Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2020 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Investeren om te delen: Een kritische blik op de professionaliseringsdynamiek van het Airbnb-aanbod in drie Vlaamse steden
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef analyseert in welke mate het Airbnb-aanbod in Antwerpen, Gent en Mechelen onderhevig is aan een professionaliseringstrend. Aan de hand van een literatuurstudie worden inzichten verschaft over dergelijke evolutie in andere bestemmingen, om bijgevolg indicatoren af te leiden waaruit een professionalisering kan worden vastgesteld. Verder zijn de relevante beleidskaders beschreven, teneinde de resultaten correct te interpreteren. Gebaseerd op de bevindingen vergaard door middel van een exploratief literatuuronderzoek, een kwantitatieve toetsing van de gededuceerde indicatoren en een aanvullende kwalitatieve ontleding van interviews met stakeholders blijkt dat professionalisering van het aanbod aanwezig is in bepaalde facetten van het platform, afhankelijk van wat beschouwd wordt als professioneel. Concreet is het Airbnb-platform redelijk snel strategisch gegroeid vanuit de oorspronkelijke focus op alternatieve vormen van toeristische accommodatie. De huidige ontwikkeling onthult dat het bedrijf erop mikt een dominant verkoopkanaal te worden en het aanbod te diversifiëren om transacties te maximaliseren, teneinde zich potentieel verder te ontwikkelen in de richting van een online touroperator. Dit heeft op zijn beurt een invloed op de aanbieders van het platform. Door de diversifiëring van het platform groeit het aandeel hotelkamers en neemt mogelijk de concurrentie tussen verhuurders toe. Tegelijkertijd heeft diversifiëring ook een effect op de klantensegmenten die bijgevolg aangetrokken worden, waarbij hogere verwachtingen ontstaan. Zodoende ontstaat bij verhuurders de nood om hun aanbod te professionaliseren. Dit betekent dat er een interne kracht het aanbod professionaliseert, namelijk de mogelijkheid een gewenst rendement te halen uit een vastgoedinvestering, maar eveneens twee externe krachten, zijnde de strategische ontwikkeling van het platform en de stijgende verwachtingen van klanten.

Keywords


Dissertation
Will a Carbon Tax Ground the Airline Industry? A quantitative study on the willingness-to-pay for a possible carbon tax in Flanders
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This master’s thesis investigates the effect of a possible carbon tax in Flanders. The objective of this thesis is to examine the attitude, willingness-to-pay (WTP) and changing travel behaviour of potential Flemish air passengers. First, a literature review is conducted in order to examine if levying a carbon tax is legally possible. Previous research on this topic is discussed in order to obtain more insights on the factors that might influence someone’s WTP for a possible carbon tax. Furthermore, the attitude, WTP and changing travel behaviour is analyzed by collecting primary data by means of an online survey. The WTP is measured by using the triple bounded dichotomous contingent valuation method. The results show that nine out of ten respondents is willing to pay an amount of carbon tax. On the other hand, between one and two out of ten respondents states to be diverting to a neighbouring airport, where no carbon tax is levied, if Belgium decides to implement a carbon tax and diverting would be cheaper than departing from Belgium. Socio-demographic variables are almost insignificant in terms of affecting one’s WTP. Concern about climate change and sustainable behaviour are not necessarily indicators of a high WTP for a possible carbon tax. On the contrary, they appear to be negatively affecting the respondent’s WTP and attitude towards a possible carbon tax, implying that concerned and sustainable respondents do not believe in the effectiveness of taxing the airline industry and its passengers for their carbon emissions. This study concludes that levying a carbon tax on national level can lead to passengers diverting to neighbouring airports, which impairs the nation’s competitiveness and consequently affecting the nation’s economy. Furthermore, the European Union does already charge carbon emissions of the airline industry by means of emissions trading schemes. If a carbon tax is levied, the passengers will have to bear the cost of carbon twice as long as the European Union does not find a way to combine a separate carbon tax with the Emission Trading Scheme or establishes a unified carbon taxation system on European level.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by