Narrow your search

Library

ULB (2)

FARO (1)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

UGent (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2020 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
L'apparition dans les œuvres d'art : actes des journées d'étude organisées à l'Université de Caen Normandie et à l'ÉSAM Caen-Cherbourg (25-26 mars 2015)
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 2841339661 9782841339662 Year: 2020 Publisher: Caen, France : Presses universitaires de Caen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La notion d'apparition telle qu'elle prend forme dans des oeuvres d'art est souvent perçue comme un événement fort, inattendu, troublant. Elle relève autant d'une perturbation que d'une révélation en jouant sur les frontières entre le visible et l'invisible, l'audible et l'inaudible. Se constituant d'un ensemble de textes et de l'intervention plastique d'un artiste, cet ouvrage envisage ces enjeux à travers l'analyse d'oeuvres dans le champ des arts plastiques, du cinéma, de la littérature et du théâtre, du Moyen Age à nos jours.Ces contributions viennent souligner un paradoxe ontologique à l'apparition : si celle-ci fait bien sensation par l'émergence de formes, elle révèle cependant un manque dans la capacité à évoquer ou à représenter un événement ou un objet. Les différentes approches esthétiques, philosophiques et historiques mettent en avant les tensions qui traversent les modalités de l'apparition : révélation et perturbation, irruption et évanouissement.0Les caractéristiques inhérentes à l'apparition invitent à interroger les dimensions mystérieuses de l'image : comment en effet saisir visuellement un surgissement éphémère ? Notion carrefour, précise quoique ouverte, l'apparition révèle ici toute sa complexité et sa richesse.


Book
Steven Spielberg : Hollywood WunderKind & Humanist
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2367813582 2367812640 Year: 2020 Publisher: Montpellier : Presses universitaires de la Méditerranée,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steven Spielberg: Hollywood Wunderkind and Humanist focuses on the most commercialy successful American director of his generation, from his early career at Universal Television to the Oscar-winning Lincoln (2013). The fourteen chapters deal as much with his major hits as with films that have received little critical attention like The Sugarland Express (1974), 1941 (1979) and The Terminal (2004). They address questions of ethics, ideology and identity politics recognized as central to the director’s œuvre, while seeking to make up for the lack of material on the films’ formal qualities and on the notable contributions they have made to classical Hollywood genres such as horror, science fiction and the war movie. This book contests the idea that Spielberg is a “naïve” director, a mere craftsman with an eye for composition and a natural talent for narrative economy. Instead, the book aims to foreground the work’s cohesion, its influences and self-consciousness, its steadfast inscription within the Western humanist tradition, and its resolve to engage with the contemporary and explore complex ethical issues through mainstream narratives, whether “serious” Oscar contenders or action-filled popcorn blockbusters, a dichotomy Spielberg has increasingly sought to blur.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by