Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elke school heeft een pedagogiek. De pedagogiek gaat niet alleen over het wat (de leerinhoud) en het hoe (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook van het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee een noodzakelijk onderdeel van de professionele bagage van niet alleen elke leraar, maar van ieder die zich met het onderwijs bezighoudt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld. De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd. Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren. (Bron: covertekst)
Basisonderwijs ; Nederland ; geschiedenis --- Historische pedagogie --- Onderwijskunde
Choose an application
Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren in het voortgezet onderwijs kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:- de gastheer;- de presentator;- de didacticus;- de pedagoog; - de afsluiter;- de coach.Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -vaardigheden en overtuigingen die beginnende leraren bezitten. Ze beschrijft met de nieuwe, overzichtelijke leerlijn van de leraar ook helder hoe leraren zich ontwikkelen en wat ervaren leraren kennen en kunnen.Uitgebreid staat Slooter stil bij de zesde rol: de leraar als coach. Als leraren in staat zijn samen met leerlingen te reflecteren op hun leerproces, komt het ultieme doel in zicht: de zelfregulatie van leerlingen, waarbij ze het eigen leren sturen.De zes rollen van de leraar is een volledig boek, dat behalve de leerlijn van de leraar ook concrete gedragsindicatoren en reflectietools bevat. Dit maakt het onmisbaar voor iedere leraar - zowel studerend, beginnend als ervaren.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)
Lerarenopleidingen. --- Onderwijskunde. --- Pedagogie. --- lesgeven --- onderwijskunde --- leraarschap --- Onderwijskunde --- Pedagogie --- Lerarenopleidingen --- #PBIB:+110.61 --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Lesgeven --- Leraren ; opleiding --- Leraren --- Secundair onderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- Beroepsprofielen --- Didactiek --- Leraar --- Leraar secundair onderwijs --- Beroepsprofiel --- Directie --- Didactics --- Leraren ; vaardigheden. --- Intervisie.
Choose an application
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer specifieke visie op het vakgebied. Onderwijskunde wordt naar voren geschoven als een ontwerpwetenschap. Dit wordt vooral duidelijk in deel 2 van het handboek. De visies op leren en instructie uit deel 1 worden doorgetrokken naar bepalende beslissingsmomenten bij het ontwerpen van instructie. Welke leerdoelen staan centraal en welk curriculum schuiven we dus naar voren? Hoe gaan we om met de groeiende aandacht voor executieve functies bij lerenden? Met welke individuele verschillen houden we rekening bij het meenemen van diversiteit in onze instructie (armoede, motivatie, leermoeilijkheden, sociaal-economische status ...)? Hoe garanderen we dat we evaluatieaanpakken kiezen die passen bij onze visie op leren en instructie? Uiteindelijk vertalen we de output uit deel 1 en deel 2 naar een systematische ontwerpaanpak. In het laatste thema integreren we alle thema's door keuzes te expliciteren voor elk aspect dat centraal staat in het onderwijskundig referentiekader.Daarbij vallen we ook terug op gekende ontwerpsystematieken, zoals het IDI- en het ADDIE-model. In deel 2 van Onderwijskunde als ontwerpwetenschap wordt hierdoor het centrale doel van het handboek duidelijk: het meenemen van de lezer bij het actief toepassen van de theoretische en empirische basis op weg naar gefundeerde aanpakken voor leren en instructie.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463449410/Onderwijskunde-als-ontwerpwetenschap--van-leren-naar-instructie)
450.4 --- Onderwijskunde --- Leren --- Instructie --- Denken --- Leerplanontwikkeling --- Evaluatie --- Differentiatie --- Motivatie --- Rekenen --- Wiskunde --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Behaviorisme --- Cognitivisme --- Constructivisme --- onderwijskunde --- instructie --- PXL-Education 2019 --- onderwijsonderzoek --- 371.3 --- Onderwijsmethoden --- Onderwijspsychologie --- Didactiek --- Curriculumontwikkeling --- Metacognitie --- 371.3. --- Behaviorisme. --- Curriculumontwikkeling. --- Didactiek. --- Instructie. --- Metacognitie. --- Onderwijskunde. --- Onderwijsmethoden. --- Onderwijspsychologie. --- instructie. --- onderwijskunde. --- 370.02 --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Teaching --- Onderwijsontwerp
Choose an application
Zoals iedereen die lesgeeft, verbaast leraar Nederlands René Leverink zich over de voortdurende kritiek op het onderwijs. Het is nooit goed of het deugt niet. Nee, dan Finland! Daar is alles beter. Is dat beeld terecht? Doen we onszelf niet tekort? Leraar René Leverink besloot zijn alter ego, onderwijsjournalist René Leverink, in te huren. Samen gingen ze op zoek naar datgene wat de kracht van ons onderwijs bepaalt. Waar moeten we zuinig op zijn? Wat moeten we koesteren? Waar moet de onderwijsvernieuwing van afblijven? De mening van bekende en minder bekende Nederlanders, direct of indirect betrokken bij onderwijs, wordt getoetst aan de dagelijkse praktijk. Belangrijke les voor de mensen voor de klas: laat je niet gek maken. Het onderwijs kan niet zonder jullie. (achterflap)
onderwijsvernieuwing --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- Onderwijs ; Nederland --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie
Choose an application
PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- technologische verandering --- onderwijs en maatschappij --- globalisering --- lesgeven
Choose an application
Vakpublicatie voor de IB'er over de mogelijkheden van de mindsettheorie voor leerkrachten en leerlingen in het basisonderwijs.
Basisonderwijs --- Leerprocessen --- Mindset --- Leren --- PXL-Central Office 2018 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- onderwijskunde --- mindset --- talentontwikkeling --- Educational psychology
Choose an application
Hoe bouw je een goede band op met je leerlingen?Hoe ga je om met storend gedrag in de klas?Hoe kun je ontspannen lesgeven?Het is niet gemakkelijk om als leerkracht het hoofd altijd koel te houden en in elke situatie de juiste beslissing te nemen. Soms neemt de spanning en chaos in de klas toe en raak je als leerkracht geïrriteerd of overweldigd.Relaxed voor de klas reikt een vijfdelig model aan waarmee je moeilijke situaties kunt aanpakken. De vijf bouwstenen - vertrouwen, observeren, installeren, stimuleren en corrigeren - leren je spanning detecteren, vermijden of verminderen. Zo breng je een positieve dynamiek tot stand in de klas.Aan de hand van anekdotes, opdrachten en speelse illustraties reikt dit boek handvatten aan voor herkenbare problemen. Of je nu pas in het vak staat of een doorwinterde leerkracht bent: met deze handige tips en een flinke scheut passie kun je de leerkracht zijn die je leerlingen verdienen.(Bron: www.lannoo.be)
Leerling-leraarrelatie - Conflicthantering ; onderwijs - Gedragsstoornissen ; onderwijs - Onderwijskunde. --- Leerling-leraarrelatie --- Conflicthantering ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijsstijlen --- lesgeven --- klasmanagement (ler) --- klaspraktijk --- Lesgeven --- 691 --- Onderwijsstijlen --- Pedagogie en didactiek --- gezag --- Conflicthantering --- Gedragsstoornissen --- Relatie leraar - leerling --- Klasmanagement --- Onderwijsstijl --- onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- lerarenberoep --- didactiek --- stress --- onderwijsvernieuwing --- School management --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leren en onderwijzen --- Klassenmanagement --- Gedragsproblemen --- Stimuleren --- Pedagogiek --- observeren --- vertrouwen --- 371.3 --- Teacher education. Teacher's profession --- 371.213 --- 371.39 --- Gedragsprobleem --- klasmanagement --- pedagogiek --- KHM --- klasdynamiek
Choose an application
Je zoekt een stagiaire, maar waar vind je deze ? Hoe kom je erachter of de student die zich aanmeldt enthousiast en capabel is ? En hoe voorkom je dat de begeleiding een dagtaak wordt ? Dit boek geeft de antwoorden op alle vragen over stages en stagiaires. Werken met stagiaires is de beste manier om jong talent te werven. Maar veel organisaties benutten niet alle kansen om studenten succesvol in te zetten. Het grote stageboek voor werkgevers laat zien hoe je interessanter wordt voor studenten en ze beter begeleid. Het boek beschrijft alle stappen van het stageproces, met veel praktische voorbeelden en stappenplannen. Download gratis de belangrijkste checklists uit het boek. Bron : http://www.bol.com
stagebegeleiding --- Stages --- 331.361.3 --- stagiaire --- orientation de stage --- PXL-Central Office 2019 --- organisatiekunde --- onderwijskunde --- stageconcept --- Stagebegeleiding --- Personeelsmanagement --- Talenten --- Personeelsselectie --- Personeelswerving --- Talent
Choose an application
Uitleg over het inzetten van probleemgerichte technieken om een goed werk- en leerklimaat in de klas te realiseren.
gedragsleer --- klasmanagement --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- gedragspsychologie --- sociale opvoeding --- Orthopedagogics --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- socio-emotionele opvoeding --- gedragsontwikkeling --- gedragsregels --- etiquette
Choose an application
De Wet op Passend Onderwijs (2014) in Nederland en het M-Decreet (2015) in Vlaanderen hebben beiden tot doel meer inclusieve leeromgevingenvoor leerlingen te bieden. Co-teaching wordt internationaal beschouwd als een effectieve strategie om onderwijs te verzorgen aan hyper diversegroepen. Vier deelstudies geven inzicht in de wijze waarop co-teaching teams hun pedagogische benadering vormgeven in het concrete handelenen bespreken de uitdagingen waar co-teachers zich voor geplaatst zien. In het inleidend kader wordt de Nederlandse en Vlaamse beleidsmatigecontext geschetst, waarbinnen de vier deelstudies naar co-teaching zijn gesitueerd. De deelstudies bestaan uit een literatuurstudie en drie verkenningen die zich richten op de betekenisverlening van startende, ervaren en begeleidende co-teachers. In het uitleidend kader worden de resultaten van de deelstudies besproken:1. De betekenis van co-teaching: van technisch instructie- en samenwerkingsmodel naar een waardenbewust pedagogisch onderwijsmodel;2. Co-teaching en de wisselwerking met de onderwijsdomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectvorming; 3. Zes bewegingen in co-teaching praktijken die bijdragen aan normatieve professionaliteit;4. De fases van pro-activiteit en veerkracht in co-teaching teams. Dr. Dian Fluijt is docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lidvan het lectoraat Normatieve Professionalisering (Hogeschool Utrecht). Daarnaast is zij oprichter van ?De OnderwijsMENSen?. Eerder schreef zij de boeken Prisma Co-Teaching (2014) en Samen Lesgeven (co-auteurs: Prof. Elke Struyf en Prof. Cok Bakker).(Bron: https://www.boek.be/boek/passend-onderwijzen-met-co-teaching-1)
onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- inclusief onderwijs --- PXL-Central Office 2019 --- Co-teaching --- Passend onderwijs --- M-decreet --- Inclusief onderwijs --- co-teaching --- Leeromgeving --- School management --- Teaching --- Orthopedagogics
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|