Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Niet-confessionele zedenleer in de klas : Fundamenten voor vakdidactiek moraalfilosofie
Author:
ISBN: 9789057187735 Year: 2018 Publisher: Uitgeverij ASP : Brussel,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet-confessionele zedenleer is een bijzonder vak in het basis- en secundair onderwijs. Het vormt jonge mensen tot actieve wereldburgers door hen in een krachtige leeromgeving te laten filosoferen over voor hen pertinente ethische vraagstukken. In tegenstelling tot de andere vakken gaat het huidige leerplan voor niet-confessionele zedenleer uit van procesdoelen. De leerkracht NCZ brengt een proces op gang waardoor de leerlingen zowel kennis verwerven als vaardigheden en attitudes ontwikkelen. Dit vakdidactisch handboek, samengesteld door experten, biedt houvast aan zowel de beginnende, als de ervaren leerkracht niet-confessionele zedenleer, als aan de student-leerkracht. Naast wenken voor de lespraktijk is dit boek een informatiebron voor alle geïnteresseerden en betrokkenen: ouders van schoolgaanden, collega’s levensbeschouwelijke vakken, schooldirecties, betrokkenen bij onderwijsbeleid, leden van de vrijzinnig-humanistische gemeenschap of al wie daaromtrent vragen heeft. Het eerste deel behandelt de bijzondere totstandkoming van het vak binnen de ruimere context van het vrijzinnig-humanisme. Het tweede deel duidt de uniciteit van het vak in het onderwijslandschap. Het derde hoofdstuk focust op de bijzondere lespraktijk. Het vierde en laatste hoofdstuk betreft de vakdidactische studie. (Bron: covertekst)


Book
Lesgeven over duurzame ontwikkeling : didactische handreiking
Authors: --- ---
ISBN: 9789044136449 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Duurzame ontwikkeling is op de meeste scholen in België en Nederland geen regulier schoolvak. Er is ook geen lerarenopleiding ?duurzame ontwikkeling?. Het thema duurzame ontwikkeling komt echter veelvuldig voor in het onderwijs, zowel bij mens- en maatschappijvakken als bij natuur- en technologievakken (of ?opleidingen). Met afzonderlijke schoolvakken, modules en projecten is de inhoud van duurzame ontwikkeling in het onderwijs echter wat gefragmenteerd. Dat was voor de auteurs van dit boek reden om een boek op te stellen, waarin onderwijs over duurzame ontwikkeling als een samenhangend geheel wordt beschreven.In dit boek staan drie denkvaardigheden centraal, die passend zijn bij onderwijs over duurzame ontwikkeling: systeemdenken, multiperspectiefdenken en toekomstgericht denken. Het zijn drie vaardigheden die zowel voor leerlingen, studenten als leraren relevant zijn. De auteurs van het boek hebben de denkvaardigheden handen en voeten gegeven. Iedere denkvaardigheid wordt in een afzonderlijk hoofdstuk nader toegelicht. Per hoofdstuk wordt eerst op de denkvaardigheid vanuit een theoretisch perspectief ingegaan. Vervolgens wordt de betreffende denkvaardigheid toegepast op een interessante casus: de bloementeelt in Kenia. Deze casus is een exemplarisch voorbeeld van een complex vraagstuk, waarbij het handelen van mensen in Europa, van invloed is op het leven van mensen elders in de wereld. Om die verwevenheid, de verschillende meningen daarover en mogelijke oplossingen en toekomstbeelden te kunnen snappen, zijn de drie denkvaardigheden essentieel.Er is in dit boek uiteraard ook veel aandacht voor de onderwijspraktijk. Bij iedere denkvaardigheid worden vijf voorbeelden van werkvormen beschreven, die je kunt toepassen in je lespraktijk. Het laatste hoofdstuk gaat uiteindelijk over de vraag hoe je onderwijs over duurzame ontwikkeling kunt ontwerpen.Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor studenten van educatieve opleidingen in het hoger onderwijs, maar ook voor leraren en ontwikkelaars van leermiddelen.(Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136449)


Book
Godly Play : basisboek : een gids voor de spirituele ontwikkeling van kinderen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782808102124 2874389587 Year: 2018 Publisher: Averbode Averbode/Erasme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Godly Play is een vernieuwende én diepgewortelde verkenning van het christelijk geloof met kinderen en jongeren. Godly Play nodigt kinderen uit om zich te verwonderen over zichzelf, God en de wereld om hen heen. Dit doen ze op een manier die tegelijk speels en vol betekenis is. De zorgvuldig vertelde Bijbelverhalen, het mooie vertelmateriaal en de ruime keuze aan creatieve materialen nodigen de kinderen uit om te zoeken naar eigen antwoorden op hun geloofsvragen. Godly Play respecteert de spiritualiteit van kinderen en moedigt hen aan om hun verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid te gebruiken. Wereldwijd wordt Godly Play ingezet in contexten van geloofscommunicatie, zoals catechese, kindernevendiensten, bezinningsmomenten en godsdienstonderwijs. Godly Play kan in alle christelijke geloofsgemeenschappen worden beoefend.


Book
Godly Play : basisboek : een gids voor de spirituele ontwikkeling van kinderen
Author:
ISBN: 9782808101127 Year: 2018 Publisher: Averbode Averbode/Erasme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Godly Play is een vernieuwende én diepgewortelde verkenning van het christelijk geloof met kinderen, jongeren en andere doelgroepen. Eenvoud en authenticiteit, speelsheid en zorgvuldigheid gaan er hand in hand.Godly Play vertrouwt op de kracht van Bijbelverhalen en de spiritualiteit van kinderen. Godly Play moedigt hen aan om hun verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid te gebruiken. Het Godly Play Basisboek helpt de spirituele ontwikkeling van kinderen te begeleiden.Stap voor stap wordt uitgelegd hoe je met kinderen op weg kunt gaan in de verhalen van het Godly Play curriculum zodat zij deze verhalen internaliseren. Beetje bij kunnen kinderen zich via spel het christelijke taalsysteem van binnenuit eigen maken.https://www.averbodeinspireert.be/books-view/godly-play-basisboek/


Book
Groeien in actief burgerschap : samen leren samenleven
Authors: --- ---
ISBN: 9782509032874 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap

Listing 1 - 5 of 5
Sort by