen voor volwassen collaborateurs en in instellingen voor jeugdcollaborateurs die elk hun eigen opvatting hadden over heropvoeding . In een tweede hoofdstuk wordt gereconstrueerd wat de heropvoeding in het Rijksopvoedingsgesticht in Ruiselede inhield aan de hand van archiefdocumenten uit het Rijksarchief van Brugge, waarbij onder andere persoonsdossiers van de geïnterneerden, briefwisselingen en klasagenda’s werden geanalyseerd. Aan de hand van verschillende aspecten schetsen we een zo volledig mogelijk beeld van het heropvoedingsproject. Eerst is er de overhaaste oprichting van de ‘onvaderlandse’ afdeling in Ruiselede die niet vanzelfsprekend ging. Daarna worden aan de hand van algemene tendensen een beeld gevormd van de motieven, de familiale omstandigheden en de leeftijd van de ‘onvaderlandse’ minderjarigen. Verder worden de heropvoedingspraktijken onderzocht die zich enerzijds toespitsten op theoretisch staatsburgerlijk onderwijs en anderzijds op het vormen van de minderjarige via allerlei groepsactiviteiten waarbij het individu zich kan verder ontwikkelen. Daarna wordt het gedrag van de leerlingen tijdens hun verblijf in het ROG in Ruiselede geanalyseerd. Ook wordt daarbij een blik geworpen op het proces van invrijheidstelling. Vervolgens ga ik na welke rol opvoeders opnamen in het heropvoedingsproject. Als laatste wordt de casestudy in Europees perspectief gezet waarbij verschillende parallellen worden getrokken tussen de contexten.

Keywords


Dissertation
Het schoolsparen als ideologische strijdbijl. De ontwikkeling van het schoolsparen in relatie tot de Tweede Schoolstrijd in België, 1950-1958.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Financial literacy education wint aan belang, zowel in het Belgische als internationale onderwijslandschap. Sinds 2017 is financiële geletterdheid ook in het Vlaamse secundair onderwijs een onderdeel van de basisgeletterdheid. Deze stijgende interesse is ook de bankensector niet ontgaan. Zij sturen medewerkers naar scholen om er onder meer jongeren te onderwijzen over beleggingen en de kapitaalmarkt. Deze ‘private’ inmenging is nochtans niet nieuw. Aan het einde van de negentiende eeuw ontstaat vanuit liberaal gedachtengoed het schoolsparen: kinderen sparen hun zondagsgeld via de leerkracht en de school om er ‘spaarzaamheid en vooruitziendheid’ mee aan te kweken. De Algemene Spaar- en Lijfrentekas (ASLK), later opgegaan in de huidige bankenholding BNP Paribas-Fortis, heeft als staatsbank vrijwel het monopolie over het schoolsparen. Het schoolsparen breidt ook gevoelig uit tijdens de twintigste eeuw, vooral in katholieke scholen. Hun monopolie komt abrupt ten einde tijdens de Tweede Schoolstrijd (1950-1958), wanneer het schoolsparen ‘pasmunt’ wordt in een politiek-ideologische discussie die het onderwijslandschap verdeelt. Deze masterproef onderzoekt de evolutie van het schoolsparen in de vijftigerjaren van de vorige eeuw, een periode waarin de katholieken oproepen tot een boycot van het schoolsparen. Op basis van een literatuurstudie en een historische documentanalyse van het ASLK archief, bespreekt voorliggende studie de manier waarop het schoolsparen ingezet werd in de politiek-ideologisch geladen Tweede Schoolstrijd. Na een schets van de stand van zaken in het onderzoeksveld in de inleiding, volgt een uiteenzetting van de historische context in het eerste hoofdstuk. Het tweede hoofdstuk bespreekt de evolutie van het schoolsparen in de onmiddellijke naoorlogse periode en de jaren ’50 van de vorige eeuw en de rol die de ASLK tijdens de Tweede Schoolstrijd heeft gespeeld. De bronnenstudie toont aan dat het schoolsparen overeind blijft, al verliest de ALSK haar monopolie. De negentiende-eeuwse deugden van ‘spaarzaamheid en vooruitziendheid’ blijven ook in de twintigste eeuw overeind, hoewel het schoolsparen zich in groeiende mate op het individu (de leerling en de leerkracht) toespitst. Na de Tweede Wereldoorlog komt een commercialiseringsproces op gang dat ook vandaag aanhoudt. Naast deze belangrijke conclusies, sluit deze masterproef ten slotte af met enkele kritische bedenkingen omtrent de huidige inzet op financial literacy education en de mogelijke ‘privatisering’ van het onderwijs.

Keywords


Dissertation
Vreemd kind, vreemd land? Een historisch onderzoek naar de belevingen van de kinderen van Italiaanse gastarbeiders in het onderwijs in de Limburgse mijnregio, 1940 - 1980

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We leven vandaag in een multiculturele samenleving, maar die ‘superdiversiteit’ is een eerder recent fenomeen. Het is namelijk pas vanaf het begin van de twintigste eeuw dat er zich in Europa immigratiegolven voordeden. Een belangrijk momentum was de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog die ervoor zorgde dat de vraag naar grondstoffen – en dus ook naar arbeiders – toenam. Als gevolg van een actief migratiebeleid kwamen buitenlandse arbeidskrachten naar België, waaronder een grote groep Italiaanse gastarbeiders die onder meer in de Limburgse mijnen aan de slag gingen. Toen echter bleek dat de initieel tijdelijk geachte ‘gastarbeid’ toch een meer permanent karakter kreeg, voegden ook heel wat Italiaanse vrouwen en kinderen zich bij hun echtgenoot in België (Yüksel, 2014). In de bestaande migratiestudies ligt de klemtoon echter zelden op de kinderen van gastarbeiders. Dit masterproefonderzoek wilt tegemoet komen aan dit hiaat door een exploratieve studie naar de belevingen en de ervaringen van de Italiaanse kinderen in het onderwijs van de Limburgse mijnregio in de periode van 1940 tot 1980 uit te voeren. Daarmee wil dit masterproefonderzoek een stem geven aan de ‘kinderen van Italiaanse gastarbeiders’. In een uitgebreide inleiding bespreek ik het onderzoeksopzet. Daarin wordt aandacht besteed aan de probleemstelling, de onderzoeksvragen en het methodologisch kader van de oral history die als methode voor dit onderzoek is geselecteerd. Voor een goed begrip van de ervaringen van de kinderen van gastarbeiders, gaat het tweede hoofdstuk dieper in op de historische context waarin hun belevingen moeten gezien worden. Daarin schets ik enkele belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot de Italiaanse migratiegeschiedenis van België, in het algemeen, en de organisatie van het onderwijs voor migranten in de Limburgse mijnregio, in de periode tussen 1940 en 1980, in het bijzonder. In een derde hoofdstuk worden de onderzoeksresultaten besproken. De geïnterviewde ‘kinderen van de Italiaanse gastarbeiders’ worden aan het woord gelaten over hun ervaringen over verschillende aspecten van het onderwijs. De belangrijkste bevindingen worden in een conclusie op een rijtje gezet. In een discussie sla ik vervolgens de brug tussen de resultaten van dit historisch-pedagogisch onderzoek en de hedendaagse kwestie van diversiteit in het onderwijs. Omdat dit een exploratief onderzoek betreft, dat zich op vrijwel onontgonnen terrein heeft gewaagd, sluit ik af met enkele suggesties voor verder onderzoek. Uit de interviews blijkt dat de meeste geïnterviewde ‘kinderen van de Italiaanse gastarbeiders’ veel mooie herinneringen aan hun schoolperiode overhouden. De multiculturele klassetting waarin elke leerling gelijkwaardig was, is daar één voorbeeld van. Toch duiken ook negatieve ervaringen, zoals de lijfstraffen van de leerkrachten of het gebrek aan taalondersteuning, op. Deze herinneringen worden door de geïnterviewden echter vaak genuanceerd door het in de toenmalige tijdsgeest te plaatsen.

Keywords


Dissertation
Times of Discontent: A Conceptual History of Mediocrity in Education, 1963-1983

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1983, the United States Department of Education released a report titled A Nation at Risk which claimed the American education system was being “eroded by a rising tide of mediocrity” which threatened the security and economic success of the nation. Educationalists have analyzed the legacy and impacts of A Nation at Risk, but very few have investigated the operationalization of language in the report, particularly how vital concepts and ideas in education were understood leading up to 1983. One concept in particular, Mediocrity, has eluded academic and historical scrutiny despite its pervasiveness in public and educational discourse prior to and post-publication of A Nation at Risk. What does mediocrity in education actually mean? How has mediocrity been conceptualized over time in the United States, and how did the concept enter the public debate? This thesis sought to answer these questions through the theoretical lens of new cultural history and the linguistic turn, constructing a conceptual history of mediocrity in education by analyzing public discourse in newspaper articles from The New York Times. This thesis begins with a state-of-the-art of literature, as there is a notable absence of literature on mediocrity in educational contexts, and is followed by a detailed chapter on the methodological approach to this research. The analysis then proceeds in three parts: a timeline of use pre-1963, a quantitative analysis of trends in the discourse, and a historical narrative which traces mediocrity through American educational history between 1963 and 1983. Analysis of the articles has found that the concept of mediocrity has taken on a number of different conceptual meanings over time, depending on the historical context of its use. Moreover, this research suggests that the concept of mediocrity repeatedly targeted certain actors and systems in education, and that the concept was predominantly introduced in the discourse by educators, themselves. The results of this research demonstrate the importance of recognizing implications and connotations associated with concepts in educational discourse, and allow for reflection on the role of historical concepts in shaping the way we discuss and understand issues in education.

Keywords


Book
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs : basisinzichten voor leraren nu en in de toekomst

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs lokt sinds eeuwen heftige discussies uit en is de inspiratiebron voor evenveel geëngageerde bespiegelingen als fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Bovendien belangt onderwijs als complex en gelaagd fenomeen direct of indirect ook heel diverse maatschappelijke actoren aan – leerlingen, leraren, directies, ouders, beleidsmakers, werknemers en werkgevers. Om aan deze actoren een goed of beter begrip van onderwijs te geven en hen te stimuleren tot een proactieve rol , reikt dit boek belangrijke basisinzichten aan vanuit een wetenschappelijk perspectief. Het doet recht aan de complexiteit en de gelaagdheid van onderwijs. Het verheldert zonder te simplificeren. Het biedt denkkaders, onderzoekskaders en standpunten op het niveau van het onderwijsbestel, de school en de klas. Het geeft leraren en bij uitbreiding allen die in onderwijs geïnteresseerd zijn de basis om op en over al deze niveaus zelf te reflecteren, te beslissen en te oordelen.

Keywords

37(035) --- 37.02 --- Communicatie --- Onderwijs en diversiteit --- Onderwijs ; handboeken --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- onderwijs --- onderwijspraktijk --- didactiek --- pedagogie --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- onderwijsonderzoek --- onderwijs en maatschappij --- MAD-faculty 20 --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Teaching --- onderwijsbeleid --- lerarenopleiding --- 371.012 --- Leraren --- Pedagogie --- Didactiek --- 370 --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 2020-2021 Educatieve Master in de economie - SLO --- OO Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs --- Leraren€ --- Education --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Teaching Method --- Training Activity --- Training Technique --- Activities, Training --- Activity, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Technic --- Training, Academic --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- education --- OF 3 2021-2022 --- OO Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 --- 371 --- Onderwijskunde --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvernieuwing --- Evidence-informed education --- OF 3 2022-2023 --- OF 3 2023-2024

Listing 1 - 8 of 8
Sort by