Narrow your search

Library

Vlaams Parlement (2)

DocAtlas (1)

KBR (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

FOD/SPF PO (1)

Thomas More Kempen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (2)

English (2)


Year
From To Submit

2019 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Een evaluatiekader voor het Vlaamse integratiebeleid : Deel 5. Analyse van de beleidsinstrumenten van het Vlaams integratiebeleid: de weg van 'tool' tot doelstelling
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven HIVA - Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (K.U.Leuven)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vlaanderen wordt gekenmerkt door een grote en nog steeds groeiende diversiteit. Niet alleen stijgt het aantal personen van buitenlandse herkomst, ook de interne verscheidenheid neemt toe. Deze superdiverse samenleving brengt heel wat uitdagingen met zich mee en vergt een aangepast beleid om het samenleven vlot te laten verlopen. Hiervoor ontwikkelde Vlaanderen doorheen de jaren een integratiebeleid met tal van instrumenten. Maar hoe doeltreffend is dit integratiebeleid? Het resultaat is terug te vinden in 5 deelrapporten. Dit vijfde deelrapport omvat een omschrijving van de beleidsinstrumenten en de interventielogica’s, of m.a.w. de vraag hoe de beleidsinstrumenten zouden moeten bijdragen tot deze beleidsdoelstellingen. Dit deel omvat eveneens een geïntegreerd overzicht van bevindingen en aanbevelingen op basis van de 5 deelrapporten.

Keywords


Book
Duaal leren in Vlaanderen : kansen en gevaren
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Gent Skribis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Schoolverzuim in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Naar een gecoördineerde en gedeelde strategie tegen schoolverzuim voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schoolverzuim is een prangend probleem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar het ontwikkelen van een strategie is niet evident, gegeven dat een aantal noodzakelijke basiscomponenten ontbreken: 1) er is een gebrek aan (een goed overzicht van) regionale gegevens, 2) er is geen sprake van termen, definities en indicatoren die de Vlaamse en Franse Gemeenschap delen, 3) de bestaande acties en initiatieven zijn versnipperd, en 4) er is geen globaal plan om alle acties en initiatieven een plaats te geven in een coherent en systematisch plan van aanpak. Daarenboven is de institutionele context van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake onderwijs complex: er is zowel Franstalig als Nederlandstalig onderwijs maar elk valt onder een andere autoriteit (Franse Gemeenschap respectievelijk Vlaamse Gemeenschap), er zijn verschillende onderwijsnetten betrokken, enz.Voorliggend rapport biedt een fundament voor deze basiscomponenten, rekening houdend met de complexiteit en de eigenheid van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deel 1 van het rapport betreft een gedetailleerde beschrijving van het schoolverzuim in dit gewest en van beleidsacties en initiatieven tegen schoolverzuim. Deel 2 van het rapport beschrijft hoe een Brusselse strategie tegen het schoolverzuim ontwikkeld kan worden. Hiervoor werken we ten eerste een gemeenschappelijke definitie van schoolverzuim uit. Vervolgens formuleren we concrete aanbevelingen.Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van perspective.brussels, in samenwerking met LEER (Leuven Economics of Education Research).

Keywords


Book
Duaal leren in Vlaanderen : kansen en gevaren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789492944405 Year: 2019 Publisher: Gent Skribis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een duaal onderwijssysteem combineren leerlingen per week één tot twee dagen les op school met drie tot vier dagen opleiding op de werkvloer. In dit boek bekijken we de invoering van duaal leren in het Vlaamse secundair onderwijs met een kritische blik. We doen hiervoor beroep op de beschikbare economische en sociologische internationale wetenschappelijke literatuur. De volgende vragen komen aan bod: (1) Suggereren de cijfers van jeugdwerkloosheid in Vlaanderen dat de invoering van duaal leren noodzakelijk is? (2) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op de arbeidsmarktintrede van de leerlingen en hun latere loopbaan? (3) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op ongekwalificeerde uitstroom? En op de doorstroom naar het hoger onderwijs? (4) In welke mate is de Vlaamse context geschikt om van duaal leren een succes te maken? (5) Welke kritische kanttekeningen kunnen geplaatst worden bij het huidige Vlaamse voorstel? (Informatie van de uitgever)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by