Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Motivatie bij kinderen met dyscalculie
Authors: ---
Year: 2018 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef werkten we mee aan een groter onderzoek naar niet-cognitieve predictoren van het typisch en atypisch rekenen. We analyseerden de motivatie vanuit de zelfdeterminatietheorie bij 93 kinderen met dyscalculie en vergelijken dit met de bevindingen van 91 leeftijdsgenoten zonder leerstoornissen. Uit deze data bleek dat jongens in het algemeen meer autonoom gemotiveerd waren voor wiskunde dan meisjes. Verder bleek dat kinderen met dyscalculie significant minder autonoom gemotiveerd waren dan leeftijdsgenoten zonder dyscalculie. Deze jongeren met dyscalculie waren echter wel significant meer gecontroleerd gemotiveerd dan even oude kinderen. Er waren geen verschillen in de behoeftebevrediging van beide groepen kinderen. Ook bleek dat er een significante positieve correlatie was tussen de autonome motivatie en de automatisatie van rekenfeiten en met het accuraat kunnen rekenen. Er was een significant negatieve correlatie met de gecontroleerde motivatie. De implicaties voor de diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie werden nagegaan.

Keywords

Dyscalculie --- Motivatie --- Logopedie


Book
Dit is dyscalculie : achtergrond en aanpak
Author:
ISBN: 9789401451093 Year: 2018 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dyscalculie is een stoornis in het (leren) rekenen, die steeds meer aandacht krijgt. In dit nieuwe standaardwerk Dit is dyscalculie geeft dyscalculie-expert prof. dr. Hans van Luit op een toegankelijke manier inzicht in de achtergrond, diagnostiek en aanpak van dyscalculie, zowel op school als thuis.Om in de school het onderwijs af te stemmen op de zwakke rekenaar, is van leerkrachten en ook schoolbreed veel kennis en kunde nodig. Van Luit laat zien hoe leerlingen met dyscalculie kunnen worden ondersteund en welke geschikte interventies er zijn. De stoornis wordt mede op basis van casuïstiek uitvoerig uitgediept en toegelicht.'Onderzoek toont aan dat kinderen ontzettend veel belang hebben bij vroege signalering. Het gaat dan niet alleen om het bepalen van een score, maar bovenal om inzicht in specifieke individuele tekorten. Hierdoor wordt het mogelijk de leerling gericht te helpen.'Dit is dyscalculie is een onmisbaar boek en waardevol naslagwerk voor iedereen die geïnformeerd wil worden over dyscalculie: leerkrachten, rekenspecialisten, remedial teachers, gedragsdeskundigen, hbo- en wo-studenten en geïnteresseerde ouders.'Stimuleren helpt en kan (vroege) rekenproblemen helpen voorkomen en wellicht de consequenties van dyscalculie verminderen.'(Bron: https://www.lannoo.be/nl/dit-dyscalculie)


Book
Dyscalculie
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789038224985 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe voorspelbaar en weinig boeiend zou de wereld er uitzien als we allemaal 'gelijk' zouden zijn... Verschillen zijn dus zelfs wenselijk. Soms zijn verschillen echter zo groot dat het niet meer om 'normale variatie' gaat. In dit boek beschrijven we de criteria om over dyscalculie te spreken. We staan stil bij HGD/HGW, ICF, DSM-5, UDL, M-decreet, redelijke aanpassingen, het leerzorgkader en bij de waarde van 'diversiteit' en het inzetten op 'psycho-educatie'. Het boek bundelt informatie over de typische rekenontwikkeling, assessment van rekenproblemen evenals over therapie/behandeling van dyscalculie.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by