Narrow your search

Library

ULiège (2)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)


Resource type

book (1)

digital (1)

dissertation (1)


Language

English (2)

French (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Digital
Suivi hivernal des oiseaux communs (SHOC) : analysis of the common wintering birds in France 2014-2018
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Brussel Vlaamse Overheid. Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek - INBO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ornithologie


Dissertation
Utilisation de la bioacoustique et validation d'une nouvelle méthodologie dans le monitoring et la reconnaissance individuelle chez la Bécasse des bois Scolopax rusticola
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La Bécasse des bois (Scolopax rusticola) est un oiseau nicheur et migrateur du Paléarctique. Ce limicole forestier affectionne particulièrement les habitats de type mosaïque tels que les forêts de feuillus qu’il fréquente durant la journée et les coupe-feu ou les mises à blanc pour vermiller pendant la nuit. Durant la période de reproduction, les mâles effectuent des vols de parade, appelés croules, qui consistent en un chant composé d’un enchainement de notes graves suivies d’une note aigüe. 
Lors des points d’écoute, de nombreux contacts sont obtenus avec les mâles chanteurs. Cependant, il est très compliqué d’estimer leur nombre exact. En effet, chaque mâle peut effectuer plusieurs passages. Dès lors, les recensements traditionnels posent question. De plus, l’état des populations européennes tend vers une diminution des effectifs. L’objectif de cette étude est donc de recenser les mâles chanteurs dans différents massifs forestiers de la Province de Liège à l’aide de la bioacoustique. Étant donné que la carte d’identité des mâles se base sur leur chant, l’individualisation peut se faire à l’aide de caractéristiques propres à chacun. Le second objectif est de tester l’utilité de la technique des enregistrements dans le cadre du monitoring de la Bécasse des bois. 
Parmi trois des quatre sites étudiés, un total d’au moins 30 mâles est recensé : 10 à Bérinzenne, 11 à Ouffet et 9 à Rawsa. Le nombre de mâles présents à Houssonloge est estimé à 1,61 à l’aide d’une formule. Le nombre de contacts obtenus dans ces zones est supérieur au nombre de mâles estimé, ce qui confirme que plusieurs contacts peuvent être l’œuvre d’un même individu. Les mâles chanteurs croulent également lors de plusieurs soirées. De plus, le nombre de contacts recensés à partir de la technique de bioacoustique est supérieur au nombre de contacts déterminé à l’aide de la méthode traditionnelle des points d’écoute. Un futur recensement de l’espèce sur base d’enregistreurs serait donc plus fiable et plus efficace. Une étude complémentaire est nécessaire afin de détailler certains paramètres à prendre en compte lors de la mise en place du protocole de monitoring ou d’inventaire. 
L’espèce pouvant être menacée par la chasse et par la destruction de son habitat, un comptage à grande échelle est indispensable en Wallonie. De plus, l’espèce est déjà en déclin dans certains pays. La bioacoustique et l’utilisation des enregistreurs sont vraisemblablement les techniques appropriées pour effectuer cet inventaire et ce suivi.


Book
The pillar
Authors: ---
ISBN: 9789198523300 9198523309 9198523317 9789198523317 Year: 2019 Publisher: London : Nobody Books,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The landscape that surrounds my home in Sweden can be misleading. The bird activity it contains is diluted by the vastness of the flat open land and sky, which gives the impression that very little is going on. In January 2015, with the inkling of an idea that their activity might be more prevalent than I first thought, I decided to try to pull the birds from the sky. On the edge of a field next to a stream I set up a 6 cm-diameter stage in the form of a wooden pillar about one and half metres high. Opposite it I placed another, the same size, on which I mounted a motion-sensor camera. When I visited the camera a few days later, to my surprise, it had worked. The pillar had funnelled the birds from the sky offering them a place to rest, feed, nurse their young, and look around. I was captivated. The images were often chaotic, the birds offbeat and awkward like contortionists, but the shapes and soft lines made by their bodies and wings were arresting. From my kitchen window the pil lar appeared like a matchstick in the flat distance yet the absence afforded the birds a greater presence in my mind. Even when I was out of the country I would be imagining the activity on the stage. Most were species I had never seen before, though a few I recognised from my teenage obsession with inner-city bird life, which had been central to my escalating interest in making photographs in Bristol, growing up. My frame of mind making this new work took me right back to those years as if completing a full circle. This new exercise became an accidental way of getting to know both bird behaviour and even individual birds. Some were small, some were large, and some had distinctive personalities, completely vivid, and resembling people I knew. I am very drawn to the shapes presented by birds in flight, birds perched, and those in between the two: claws clenched overhanging the surface of the pillar, translucent feathers splayed to reveal patterns and markings, images as pristine as in a n identification book, and those, too, which are battered, wet or windswept. The shapes often conjured images of the birds playing stringed instruments, or wearing cloaks and masks, exercising or screaming. I was also struck by how the relatively fixed pre-composed rectangle of the camera offered a reminder of the infinite variations of a single scene over a period of time, suggesting that nothing happens twice. It is now four years since the project began and the weather-beaten wooden pillar has become moulded into the landscape as if it has always been there. I often think of it like a sundial that occasionally catches the arc of the sun. In the summer months, the dry weather prompts cracks to appear and the pillar becomes brittle. In the autumn the pillar darkens in tone absorbing water again triggering moss to swell and spread. Over time the 6 cm wooden stage has become smoother as if slightly polished by the landing of many feet. The surface grain of the wood is more pronounced wh ere claws have scraped between the growth rings. I have since learned that the region of Skåne, where I live, is home to 192 of the 250 species of birds that are native to Sweden." -- Publisher's website.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by