Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
25 methoden voor zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperkingIn dit handboek staan 25 methoden voor zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Niet alleen bekende methoden als Methode Vlaskamp of Methode Heijkoop maar ook nieuwe methoden als ARGOS, GIrlTalk+, Sterker dan de Kick en Levensverhaal. Elke methode bevat een beschrijving van doelstelling, doelgroep, werkwijze, wetenschappelijk kader en casuïstiek.Voor wie is het Handboek verstandelijke beperking?Handboek verstandelijke beperking biedt professionals van verschillende achtergronden een gemeenschappelijk kader om hun denken en doen te stroomlijnen, zodat de cliënt eenheid van handelen ervaart. Deze volledig herziene editie van het Handboek verstandelijke beperking uit 2014 is een praktisch handboek voor professionals in de vg-zorg, en voor mbo- en hbo-studenten.(bron: https://www.bua.nl/product/100-8316_Handboek-verstandelijke-beperking-herziening)
mentaal gehandicapten --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een verstandelijke beperking --- methodiek --- hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Methode Heijkoop
Choose an application
Dit boek neemt de lezer mee in een rijke verzameling basisteksten omtrent Disability Studies. In verschillende hoofdstukken, geïllustreerd met academische teksten, wordt getoond hoe het vakgebied Disability Studies zich heeft kunnen ontwikkelen en welke maatschappelijke impact ervan uitgaat. Het laat meteen toe om het fenomeen 'disability' vanuit andere perspectieven dan het traditionele stoornismodel te begrijpen.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/disability-studies-introductieteksten/
orthopedagogiek --- 376 --- Mensen met een beperking --- Mensen met een motorische beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Gehandicaptenzorg --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- ouder --- Oudere --- Natuurwetenschappen --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Onderzoek (wetenschap) --- 376.
Choose an application
Het nosologisch categoriale fenomenologisch descriptief gerichte DSM-kader volstond niet bij diagnostiek bij mensen met een verstandelijke beperking. Als antwoord daarop verscheen de DM-ID Diagnostic Manual-Intellectual Disability (2007), daarna de DM-ID2 (2016). Eerder al had prof. dr. Anton Dosen specifieke aandacht gevraagd voor de psychische problemen van deze mensen. Zijn boek Psychische stoornissen, probleemgedrag en verstandelijke beperking (2005) geldt nog steeds als een standaardwerk.De neuroverwetenschappelijking met het in kaart brengen van de neurobiologische correlaten van gedragsproblemen en psychische symptomen bij de doelgroep zet zich voort. Dit boek wil de ruime klinische ervaring van artsen, psychologen, ortho-agogen en andere medewerkers in de betrokken sector koppelen aan een neurowetenschappelijke interesse. Daardoor kunnen de differentiaaldiagnostiek en het antwoord op de hulpvragen er nog verder op vooruit gaan, zowel op psychiatrisch, psychofarmacologisch, agogisch, psychologisch als psychotherapeutisch vlak.(https://gompel-svacina.eu/product/verstandelijke-beperking-en-psychiatrie-een-neurowetenschappelijk-perspectief)
Mensen met een verstandelijke beperking --- Psychiatrie --- Angststoornissen --- Agressie --- Autisme --- Hechtingsproblemen --- Schizofrenie --- Bipolaire stoornissen --- Depressie --- Dementie --- Hersenbeschadigingen --- Eetstoornissen --- Epilepsie --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking (themawoord fictie) --- neurologie --- hechtingsstoornissen --- epilepsie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- schizofrenie --- psychopathologie --- psychosomatische stoornissen --- neuropsychiatrie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Angststoornis --- Hechtingsprobleem --- Bipolaire stoornis --- Hersenletsel --- Eetstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De Vleugels is één van de grootste zorg- en expertisecentra voor personen met een beperking in ons land. Naast de opvang van personen met een lichte beperking in diverse woon- en opvangvormen, biedt de Vleugels vooral ondersteuning aan personen met een grote ondersteuningsnood. Maar hoe pak je dat aan? De tijd dat we enkel spraken over goed verzorgen ligt ver achter ons. Ook zorgcentra hebben een pedagogische opdracht en moeten in functie van de mogelijkheden de emancipatie van de cliënt en het zo waardevol mogelijk invullen van het leven ernstig ter harte nemen. Eigen-wijs in zorg vertrekt van de algemene principes die gehanteerd worden bij de opvang van cliënten, zoals de kwaliteit van het leven, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de emancipatie van de cliënt, maar ook van de principes die gelden voor de omgeving en de medewerkers. Vervolgens worden een aantal specifieke domeinen belicht waar zorgmedewerkers elke dag mee geconfronteerd worden: hoe geef je mensen een zinvolle dagbesteding? Hoe organiseer je nachtzorg? Hoe ga je om met ouder wordende cliënten? Wat met voeding, eet- en slikproblemen? Hoe benader je seksualiteit en relatievorming? Dit boek geeft inzicht in het pedagogische project van de Vleugels en is een aanrader voor elke medewerker in de zorgsector. (http://www.stichtingkunstboek.com/nl/boek/detail/11999/eigen-wijs-in-zorg-het-pedagogische-model-van-de-vleugels)
Pedagogiek --- Woonzorgcentra --- Multidisciplinair team --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogics --- personen met een beperking --- residentiële hulp --- Mensen met een beperking --- Pedagogisch behandelen --- verstandelijk gehandicapten --- 614.25 --- 362.31 --- Woonzorgcentrum --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- autismespectrumstoornis (ASS) --- sociale vaardigheden --- seksualiteit
Choose an application
"Veel zaken die voor ons normaal zijn, zijn voor mensen met een lvb gedoe. Soms overschat ik de jongeren die ik begeleid. Dan word ik overvallen door mijn eigen perspectief van normaalheid. Dan prent ik mijzelf in oprecht nieuwsgierig en onbevooroordeeld te blijven."Er bestaat voldoende kennis over de werkzaamheid van een gezinsgerichte benadering van de hulp aan jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Toch is gezinsgericht werken bij deze doelgroep lang geen vanzelfsprekendheid. De professional die bovenstaande uitspraak doet was lange tijd gewend zich uitsluitend te richten op het functioneren van de individuele jongere. Door de kennismaking met de principes van Gezin Centraal ontdekte ze dat de contacten met ouders en familie bijdragen aan het beter leren begrijpen van de jongeren die ze hulp biedt.Het gezin centraal en LVB beschrijft wat gezinsgericht werken bij deze doelgroep precies behelst. Dit boek is een "loot' aan de stam van "Het gezin centraal', het handboek over ambulante gezinshulp. De systeem- en oplossingsgerichte principes van ambulante gezinshulp zijn vertaald naar de praktijk van de hulp aan ouders en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Daarbij wordt rijkelijk gebruik gemaakt van praktijkervaringen van professionals met als bedoeling de theorie, maar vooral de beschrijving van het professionele handelen concreet, herkenbaar en reëel te laten zijn. Praktijkbeschrijvingen tot op dialoogniveau worden benut om het bouwen aan een samenwerkingsrelatie, oplossingsgerichte technieken, werken aan gedragsverandering, psycho-educatie en opvoedingsondersteuning aan licht verstandelijk beperkte ouders, toe te lichten.Het boek is bedoeld om professionals te inspireren om systeem- en oplossingsgericht werken heel concreet gestalte te geven in de ontmoeting met kinderen, jongeren en ouders die anders naar de wereld kijken omdat ze te kampen hebben met een lichte verstandelijke beperking.Bron: https://www.bol.com/nl/p/het-gezin-centraal-en-lvb/9200000112822095/?country=BE
verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- gezinsbegeleiding --- gezinspedagogiek --- Gezinsbegeleiding --- Gezinnen --- Gezinszorg --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdhulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Jeugd --- Jongeren --- Gezinsgericht werken --- Oplossingsgericht werken --- Systeemtheorie --- orthopedagogie --- verstandelijke beperkingen --- gezinsondersteuning --- PXL-Social Work 2020 --- Gezin --- Thuiszorg --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jongere --- Geschiedenis --- Atlas --- Museum --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Oudere --- Gemeenschap --- Film --- School --- Buurt --- Ouderenzorg
Choose an application
Dit boek neemt je mee in de wondere wereld van hoe een kind ontwikkelt tot volwassene. Aan de hand van de metafoor van de draad wordt beschreven hoe een kind emotioneel en sociaal ontwikkelt. Daarbij doorloopt de ouder met het kind een aantal stappen. Elke stap is een ontwikkelingsthema, vertaald als een type draad. Als kinderverzorger, kleuterleidster, leerkracht of naschoolse begeleider is het belangrijk stil te staan bij deze draad die je van de ouder overneemt. Soms loopt de ontwikkeling van een kind niet gewoon en zijn er ernstig achterliggende problemen. Er zijn erg pittige kinderen om op te voeden. Dan helpt het boek om te zoeken naar het kwetsbaar plekje in de draad waar het kind steeds op terugvalt en waar ouders en alle betrokkenen met het kind kunnen op vastlopen. De draad wil handvatten geven om deze kinderen beter te begrijpen en andere manieren van omgaan te vinden. Dit boek richt zich naar: ouders, grootouders, kinderverzorgsters, medewerkers van kind en gezin, artsen, kleuterleidsters, leerkrachten, naschoolse begeleiders, leiders in de jeugdbeweging, docenten, opvoeders en begeleiders, studenten in orthopedagogie en andere sociale richtingen.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136784
Gedrag --- Kinderen --- Opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Relatie ouder - kind --- Emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Autisme --- Hechtingsproblemen --- ADHD --- Trauma --- Woede --- Opvoedingsondersteuning --- Orthopedagogics --- schoolklimaat --- orthopedagogiek --- gedragsstoornissen --- ouders-kind relatie --- hechting (psychologie) --- hechtingsproblemen --- PXL-Central Office 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingsproblemen --- opvoedingsondersteuning --- Kind --- Gedragsprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hechtingsprobleem --- Psychotrauma --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het groepsklimaat in de verstandelijk gehandicaptenzorg is een belangrijke factor voor het welzijn en de ontwikkeling van individuele cliënten. Begeleiders hebben daarom de opgave om een positief en gunstig groepsklimaat te creëren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn. In dit boek wordt voor het eerst beschreven hoe begeleiders in (L)VG/LVB-(woon)groepen hier methodisch aan kunnen werken. Tot nu toe moesten begeleiders zelf de vertaalslag maken van algemene kennis over groepsdynamiek naar specifiek de verstandelijk gehandicaptenzorg. De auteur maakt nu deze vertaalslag nadat ze deze kennis eerst in de praktijk heeft onderzocht. Het boek is dan ook sterk praktijkgericht: er staan veel voorbeelden in en een groot aantal interventies waarmee begeleiders meteen aan de slag kunnen.Groepsdynamiek in de verstandelijk gehandicaptenzorg is geschreven voor mbo- en hbo-groepsbegeleiders en studenten in opleiding, maar is ook bruikbaar voor gedragsdeskundigen die een begeleidersteam ondersteunen. Het boek richt zich inhoudelijk met name op woongroepen voor mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking, waarbij veel inzichten ook bruikbaar zijn voor dagbestedingsgroepen.(https://www.swpbook.com/boeken/22/verstandelijke-beperking-gehandicaptenzorg/2155/groepsdynamiek-in-de-verstandelijk-gehandicaptenzorg)
Primary groups --- personen met een mentale beperking --- groepsdynamica --- methoden van het sociaal werk --- groepen --- verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Groepsdynamiek --- groepstherapie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- 376.4 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodische hulpverlening --- Groepsvorming --- Groepsbegeleiding --- Interactie --- Woonomgeving --- Teamontwikkeling --- Communicatie --- Omgeving --- Woonzorgcentra --- Kwaliteitszorg --- Feedback --- Theorie --- Praktijk --- Praktijkonderzoek --- PXL-Social Work 2020 --- maatschappelijke zorg --- verstandelijke beperkingen --- leefgroepen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Omgeving (geografie) --- Woonzorgcentrum --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Omgeving (entourage)
Choose an application
"Anders kunnen en mogen zijn". Deze slogan raakt misschien meer ingeburgerd in onze maatschappij, maar "anders zijn" is nog zeker geen evidentie. Mensen met een verstandelijke, fysieke of andere beperking vormen een groep die "anders is".Er is ontegensprekelijk meer kennis, meer medische hulp, meer technische vooruitgang in hulpmiddelen van allerlei aard. Maar het organiseren van geestelijke gezondheidszorg op maat van iemand met een beperking blijft een grote uitdaging. Door de beperkte doorverwijsmogelijkheden binnen het reguliere circuit werd een Geestelijk Gezondheidsteam opgericht binnen Heder, een voorziening in Antwerpen voor mensen met een beperking.In dit praktijkhandboek bundelen de auteurs hun ervaringen en geven ze een antwoord voor zorg op maat aan mensen met een beperking, zeker wanneer "weinig taal" een extra uitdaging is. Geënt op bekende psychotherapeutische denkkaders wordt creatief gezocht naar methoden om psychotherapie mogelijk te maken, rekening houdend met thema's die vaak een rol spelen in het leven van de cliënten, zoals gehechtheid, identiteit, contextdynamieken,?Dit boek wil hulpverleners, ouders en alle anderen die betrokken zijn in de ondersteuning van mensen met een beperking inspireren om aan de slag te gaan met de verrijkende levensverhalen van deze kinderen en jongeren.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/gewoon-en-anders-geestelijke-gezondheidszorg-bij-mensen-met-een-beperking/
Psychiatry --- personen met een beperking --- psychotherapie --- hechting (psychologie) --- geestelijke gezondheidszorg --- gehechtheid --- zorg voor mensen met een beperking --- Geestelijke gezondheidszorg --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een beperking --- Psychotherapie --- Veerkracht --- Levenskwaliteit --- Gehechtheid --- Hechtingsproblemen --- Identiteitsontwikkeling --- Communicatie --- Omgevingsfactoren --- Kinderen --- Jongeren --- Jeugd --- Geestelijke gezondheidszorg. --- Mensen met een beperking. --- Social policy and particular groups --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een handicap --- Veerkracht (fysica) --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Omgevingsfactor --- Kind --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Film --- School --- Buurt --- Veerkracht (weerbaarheid) --- personen met een mentale beperking --- fysieke beperking --- hulpverlening --- personen met een fysieke beperking
Choose an application
"Wat werkt" voor de jeugdzorg, de maatschappelijke opvang, ggz, gezinshuizen, de forensische psychiatrie, gehandicaptenzorg, het speciaal (passend) onderwijs en gemeenten.Nederland is een welvarend land en onze kinderen behoren zelfs tot de meest gelukkige ter wereld. Toch geldt dat niet voor iedereen. Sommige kinderen en volwassenen hebben een biologische, psychologische en sociale kwetsbaarheid en een mindere weerbaarheid. Leefklimaat! geeft concreet werkende handvatten voor het verbeteren van de zorg aan deze groep. Het zijn geen magische toverstokjes, maar we weten inmiddels wel wat echt werkt.Deze kinderen en volwassenen hebben negatieve jeugdervaringen meegemaakt waarvan de effecten stapelen en soms leiden tot ervaringen die de grond onder hun voeten doet wegvallen, de zogenaamde "contrastervaringen". Het gevolg is veel pijn, een verstoorde ontwikkeling en probleemgedrag, crimineel gedrag of "verward gedrag". Hoe buig je dit om naar verbetering en herstel en creëer je een positief leef-, leer " en/of werkklimaat"De afwijzing van de maatschappij leidt tot verdere frustratie van psychologische basisbehoeften zoals verbondenheid, competentie of zingeving en autonomie. Het boek laat zien hoe je aan de hand van deze zgn. zelfdeterminatietheorie weer aan deze basisbehoeften kunt voldoen. Verder gaat het boek in op tal van belangrijke onderwerpen als: separeren, suicide, DIS, eetproblemen, LHBT, LVB, crisisplaatsingen, teamcoaching etc.Daarnaast is het zorglandschap de afgelopen jaren ingrijpend gewijzigd. Dit heeft ertoe geleid dat in toenemende mate kinderen en volwassenen met zeer ernstige problematiek in instellingen, scholen en gezinshuizen terecht komen, waar veel professionals nog weinig ervaring mee hebben.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2199/leefklimaat
jeugdzorg --- 362.7 --- Social problems --- Social welfare methods --- residentiële hulp --- leefklimaat --- Age group sociology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- zelfverminking --- geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Nederland --- Zelfdeterminatietheorie (ZDT) --- Herstelgericht werken --- Residentiële zorg --- Residentiële jeugdzorg --- Rechten van het kind --- Coaching --- Gezinnen --- Crisisopvang --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Eetstoornissen --- Zelfverwonding --- Trauma --- Dissociatieve stoornissen --- Sociotherapie --- Behoeften --- Verbondenheid --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Zelfdeterminatietheorie --- Kinderrechten --- Gezin --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Eetstoornis --- Psychotrauma --- Dissociatieve stoornis --- Behoefte --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg --- Literatuur --- Jeugdzorg.
Choose an application
In zorg en welzijn is er verschuiving gaande van instrumentele zorg naar relationele zorg. De relatie tussen professional en cliënt vormt de bedding voor goede zorg. Hierbij wordt persoonsgerichte zorg ingebed in de betekenis van sociale netwerken. Daarnaast is het belangrijk dat de samenleving de mogelijkheden biedt om mee te tellen en mee te doen. Individuele dienstverlening richt zich ook op maatschappelijk functioneren en sociale inclusie. Dit handboek belicht al deze facetten. In de methodiek Steunend Relationeel Handelen worden deze uitgangspunten uitgewerkt. Deze methodiek is gebaseerd op inzichten uit:integrale rehabilitatiebenadering,presentietheorie,positieve psychologie,krachtgericht werken,sociale inclusieherstel- en ervaringskennis.Steunend Relationeel Handelen richt zich op mensen in kwetsbare posities. Centraal in het handelen van de professionals staan vier kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken. Het eerste deel van het boek bevat een theoretische uitwerking. Vervolgens gaat het over praktische toepassingen, zoals in de ggz, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, jeugdzorg, forensische zorg en zorg voor ouderen en vluchtelingen. Ook is er aandacht voor mensen met autisme, niet aangeboren hersenletsel en een verstandelijke beperking. Daarnaast wordt ingegaan op kwartiermaken, arbeidsreïntegratie, zelfhulp, mantelzorg, complexe situaties en een gezonde leefstijl.https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2066/handboek-steunend-relationeel-handelen
welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- Welzijnswerk --- kracht --- kwetsbaarheid --- ervaringsdeskundigheid --- 364.0 --- 364.044 --- Social welfare methods --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- rehabilitatie --- participatie --- geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociale hulpverlening --- Levenskwaliteit --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Geestelijke gezondheidszorg --- Rehabilitatie --- Methodische hulpverlening --- Herstelgericht werken --- Systeemtherapie --- Sociale welzijnszorg --- Relatie cliënt --- Veiligheid patiënt --- Diversiteit --- Empowerment --- Inclusie --- Ervaringsgericht werken --- Stigmatisering --- Gespreksvoering --- Presentie-benadering --- Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen --- Samenwerken --- Mantelzorg --- Zelfhulp --- Veerkracht --- Gezinstherapie --- Jeugdzorg --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Autisme --- Verslaving --- Vluchtelingen --- Trauma --- Thuislozen --- Housing First --- Reclassering --- Ouderenzorg --- Gezondheidsbevordering --- Creativiteit --- Arbeidsrehabilitatie --- Re-integratie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Stigma --- Presentiebenadering --- Samenwerking --- Veerkracht (fysica) --- Vluchteling --- Psychotrauma --- Dak- en thuisloosheid --- Gezondheidspromotie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Musiceren --- Digitale kloof --- Perinatale zorg --- Gokken --- Ondersteuning --- Samenleving --- Internet --- Oudere --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Persoonsgerichte zorg --- Steunend Relationeel Handelen (SRH-methodiek) --- Autismespectrumstoornis --- Relationeel werken
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|