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Que peut le lieu au cinéma, lorsqu’il n’est pas limité à être le décor de l’action, ni même confondu avec le paysage, encore moins réduit à un espace à parcourir ou encore amalgamé à une espèce de neutralité territoriale ? Des cinéastes tels que Chantal Akerman, Lisandro Alonso, Pedro Costa, Bruno Dumont, Béla Tarr, Avi Mograbi, Tariq Teguia, Philippe Grandrieux, Danièle Huillet & Jean-Marie Straub ou encore Sharunas Bartas choisissent de ne pas (con)centrer exclusivement la narration cinématographique sur la seule trajectoire des personnages. Les lieux qu’ils figurent à l’écran sont des spatialités telluriques, des territoires d’habitation, des matrices existentielles où se mobilisent des manières de faire et de vivre, où s’accomplissent tant des forces d’émancipation que des adynamies existentielles. Cellule d’accueil, pivot remarquable, refuge de trajectoires individuelles et communautaires, le lieu au cinéma rayonne tantôt comme un chantier précaire, tantôt comme une fortification inébranlable.
Lieux --- Cinéma --- Décors de cinéma. --- Dans le cinéma --- Extérieurs --- Motion pictures --- Motion picture locations --- Setting and scenery --- Plots, themes, etc. --- Extérieurs. --- Paysage --- Décor --- Scénographie
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"Contemporary culture is haunted by its media. In its ubiquity digital media have become increasingly banal and in the process its meaning and influence have become less visibly apparent. Contemporary novelists and filmmakers have narrated and depicted everyday life in a way- that represents the emotional, intellectual, and political nature of living in our present-day media environment. The works of these writers and directors, Dinnen argues, also offer ways of resisting the more troubling aspects of the effects of new technologies. Dinnen considers the work of a range of prominent contemporary writers, filmmakers, and artists, including Jennifer Egan, Dave Eggers, Sheila Heti, Jonathan Lethem, Gary Shteyngart, Colson Whitehead, David Fincher, Mark Amerika, and Cory Arcangel. Their works critique and reveal the ways in which digital labor isolates the individual; how the work of programming has become an operation of power; how creative remixing allows the writer or filmmaker the opportunity to expose what often becomes shrouded in the digital banal; self-representation through avatars; and the development of the "California ideology," which has folded the radical into the rote and the imaginary into the mundane"--
Technology in literature. --- American literature --- Technology in motion pictures. --- History and criticism. --- Motion pictures --- English literature --- Agrarians (Group of writers) --- Technology in literature --- Technology in motion pictures --- Digital media --- Banality (Philosophy) --- Naturalism --- Philosophy --- Realism --- History and criticism --- Social aspects --- Technologie --- Littérature américaine --- Médias numériques --- Quotidienneté (philosophie) --- Dans la littérature. --- Histoire et critique. --- Dans le cinéma. --- Social aspects. --- Aspect social. --- Littérature américaine --- Médias numériques --- Quotidienneté (philosophie) --- Dans la littérature. --- Dans le cinéma.
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