Narrow your search

Library

DocAtlas (2)


Resource type

digital (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2020 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Digital
Alternative ways : alternatieve manieren om een taal te leren
Author:
Year: 2020 Publisher: GO!

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze toolkit voor taaltrainers bestaat uit ervaringsgerichte en creatieve informele leerhulpmiddelen. Zes bouwstenen: teambuilding/empowerment, kunst en cultuur, media, bewegen en ervaren, op stap/expert, storytelling. Zes thema's: communicatie, eten, mijn familie en ik, tijd, vervoer, werk en geld. De oefeningen zijn vooral bedoeld om het leerplezier te vergroten en te stimuleren en om zelfvertrouwen en communicatievaardigheden te verbeteren. Dit schept ideale voorwaarden voor verder leren. De doelgroep zijn volwassenen die een nieuwe taal willen en/of moeten leren, maar moeite hebben met het leren van die taal met behulp van formele leermiddelen. Maar de informele tools in deze toolkit zijn erg leuk en geschikt voor iedereen die een taal wil leren. Veel van de oefeningen in deze toolkit blijken goed bruikbaar om online in te zetten!


Digital
Screening anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Brussel Go! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze screeningstoolbox die dankzij Fedasil werd ontwikkeld, wil het onderwijs aan anderstalige nieuwkomers ondersteunen. De toolbox stelt de scholen in staat om een grondige beginsituatieanalyse te maken op basis van geletterheids- en gecijferdheidstesten. Deze testen zijn beschikbaar in 38 talen en cultureel open getrokken, zodat leerlingen zich veilig voelen tijdens de testafname. Deze toolbox is zeer uitgebreid en begeleidt de screener/leerkracht stap per stap bij het afnemen van deze testen (STAP 2), net zoals bij het intakegesprek dat deze testen voorafgaat (STAP 1). Het materiaal is zowel geschikt voor anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs als voor oudere anderstalige nieuwkomers die in OKAN instromen Er is een onderdeel voor leerlingen onder 9 jaar en een deel voor leerlingen vanaf 9 jaar. De opdrachten in het materiaal zijn voor het basisonderwijs gelinkt aan de ontwikkelingsdoelen en eindtermen. Voor het secundair onderwijs zijn de opdrachten gelinkt aan de ontwikkelingsdoelen OKAN (met inspanningsverplichting) en ze liggen in lijn met de later te realiseren leerplandoelen basisgeletterdheid van de eerste graad so (met resultaatsverplichting). In de geprinte versie vind je de handleiding, concordantielijsten en beeldmateriaal voor taal en ervaring, geletterdheid en gecijferdheid. De testdocumenten in de 38 andere talen kan je zelf downloaden van de website.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by