Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Angstcultuur: het begrip duikt met regelmaat op in de media. En steevast rollen er koppen. Maar wanneer kun je eigenlijk met recht spreken van een angstcultuur in een organisatie? Angstcultuur is het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp. Eindelijk is er nu een duidelijke definitie van de term 'angstcultuur'. Hoe ontstaat een angstcultuur? Waar zijn mensen bang voor? En waarom nemen bange mensen niet domweg ontslag? Wat kun je doen om zo'n cultuur te voorkomen? En hoe grijp je in als er eenmaal een angstcultuur is ontstaan? Dit boek biedt duidelijke en concrete handvatten voor zowel managers, organisatieadviseurs, ondernemingsraden als voor medewerkers, die vaak onbedoeld 'meewerken' aan het ontstaan en voortbestaan van een angstcultuur. Met de eerste diagnose uit de quickscan heb je direct zicht op de informatie die voor jouw organisatie van toepassing is. Hoe is het met jouw organisatie gesteld? Doe de quickscan! Peter Fijbes is organisatieadviseur en teamcoach. Zijn focus ligt op het ontdekken en oplossen van samenwerkingsproblemen in organisaties en teams. Met als doel het creëren van een veilige en doelmatige werkcultuur, waarin geen plaats is voor angst en wantrouwen.
Primary groups --- Industrial psychology --- groepsdynamica --- leidinggeven --- groepsontwikkeling --- organisatiepsychologie
Choose an application
Groepsplan Gedrag is een praktisch boek voor leraren en begeleiders in het primair onderwijs die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen en aanpakken. Het hart van het boek bestaat uit het Groepsplan Gedrag: een formulier met concrete en praktische aanwijzingen voor de manier waarop de leraar omgaat met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen in de groep, zodat ieder kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het nodig heeft.Net als in de vorige drukken is er aandacht voor groepsvorming, groepsdynamiek, sociaal-emotioneel leren en handelingsgericht werken, en komen er interventies voor leerlingen en strategieën voor leraren aan bod.
Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- didactiek --- leerlingenbegeleiding --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- groepsdynamica --- groepsvorming --- gedragspsychologie --- Gedragsstoornissen ; onderwijs
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- 361.13 --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie --- 361.13
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren. Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema's: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. In deze herziene versie is de toegepaste theorie uitgebreider en zijn voorbeelden geactualiseerd. Ook zijn de modellen aangepast en biedt het boek meer praktische tips. In het thema begeleiding ligt de nadruk meer op het pedagogisch handelen; het ontwikkelen en leren toepassen van vaardigheden door de groepsbegeleider. Ontwikkeling in de groep is bedoeld voor studenten binnen de richtingen onderwijs (zowel basis- als middelbaar), hulpverlening, sport en welzijn. De uitgave is ook geschikt voor professionals die met groepen kinderen en jongeren werken. Marianne Luitjes en Ilona de Zeeuw-Jans hebben een achtergrond als sociaal- en ontwikkelingspsycholoog en hebben veel ervaring in het hoger onderwijs en in het werkveld.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica
Choose an application
Inleiding Groepsdynamica van Gert Alblas en Willem Vos reikt studenten de kennis aan om het gedrag van mensen in groepen te beschrijven, te verklaren en te beïnvloeden. Helder beschreven theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden wisselen elkaar af. Alle hoofdstukken sluiten af met oefeningen waarmee de student meer inzicht verwerft in het eigen gedrag in groepen, in de manier waarop groepsleden met elkaar omgaan en in het functioneren van groepen als geheel. Ook kunnen de oefeningen het samenwerken en het overleggen met anderen verbeteren.
Primary groups --- teamwork --- groepsdynamica --- groepsvorming --- groepspsychologie --- Groepsdynamiek --- Groepsproces --- Groepsbegeleiding --- Teamontwikkeling --- Communicatie --- Teamwerk --- Conflict --- Leiderschap --- Gedrag ; groepen.
Choose an application
Inleiding Groepsdynamica van Gert Alblas en Willem Vos reikt studenten de kennis aan om het gedrag van mensen in groepen te beschrijven, te verklaren en te beïnvloeden. Helder beschreven theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden wisselen elkaar af. Alle hoofdstukken sluiten af met oefeningen waarmee de student meer inzicht verwerft in het eigen gedrag in groepen, in de manier waarop groepsleden met elkaar omgaan en in het functioneren van groepen als geheel. Ook kunnen de oefeningen het samenwerken en het overleggen met anderen verbeteren.
Primary groups --- teamwork --- groepsdynamica --- groepsvorming --- groepspsychologie --- Groepsdynamiek --- Groepsproces --- Groepsbegeleiding --- Teamontwikkeling --- Communicatie --- Teamwerk --- Conflict --- Leiderschap --- Gedrag ; groepen. --- Groepsgedrag --- Sociale psychologie --- 374 --- Sociale groepen
Choose an application
Dit praktijkboek bevat oefeningen, methoden en werkvormen die het intervisieproces op maat ondersteunen. Bij elke oefening staat beschreven wat er van een groep en de begeleider wordt verwacht. Om direct aan de slag te kunnen, is een bepaalde basiskennis nodig. Om deze reden biedt het werkboek een beknopte uitleg van de principes van intervisie. Voor een uitgebreider theoretisch kader kunnen lezers het boek Intervisie bij werkproblemen gebruiken. Het werkboek is geschreven voor docenten, studenten, coaches en trainers.
321.4 --- coaching --- groepsdynamica --- intervisie --- leerkrachtenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- supervisie --- SWOT (Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats)-analyse --- personeelsbeleid --- communicatie --- gestion du personnel --- Social welfare methods --- Social psychology --- 361.65 --- Werkvormen --- Intervisie --- E-books --- 367.1 --- bedrijfspsychologie --- probleemoplossend denken --- management --- Werksituatie : problemen oplossen --- 65.013 --- bedrijfspsychologie - sociologie
Choose an application
In Professioneel communiceren in de zorg staat de verpleegkundige als communicerende collega centraal. Professionals met verschillende achtergronden en startniveaus moeten met elkaar samenwerken om een goed team te kunnen vormen en dat lukt alleen wanneer zij effectief communiceren. Met dit boek verwerf je kennis en inzicht in de onderliggende basisprocessen van communicatie. Je leert hoe je op basis van kennis en analytisch vermogen adequaat en professioneel kunt communiceren als verpleegkundige. Dat houdt niet in dat je nooit meer fouten maakt, maar wel dat je weet hoe je die fouten herstelt. Aan de hand van waargebeurde casuïstiek en voorbeelden wordt de link met de verpleegkundige beroepspraktijk gelegd. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van evidence based principes. Hierdoor past het boek goed in het curriculum van elke verpleegkundeopleiding in Nederland en Vlaanderen. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn uitgebreide oefeningen opgenomen, zoals klassikaal uit te voeren rollenspellen en discussies. Titia Struiving is tekstschrijver en communicatieadviseur in Groningen. Pit van Nes en Thom Rijpstra zijn als docent verbonden aan de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool.https://www.bol.com/be/nl/p/professioneel-communiceren-in-de-zorg/9200000075034697/
316.77 --- communicatie --- conflicthantering --- groepsdynamica --- verpleegkunde --- zorg --- 613.3 --- 305.8 --- 499.4 --- Roos van Leary --- netwerken --- onderhandelen --- professioneel handelen --- Communicatie in de hulpverlening --- Communicatie --- Verpleegkunde --- 604.87 --- Communicatiesociologie --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Mondelinge communicatie --- Gezondheidszorg --- mondelinge communicatie --- sociale netwerken --- communicatievaardigheden --- Sociology of health --- brainstormen --- Mass communications --- 316.77 Communicatiesociologie --- verpleegkundig beroep --- Nursing --- patiënt-verpleegkundige relatie --- Sociologie van de gezondheid --- Massacommunicatie --- PXL-Healthcare 2019 --- verpleegkundige en patiënt --- communciatie
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|