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In a four-decade-long career that generated more than forty films and numerous stage productions, Werner Schroeter became one of the most important directors in Germany and Europe since the late 1960s. After making a flurry of short films in a climate of feverish artistic experimentation and political upheaval, Schroeter soon gained recognition for Eika Katappa (1969) and The Death of Maria Malibran (1971), early mature works showcasing avant-garde performance as iconoclastic expression of rebellion and pathos. Following a decade of uncompromising experimental work, his deeply humanist features Il Regno di Napoli (1979) and Palermo or Wolfsburg (1980) brought him broader success. Yet Schroeter maintained his reputation as an enfant terrible of the German cultural scene with controversial stagings of operas and plays and with smartly observed documentaries on art, film, and politics. This volume traces Schroeter?s career as a filmmaker from early and rarely discussed works such as Salome (1971) and Willow Springs (1973) to his late 1970s breakout hits and later complex and mature art-house productions such as The Rose King (1986), Malina (1991), and Nuit de Chien (2008). The volume is supplemented by Schroeter?s own writings and conversations and includes an interview with his long-time collaborator Elfi Mikesch as well as an authoritative and completely updated filmography.
Schroeter, Werner, --- Motion picture producers and directors --- film --- filmgeschiedenis --- filmregisseurs --- Duitsland --- twintigste eeuw --- Schroeter Werner --- 791.471 SCHROETER --- Directors, Motion picture --- Film directors --- Film producers --- Filmmakers --- Motion picture directors --- Moviemakers --- Moving-picture producers and directors --- Producers, Motion picture --- Schröter, Werner, --- Criticism and interpretation --- Conferences - Meetings --- Persons --- Schroeter, Werner
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Dziga Vertov est à la fois très connu pour son film L'Homme à la caméra (1929) et mal connu tant son œuvre est profuse, multiple, éparse. À partir d'un choix de ses textes, soit inédits soit dont les traductions ont été revues et complétées, assortis d'un appareil critique permettant de les situer dans les débats de leur temps comme d'en percevoir les promesses pour le nôtre, cet ouvrage souhaite remettre en circulation la pensée vertovienne dans sa complexité. Sa tentative de saisir « la vie à l'improviste », les « faits », afin de faire émerger une « Ciné-Vérité » fondée sur le regard appareillé du « Ciné-Œil » et le pouvoir analytique du montage, suit ici un parcours qui va des années 1910-1920 aux années 1930-1950, de son rôle de pionnier, en phase avec les événements politiques, à sa marginalisation progressive. Le projet de Vertov de s'emparer des techniques d'enregistrement, de montage et de transmission d'images et de sons, afin d'« organiser » la vue et l'ouïe des travailleurs et les faire participer au nouvel ordre social issu de la révolution de 1917, trouve de nos jours un nouvel éclairage dans la perspective d'une « théorie des médias » qui étudie les articulations techniques des formes d'expérience et de connaissance. Le volume est enrichi par de nombreux documents iconographiques provenant de la Collection Dziga Vertov de l'Österreichisches Filmmuseum de Vienne.
Films expérimentaux. --- Vertov, Dziga --- Théorie du cinéma --- Oeuvres -- Écrits --- Écrits --- URSS -- 1917-1921 (Révolution) --- Cinéma et révolution --- Motion picture producers and directors --- Vertov, Dziga, --- Écrits. --- Soviet Union --- History --- Motion pictures and the revolution. --- Cinéaste --- Cinéma --- Réalisateur --- Avant-garde
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