Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Naar een krachtig taalbeleid: Veranderingsmanagement in scholen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke school dient sinds 2007 een taalbeleid uit te werken. Het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven) organiseerde voor acht Mechelse scholen een tweejarig nascholingstraject taalbeleid. In deze masterproef wordt er nagegaan welke factoren belangrijk zijn opdat schoolteams de veranderingen zouden onderschrijven die naar aanleiding van het nascholingstraject plaatsvinden in de school. Dit werd onderzocht door middel van een vragenlijst afgenomen bij de leerkrachten, het middenkader en de directie van de deelnemende scholen. De voorliggende masterproef bestaat uit drie grote delen. In een eerste deel wordt een theoretisch kader geschetst over de invoering van een nieuw taalbeleid in scholen. Hierbij wordt gestart met het schetsen van het huidige Vlaamse beleid rond taal op school. Daarna wordt dieper ingegaan op de precieze betekenis van de invoering van een taalbeleid voor een school. Hierbij zien we dat een aantal aspecten op schoolniveau van belang zijn om een succesvolle implementatie van een nieuw taalbeleid mogelijk te maken. Er moet een goed beleidsvoerend vermogen zijn op de school en via technieken van veranderingsmanagement kan men de implementatie sturen. Ook op individueel vlak zijn er natuurlijk verschillen tussen de schoolteamleden en niet iedereen voelt zich even sterk in het omgaan met veranderingen (change self-efficacy) of is geneigd de veranderingen op school te steunen (change commitment). In dit eerste deel worden deze verschillende aspecten verder uitgediept. In een tweede deel gaan we dieper in op het nascholingstraject in Mechelen. We bespreken de inhoud van de nascholing, de specifieke kenmerken van de deelnemende scholen en de vragenlijst die werd ontwikkeld. In het derde deel tenslotte worden de resultaten weergegeven van de uitgevoerde analyses. We beschrijven de resultaten van de verschillende scholen en gaan na welke factoren de steun aan het veranderende taalbeleid beïnvloeden. Op theoretische basis onderscheidden we een aantal belangrijke aspecten voor een succesvolle implementatie van een nieuw taalbeleid op school, zijnde een goed beleidsvoerend vermogen en een goede toepassing van veranderingsmanagement. Uit de analyse waarin we nagingen welke factoren de steun van de schoolteamleden (change commitment) voor de veranderingen bepalen, blijkt echter dat slechts één aspect een significant effect heeft, namelijk het reeds aanwezige vermogen van de individuele schoolteamleden om met verandering om te gaan (change self-efficacy). We sluiten af met een bespreking van de praktische implicaties van deze bevinding.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by