Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Deze Masterproef vertrekt vanuit het zoeken naar de gepaste ondersteuning voor tienjarige kinderen in een scheidingssituatie via onderzoek en intensieve samenwerking met deskundigen uit het veld. Al snel bleek dat moeilijkheden voor deze kinderen om hun emoties te herkennen en uiten hun welzijn negatief beïnvloedt. Bijgevolg kunnen ouders onvoldoende gepast op hun noden inspelen. Professionele begeleiding kan een kind helpen maar de rol van de ouders is minstens even belangrijk. Na het doorlopen van een participatief onderzoeks- en ontwerpproces met kinderen, ouders en deskundigen ontstond de Care-Cube. Hij heeft niet als doel therapie door een begeleider te vervangen maar wil binnen een blended care aanpak als technologische tool complementair worden ingezet naast traditionele begeleiding. Het is een tangible interface die menselijke emoties faciliteert die anders moeilijk of niet geuit zouden worden. De kinderen inspireerden de keuze voor het object, de look en feel, en de gebruikte metaforen. De deskundigen hielpen de psychologische concepten aanreiken nodig om de Care-Cube en het bijhorende webplatform een effectieve therapeutische waarde te geven. Deze concepten werden vertaald samen met de kinderen naar hun leefwereld. De ouders gaven aan welke info ze nodig zouden hebben om de gepaste communicatie naar hun kind te kunnen voeren. Dit participatief proces vond plaats op basis van creatieve methodes om inspiratie en ideevorming te faciliteren. De keuze voor een fysieke tool werd gemaakt omdat westerse kinderen zich makkelijk hechten aan een object en er vandaag een zekere moeheid bestaat ten aanzien van het gebruik van apps. Bovendien nodigt de Care-Cube uit tot fysieke communicatie, terwijl apps tegenwoordig te vaak als vermijding van menselijk contact ingezet wordt. Het proces van ontwikkeling van de Care-Cube verliep iteratief, waardoor verschillende prototypes elkaar opvolgden die telkens nieuwe input en feedback integreerden. Hoe werkt de Care-Cube concreet? Het is een speelse kubus die het kind vergezelt, bij welke ouder het zich ook bevindt. Emoties komen immers niet op commando. Via een druk op één van de knoppen heeft het kind de mogelijkheid om op een laagdrempelige, eenvoudige en veilige manier gevoelens te uiten. De emotie beleving komt tegelijkertijd terecht bij beide ouders. De uiting van deze gevoelens gebeurt via vijf knoppen, gebaseerd op typische emoties die de meeste kinderen tegenkomen gedurende het verwerkingsproces van een echtscheiding. Deze signalen worden via een interface doorgegeven naar een webplatform, waar de ouder en/of begeleider vaststellen wat de emotiebeleving van het kind is en in welke fase van het verwerkingsproces het zich bevindt. Het bevat praktische informatie over welke gevoelens mogelijk aan de basis liggen van het signaal en tips om effectieve communicatie met hun kind aan te gaan. De begeleider zal deze gedurende gesprekken verder uitdiepen en zijn of haar kennis gebruiken om het kind en de ouders te helpen. De Care-Cube heeft niet als doel om ouderlijke gesprekken te vervangen. Het wil enkel de drempel voor kinderen verlagen om emoties te uiten op een veilige manier, ook buiten traditionele begeleiding. Het zal uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ouders blijven om op basis van de info die zij krijgen via het webplatform gerichte communicatie te voeren. Hierdoor zal het welzijn van hun kind versterkt kunnen worden.
Choose an application
In deze thesis beantwoord ik de vraag: Hoe kan interaction design effectief worden ingezet het controversiële thema Slut Shaming ter discussie te stellen? Slut Shaming is het nadelig behandelen van vrouwen of deze bestempelen als “hoerig” of “sletterig” op basis van de hoeveelheid seks die zij hebben óf de manier waarop zij zich presenteren. Uit onderzoek is gebleken dat slut shaming tot ernstige psychische gevolgen kan leiden bij slachtoffers, varierend van zelfbeeld problemen, een verstoorde seksuele ontwikkeling en zelfs persoonlijkheidsproblematiek. Aan de hand van een geschiedkundig onderzoek naar de oorsprong van slut shaming, een uitgebreid state of the art onderzoek, interviews met slachtoffers en verschillende ontwerp experimenten ben ik gekomen tot een ontwerp genaamd “The Walk of Shame” “The Walk of Shame” is een reeks aan (interactieve) mini installaties die dit thema bespreekbaar en laagdrempeliger maakt voor een publiek dat hier misschien nog nooit van gehoord heeft. Het bestaat uit twee interactieve installaties, één audio installatie en één visueel onderdeel. Voor meer details verwijs ik u graag naar de inhoud van deze thesis. Laat de “walk” beginnen!
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|