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Ce quatrième volume de la série Ninfa est une enquête sur les gestes de lamentation, lorsqu'un défunt se voit pleuré par une mère (Mater dolorosa), une épouse ou une jeune soeur (Ninfa dolorosa). Tout part d'une photographie extraordinaire de Georges Mérillon intitulée la Pietà du Kosovo (1990) et des questions qu'elle a immédiatement soulevées dans le monde médiatique comme dans sa réception par certains artistes contemporains, tel Pascal Convert. Suivant, une fois de plus, les leçons d'Aby Warburg, Georges Didi-Huberman "construit la durée" de ces images en interrogeant les métamorphoses du pathos et de ses formes gestuelles dans l'histoire. L'enquête sera donc en même temps serrée (sur le cas kosovar) et ouverte, explorant les rapports entre le présent le plus proche et le passé le plus lointain, l'Occident et l'Orient, le christianisme et l'islam, le modèle tragique et les formes bibliques de la lamentation. Il n'en fallait pas moins pour proposer, de ce geste, un essai d'anthropologie historique.
Art, Modern --- Pietà --- Lamentation (Art) --- Ethnohistory --- Christian art and symbolism --- Ethnohistorical method --- Historical anthropology --- Historical ethnology --- Anthropology --- Ethnology --- Themes, motives --- Methodology --- Subjects --- Iconography --- suffering --- iconography --- gesture --- Pietà --- Art, Modern - 20th century - Themes, motives
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The book presents a theory of relationship between the forms of devotion and early drama genres. The historical background is the circumstances of the Church becoming independent of the Empire. A theological and philosophical aspect of the transformation of piety at the time was the specification of the ontological status of the sacred (spiritualization) and "shifting it to Heaven" (transcendentalization). In opposition to a theory of Western civilization as a process of increasing individual self-control, the author argues for the need to take into account purely religious conditions (the idea of recapitulation). This allows the author to develop a holistic aesthetics for the religiously inspired creativity in the period spanning the 11th-15th centuries and to propose a new typology of medieval drama.
Theater --- Religious aspects --- Christianity --- Christian religion --- Theatrical science --- anno 500-1499 --- Drama, Medieval --- History and criticism. --- Theater - Religious aspects - Christianity --- 2013 --- Ages --- Art History --- Cognitive Psychology --- cywilizacja --- Dabrowka --- estetyka --- Historical Anthropology --- Medieval Drama --- Middle --- Monografie --- Religia --- Religion and Civilization --- Sacred --- sacrum --- seria --- Social History --- średniowieczu --- Teatr --- Theatre --- Torun --- Wydawnictwo
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