Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Vlaanderen wordt gekenmerkt door een grote en nog steeds groeiende diversiteit. Niet alleen stijgt het aantal personen van buitenlandse herkomst, ook de interne verscheidenheid neemt toe. Deze superdiverse samenleving brengt heel wat uitdagingen met zich mee en vergt een aangepast beleid om het samenleven vlot te laten verlopen. Hiervoor ontwikkelde Vlaanderen doorheen de jaren een integratiebeleid met tal van instrumenten. Maar hoe doeltreffend is dit integratiebeleid? Het resultaat is terug te vinden in 5 deelrapporten. Dit vijfde deelrapport omvat een omschrijving van de beleidsinstrumenten en de interventielogica’s, of m.a.w. de vraag hoe de beleidsinstrumenten zouden moeten bijdragen tot deze beleidsdoelstellingen. Dit deel omvat eveneens een geïntegreerd overzicht van bevindingen en aanbevelingen op basis van de 5 deelrapporten.
Choose an application
Choose an application
Schoolverzuim is een prangend probleem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar het ontwikkelen van een strategie is niet evident, gegeven dat een aantal noodzakelijke basiscomponenten ontbreken: 1) er is een gebrek aan (een goed overzicht van) regionale gegevens, 2) er is geen sprake van termen, definities en indicatoren die de Vlaamse en Franse Gemeenschap delen, 3) de bestaande acties en initiatieven zijn versnipperd, en 4) er is geen globaal plan om alle acties en initiatieven een plaats te geven in een coherent en systematisch plan van aanpak. Daarenboven is de institutionele context van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake onderwijs complex: er is zowel Franstalig als Nederlandstalig onderwijs maar elk valt onder een andere autoriteit (Franse Gemeenschap respectievelijk Vlaamse Gemeenschap), er zijn verschillende onderwijsnetten betrokken, enz.Voorliggend rapport biedt een fundament voor deze basiscomponenten, rekening houdend met de complexiteit en de eigenheid van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deel 1 van het rapport betreft een gedetailleerde beschrijving van het schoolverzuim in dit gewest en van beleidsacties en initiatieven tegen schoolverzuim. Deel 2 van het rapport beschrijft hoe een Brusselse strategie tegen het schoolverzuim ontwikkeld kan worden. Hiervoor werken we ten eerste een gemeenschappelijke definitie van schoolverzuim uit. Vervolgens formuleren we concrete aanbevelingen.Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van perspective.brussels, in samenwerking met LEER (Leuven Economics of Education Research).
Choose an application
In een duaal onderwijssysteem combineren leerlingen per week één tot twee dagen les op school met drie tot vier dagen opleiding op de werkvloer. In dit boek bekijken we de invoering van duaal leren in het Vlaamse secundair onderwijs met een kritische blik. We doen hiervoor beroep op de beschikbare economische en sociologische internationale wetenschappelijke literatuur. De volgende vragen komen aan bod: (1) Suggereren de cijfers van jeugdwerkloosheid in Vlaanderen dat de invoering van duaal leren noodzakelijk is? (2) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op de arbeidsmarktintrede van de leerlingen en hun latere loopbaan? (3) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op ongekwalificeerde uitstroom? En op de doorstroom naar het hoger onderwijs? (4) In welke mate is de Vlaamse context geschikt om van duaal leren een succes te maken? (5) Welke kritische kanttekeningen kunnen geplaatst worden bij het huidige Vlaamse voorstel? (Informatie van de uitgever)
Ervaringsleren --- Praktijklessen --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- Deeltijds onderwijs --- onderwijssociologie --- #SBIB:316.334.1O350 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A472 --- Enseignement Onderwijs --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- secundair onderwijs --- arbeidssociologie --- Vlaanderen --- 371 --- Onderwijs en economie --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: het beleid ter bestrijding en opslorping van de werkloosheid --- Primary education --- Secondary education --- Flanders --- School management --- Didactic strategies --- leren
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|