Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Onderzoek naar het gebruik van drones (RPAS) in het onderwijs
Choose an application
Hedendaags wordt er niet correct omgesprongen bij het bepalen van de MTOM van een onbemand toestel. Met dit eindwerk wordt er een oplossing geboden om de MTOM op een correcte manier te bepalen. Bij de “verificatie van het zwaartepunt bij onbemande luchtvaartuigen met modulaire massa” wordt uitgelegd hoe men een onbemand toestel verzwaard met modulaire massa’s en het zwaartepunt achterhaald. Bij het ontwikkelen van dit eindwerk is er veel geschetst, daarna zijn er prototypes ontwikkeld en als laatste stap werden deze prototypes aangepast voor een optimale werking. Resultaten: De zwaartepuntsweegschaal is tot ±2mm nauwkeurig, deze is gekalibreerd en mobiel. Fixed-wing toestellen kunnen mits een aangepaste procedure ook bepaald worden. Het maximumgewicht van de schaal is 50kg. De modulaire massa kan op elk buizenframe gemonteerd worden. Deze is geborgd en de massa kan met een stap van 400g verzwaard worden, tot maximaal 3.2kg. Conclusie: Dit eindwerk gaat te werk worden gesteld bij keuringen van EuroUSC-Benelux. De keuringsprocedure wordt hierbij iets uitgebreider maar geeft een veel betere representatie van de status van het gekeurde toestel.
Choose an application
Dit eindwerk speelt zich af in het kader van ‘Dronelab’, een project binnen Vives hogeschool, dat zich buigt over het structureren van het onderhoud van drones. Concreet gezien over de behandeling van de drone vanaf het moment dat hij binnenkomt totdat hij terug vertrekt. De structuur bestaat uit enkele checklists, en verloopt volgens de onderstaande figuur. Een opmerkelijke in deze reeks is het service request. Deze wordt namelijk niet afgevinkt of ingevuld door de monteur. Het gaat om een papier dat ingevuld wordt bij een ongeval of incident, vergelijkbaar met een aanrijdingsformulier van een auto. Zo weet de monteur wat er extra aandacht nodig heeft of wat er eventueel kapot is. Dit formulier komt tweemaal voor in de flow omdat hiermee een lijst met alle onderdelen zal meegaan, bij het terug binnenbrengen kan men de lijst dan terug overlopen en kijken of alles er is. De ‘incoming check’ is, zoals de naam doet vermoeden, de checklist die net na het vliegen overlopen moet worden door de monteur. Bij de ‘incoming check’ gaat het voornamelijk over de correcte werking van de systemen, aangezien deze net een vlucht achter de rug hebben. De ‘outgoing check’ is het tegenovergestelde van de incoming check. Deze wordt dus gedaan net voor de drone moet vertrekken. De voornaamste punten gaan dan ook over het controleren van de juiste werking van de systemen of over het opladen van batterijen. Het ‘maintenance log’ document is het algemene formulier waar alle uitgevoerde werkzaamheden worden op ingevuld. Hiermee kan men ook gemakkelijk nakijken of het desbetreffende probleem zich al eens heeft voorgedaan. Een ander pluspunt is dat de piloot ook weet wat het verleden van de RPAS is. Om het onderhoud gemakkelijker en efficiënter te maken is er ook een digitale applicatie. Deze applicatie is momenteel nog niet volledig klaar, maar wel al werkende. Hiermee kan men bijvoorbeeld zeer snel het juiste ‘incoming check’ formulier terugvinden.
Choose an application
Deze bachelorproef omvat het gehele proces van het maken van een drone. Dit houdt in dat er aan marktonderzoek is gedaan, prototyping, 3D-ontwerp, productie van het eindontwerp, instellen van de software en modificaties. Deze drone is een cameradrone ontworpen voor hoge vliegsnelheden. Dit brengt specifieke uitdagingen met zich mee, zowel structureel, juridisch, elektronisch als softwarematig. Bovendien is het de uiteindelijke bedoeling dat dit toestel effectief wordt toegepast. Gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid spelen dus ook een belangrijke rol.
Choose an application
Dit eindwerk gaat over de hardwaretesten van de Unifly Blip. Dit is een standalone flight-tracker. Hierin heb ik hardware analyses gedaan en de hardware effectief uitgetest zodat er specificaties kunnen gevaloriseerd worden. Ook heb ik de betrouwbaarheid en de operatiehandelingen onderzocht. Hiervoor heb ik elk component afzonderlijk bekeken. Buiten de hardware heb ik ook de montage en het gebruiksgemak behandelt.
Choose an application
Er worden steeds meer passagiersvluchten uitgevoerd en de cargo industrie groeit zeer snel. Met de groei van de luchtvaartindustrie groeit ook de totale kost van brandstof voor een maatschappij en met deze toename van het brandstofverbruik groeit ook de CO2-uitstoot. In deze bachelorproef wordt er bekeken wat de toekomst inhoud voor fossiele, nucleaire en hernieuwbare brandstoffen. Meer specifiek wordt gekeken naar het verbruik van deze brandstoffen en hun rol in de toekomst. Bij de fossiele brandstoffen wordt ook bekeken hoeveel reserves er zijn toekomstgericht. De verschillende energiebronnen in de luchtvaart worden ook vergeleken. Een mogelijk alternatief dat wordt gegeven in deze bachelorproef, is het gebruik van brandstofcellen op waterstof. Er wordt bekeken wat de eigenschappen zijn van waterstof en van reeds ontwikkelde waterstof vliegtuigen. Ook wordt er nagegaan hoe een brandstofcel werkt en de verschillende soorten die er bestaan. Verder wordt ook bekeken waarvoor er nu al brandstofcellen kunnen worden gebruikt in de luchtvaart. Het praktische deel van deze bachelorproef bestaat uit een brandstofcel die een kleine motor doet draaien. Hierop worden de spanning en de stroom gemeten. Samen met de uitleg van hoe een brandstofcel werkt, kan dit worden samengevoegd in een labo-opdracht. Het belang van dit eindwerk is om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot van de luchtvaartindustrie te doen dalen. Het is onwaarschijnlijk dat er in de nabije toekomst vliegtuigen worden gemaakt die volledig werken op een brandstofcel. Wat er wel kan is bijvoorbeeld kleine apparaten in het vliegtuig aansturen met een brandstofcel. Je kan hierbij denken aan de ovens, koffiezetapparaten en het herladen van batterijen.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|