Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De aDSWAL-QoL is een vragenlijst die de levenskwaliteit nagaat bij mensen met dysfagie. Patiënten met bijkomende communicatieve en/of cognitieve problemen (DysLC) zijn vaak niet in staat een PRO-meting te voltooien. Bij de papieren aDSWAL-QoL heeft de patiënt nood aan ondersteuning van de onderzoeker. In deze studie werd de aDSWAL-QoL omgezet naar een digitale vragenlijst en werd de hanteerbaarheid vergeleken tussen beide versies. Uit vorig onderzoek kwamen suggesties naar aanpassing van antwoordschalen en items. De aanpassingen werden eerst doorgevoerd, vervolgens werd de digitale versie ontwikkeld. De toegankelijkheid werd vergeleken aan de hand van een pilootstudie. Van de 20 proefpersonen waren er 12 met enkel dysfagie en 8 met bijkomende problemen. De ondersteuning van de onderzoeker werd in kaart gebracht bij beide versies van de aDSWAL-QoL. De resultaten tonen aan dat de computer-assisted aDSWAL-QoL een hanteerbaar instrument is. De instructies, antwoordcategorieën en algemene structuur zijn duidelijk. De DysLC-groep heeft minder hulp van de onderzoeker nodig (p=0.018) bij het invullen van de digitale versie. Bij de Dys-groep is er geen significant verschil (p=0.753) in hulp van de onderzoeker tussen beide versies. Deze groep kan beide versies van de vragenlijst zelfstandiger invullen. De digitale aDSWAL-QoL kan de nood aan ondersteuning van de onderzoeker verminderen waardoor de validiteit van de zelfrapportage verhoogt. Verder onderzoek met een grotere proefgroep is nodig om dit te bevestigen.
Choose an application
Kinderen die graag naar school gaan en geloven dat het maken van fouten menselijk is. Dit is mijn uitgangspunt om het welbevinden op school te verhogen en daarbij faalangst de kop in te drukken. Zo kom ik tot de vraag: ‘Hoe kan ik het welbevinden van de leerlingen op de Sint-Thaddeusschool te Suriname verhogen, in het bijzonder door hen te leren omgaan met faalangst?’ Deze strijd ging ik aan door het geven van muzische lessen waarin de leerlingen steeds uitgedaagd werden om hun grens steeds verder te leggen. Daarnaast werkte ik aan het welbevinden door de leerlingen te leren samenwerken, hen verantwoordelijkheid te geven en spelen op school een plaats te geven. Tot slot gaf ik in elke graad drie sessies rond faalangst, waarin leerlingen leerden dat fouten maken bij het leven hoort en hoe je je gedachten kunt bijsturen. Het project schenkt niet alleen zelfvertrouwen, maar het geeft leerlingen ook zelfkennis. Ze zitten gelukkiger in de klas en dit heeft invloed op het leerprestaties. Het project geeft ook aan de leerkracht een schat aan informatie over de leerlingen die elke dag voor hen op de banken zitten.
Choose an application
Als bachelorproef creëerde ik een rekenkoffer voor anderstalige nieuwkomers die participeren in een reguliere klas. Ik doe een ruim aanbod van woordenschat met betrekking tot rekenvaardigheden, die in de dagelijkse klaspraktijk kunnen gebruikt worden. Bij negen rubrieken som ik de rekenhandelingen en doelwoorden op die in een activiteit een cruciale plaats innemen en geef ik de zinsconstructies weer die bij het uitvoeren van de speelse opdrachten aan bod komen.
Choose an application
In mijn onderzoek werden 151 CVApatiënten opgenomen. In functie van het onderzoek naar de geassocieerde factoren van dysfagie na CVA werd hun medische voorgeschiedenis, de kenmerken van het CVA en de symptomen post-CVA in kaart gebracht. Daarnaast werd de diagnose dysfagie al dan niet gesteld d.m.v. de MASA (Mann Assement of Swallowing Ability). Indien nodig werd er verder onderzoek gedaan met FEES (Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing), om de diagnose al dan niet te bevestigen. Uit het onderzoek bleken volgende variabelen geassocieerde factoren van dysfagie na CVA te zijn: hypercholesterolemie, het geslacht, de leeftijd, dysartrie, een visuele stoornis: het neglect, motorische stoornissen, een aspiratiepneumonie na het eerste jaar CVA en de wurgreflex. Andere factoren die louter geassocieerd werden met de ernstgraad van dysfagie na een CVA zijn: hypercholesterolemie, het geslacht, de leeftijd, de aard van het CVA, afasie, dysartrie, visuele stoornissen, motorische stoornissen, een aspiratiepneumonie na het eerste jaar CVA en de wurgreflex. Algemeen kan gesteld worden dat de dysfatische patiënten met bovenstaande factoren een matige tot ernstige vorm van dysfagie vertoonden. Dysfatische patiënten met een matige tot ernstige dysfagie hadden een hogere gemiddelde leeftijd.
Choose an application
Tijdens mijn keuzetraject op de pediatrie in AZ Delta creëerde ik ‘De schatkist van Trudy’. De kist bevat prentenboeken samen met een activiteitenbundel, het nodige materiaal voor de activiteiten, een handpop en mijn zelfgemaakt prentenboek. Met mijn project verhoogde ik het welbevinden van de kinderen tijdens een ziekenhuisopname. Ik las prentenboeken voor per thema, organiseerde een tal van bijhorende activiteiten en tot slot maakte ik zelf een prentenboek.
Choose an application
Bij opname in een ziekenhuis of woonzorgcentra worden de maaltijdvoorkeuren van de patiënt/resident bevraagd. Mensen met een communicatieve en/of cognitieve beperking kunnen hierbij moeilijkheden ondervinden. In deze studie wordt nagegaan welke componenten essentieel zijn om een maaltijdapplicatie communicatief- en gebruiksvriendelijk te maken. Hiervoor wordt beroep gedaan op aanbevelingen uit de literatuur en op een evaluatie van reeds bestaande applicaties gericht op communicatie en voeding. Aanvullend wordt aan de hand van een online vragenlijst gepeild naar het verloop van de maaltijdbevraging en naar de bruikbaarheid van deze bevraging bij personen met communicatieve en/of cognitieve problemen. Bijkomend wordt getoetst naar de eventuele meerwaarde van een aangepaste maaltijdapplicatie. Het onderzoek toont aan dat de maaltijdbevraging in ziekenhuizen en woonzorgcentra verschillend wordt georganiseerd. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat een aangepaste maaltijdapplicatie een meerwaarde kan betekenen tijdens het bevragingsmoment en het de veel voorkomende communicatieve moeilijkheden bij deze doelgroep kan ondersteunen. Het onderzoek geeft wel aan dat ondanks de grote meerwaarde, de inhoud van de applicatie zorgvuldig moet worden samengesteld.
Choose an application
In deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op volgende onderzoeksvraag: “Op welke manier kunnen we de leerlingen meer laten bewegen tijdens het leren, zodoende hun leerproces te stimuleren?”. Om een antwoord te vinden op deze vraag zocht ik wat meer informatie rond dit onderwerp. Dit deed ik door het lezen en bestuderen van verschillende bronnen, observaties in de klas en een bevraging van externen. Daarna stelde ik een aantal ontwerpeisen voorop om er vervolgens volledig in te vliegen. Tijdens de lessen integreerde ik veel bewegingsmomenten die nuttig waren voor de kinderen. Daarna gaf ik deze bewegingsmomenten vorm door ze te verwerken in fiches. Op het einde van mijn bachelorproef geef ik kort enkele conclusies en aanbevelingen voor de leerkrachten en leerkrachten in spé. Benieuwd hoe ik de kinderen dolle pret heb laten beleven tijdens het leren? Lees dan gerust verder!
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|