Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs : bouwen aan een school voor iedereen : fiches
Author:
ISBN: 9789463965347 Year: 2019 Publisher: Brussel Doko vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het vademecum van het katholiek onderwijs ondersteunt leerkrachten en schoolteams bij het het ontwikkelen van een visie op een beleid over zorg en kansen.De plooimap bevat de fiches die de grond waarop ze bouwen, de drie fundamenten en elf bouwstenen van het vademecum samenvatten.Bron: https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/nieuws/vademecum-zorgbreed-en-kansenrijk-onderwijs-bouwen-aan-een-school-voor-iedereen


Digital
Educating young children with and without exceptionalities : new perspectives
Authors: --- --- ---
ISBN: 9781641135948 9781641135931 Year: 2019 Publisher: Charlotte, N.C. Information Age Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Early childhood education (ECE) has always been intertwined with the use of developmentally appropriate practice (DAP). To support excellence in ECE, it is critical how the knowledge about individual children and child development principles combined with the knowledge of effective early learning practices. Effective early childhood education involves an interdisciplinary collaborative process that is influenced by many factors. We present these aforementioned realities in Educating Young Children With and Without Exceptionalities: New Perspectives. In addition, we argue that general and special educators need to focus on applying new knowledge to better address critical issues that advance the field of educator preparation and improve educational outcomes for young children. Early childhood research confirms the need for intensive intervention and remedial education—we need to avoid approaches that are “too little” or “too late.” Also proven to yield positive results for children are practices familiar to early childhood educators. These practices include relationship-based teaching and learning; partnering with families; adapting teaching for children from different backgrounds and for individual children; active, meaningful, and connected learning; and smaller class sizes. Evidence of the benefits of these practices suggests that they should be extended more widely into the elementary grades.


Book
All-in : inclusief lesgeven met UDL
Author:
ISBN: 9789463792660 Year: 2019 Publisher: Leuven/Den Haag Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je klasgroep is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal Design for Learning (UDL). Eindelijk een aanpak waarin al je leerlingen zich ontplooien.Uit alle hoeken hoor je advies: autisme pak je zo aan, dyslexie net iets anders. Dat dwingt je om overzicht te krijgen in een waaier aan tips en tricks. Je bundelt ze, maakt lijstjes, past ze allemaal toe.Dit boek doet het anders. Het stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Want met UDL zorg je voor je leerlingen én voor jezelf.Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792660/All-in


Book
Identiteitsontwikkeling van en in een lerarenopleiding : antwoorden op het appel van de ander
Author:
ISBN: 9789463012591 Year: 2019 Publisher: Utrecht Uitgeverij Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer het begrip identiteit wordt gebruikt in combinatie met onderwijs of een onderwijsinstelling, wordt al snel gedacht aan een (religieus) levensbeschouwelijke identiteit. En dan volgen onvermijdelijk discussies over nut en noodzaak van de mogelijkheden die artikel 23 van de Grondwet biedt om onderwijs aan religieuze grondslagen te verbinden.In deze studie is allereerst onderzoek gedaan naar wat onder identiteit en organisatie-identiteit verstaan moet worden. Identiteit is een dynamisch proces van betekenis en zin verlenen dat in zijn aard en uitwerking levensbeschouwelijk gelaagd is. Aan de hand van een casus is een proces van dynamische identiteitsontwikkeling gereconstrueerd. De casus in deze studie betreft een bijzondere onderwijsinstelling voor hoger onderwijs, de Marnix Academie te Utrecht.De reconstructie van de identiteitsontwikkeling van de Marnix Academie heeft betrekking op de periode van 1984 -2014. Aan de hand van een reconstructie-raamwerk is het proces in beeld gebracht en geduid. Dat levert verschillende inzichten op die niet alleen van betekenis zijn voor de Marnix Academie zelf, maar ook voor lerarenopleidingen basisonderwijs (pabo’s) in het algemeen en nog breder voor instellingen voor (hoger) onderwijs. Het onderzoek presenteert daarbij een helder beeld van de verhoudingen tussen het wisselende overheidsbeleid en de werkelijkheid in de instellingen. Daarnaast biedt de reconstructie zicht op de wijze waarop een levensbeschouwelijke laag of oriëntatie altijd aan de orde is in identiteitsontwikkeling. En dat inzicht werpt een ander licht op de artikel-23-discussie.


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven Acco


Book
Vol potentieel : krachtig lesgeven in diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789463792684 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel

Keywords

diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality --- intersectionaliteit


Book
Leraren opleiden in een superdiverse samenleving
Authors: --- ---
ISBN: 9789463791014 Year: 2019 Publisher: Leuven/Den Haag Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wonen, werken of naar school gaan in de grootstad Antwerpen betekent ondergedompeld worden in superdiversiteit. Superdiverse gemeenschappen zien we in België en Nederland het eerst in de grote steden, maar demografische gegevens wijzen erop dat deze landen in de toekomst grotendeels zullen evolueren naar superdiverse samenlevingen. Hoe men deze gang van zaken ook bekijkt, de realiteit is dat we voortaan meer dan ooit op gelijke basis zullen samenleven met mensen die van ons verschillen qua thuistaal, culturele achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of met mensen die mogelijk een beperking hebben.Wat in de toekomst realiteit wordt voor grote delen van België en Nederland, gebeurt vandaag al in Antwerpen. Omgaan met grote en kleine verschillen tussen mensen plaatst niet alleen de brede stedelijke gemeenschap voor uitdagingen, maar ook de compactere leefwereld van de school, een plaats waar stedelingen en niet-stedelingen met al hun gelijkenissen en verschillen samenkomen: leraren, leerlingen, ouders, directieleden en andere belanghebbenden.In het project Van startbekwaam naar stadsbekwaam, geruggensteund door het transitiefonds voor de lerarenopleiding van de Vlaamse overheid en door de Antwerp School of Education, werden lerarenopleiders van zeven lerarenopleidingen uit de stad en provincie Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool, CVO Crescendo, CVO EduKempen, CVO HBO5 Antwerpen, CVO Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en Universiteit Antwerpen) bijeengebracht om na te denken over de specifieke competenties die leraren(opleiders) nodig hebben om les te geven in een samenleving die zich kenmerkt door superdiversiteit. De lerarenopleiders bundelden hun krachten, en die van hun studenten en cursisten, in drie samenwerkingspraktijken rond talige diversiteit, 'urban education' en inclusie.Het resultaat van hun samenwerking lees je in deze eindpublicatie van het Antwerpse transitieproject. De auteurs willen hiermee andere lerarenopleiders in Vlaanderen en Nederland informeren en inspireren. Het boek bevat concrete handvatten voor lerarenopleiders die nu of in de toekomst met superdiversiteit geconfronteerd worden.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463791014/Leraren-opleiden-in-een-superdiverse-samenleving)


Multi
Krachtige leeromgevingen : omgaan met diversiteit in de klas
Author:
ISBN: 9789401461269 Year: 2019 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De startcompetenties van beginnende leraren vragen om een grondige reflectie over de eigen keuzes met betrekking tot processen, variabelen en actoren die het succes van onderwijs beïnvloeden.'Wat werkt in het onderwijs?' is een complexe vraag, en leerkrachten moeten hun eigen opvattingen en verwachtingen kritisch bekijken om tot een antwoord te komen. Hoe staan ze bijvoorbeeld tegenover hun lesdoelen, leerstof, werkvormen, beschikbare media en evaluatievormen? En vooral: hoe houden ze bij hun keuzes rekening met de kenmerken van hun leerlingen? De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken stellen beginnende leerkrachten namelijk voor lastige uitdagingen.Dit handboek is bedoeld als een inspiratiebron die leerkrachten helpt om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk.Bron: https://www.lannoo.be/nl/krachtige-leeromgevingen-0

Listing 1 - 8 of 8
Sort by