Listing 1 - 10 of 101 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Loep is een lesmethodiek die bestaat uit een fysieke toolkit en een online platform. De methodiek zorgt ervoor dat leerlingen projectmatig rond thema's kunnen werken die inhoudelijk aansluiten bij bestaande lesstof. De leerlingen doorlopen verschillende processtappen en voeren bijbehorende activiteiten uit. Deze processtappen en activiteiten zijn gebaseerd op ontwerpgebaseerd leren verrijkt met design thinking en toepasbaar in bestaande lessen. Stap voor stap wordt zo aan de ontwikkeling van de vaardigheden van de toekomst (21e eeuwse vaardigheden) gewerkt die de leerling nodig heeft om blijvend te leren.
Choose an application
Als slechthorende kan goed kunnen meedoen met anderen soms best lastig zijn. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je niet buiten de boot valt bij je klasgenoten? Hoe reageer je als iemand die onduidelijk praat niet verstaanbaar is? Kun je uit de context opmaken waar het over gaat? En herken jij het als iemand moe is, of chagrijnig? Met het kaartspel Geroezemoes leren kinderen en jongeren hoe zij op de juiste manier met anderen kunnen communiceren. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen. Je krijgt een kaartje als je op de juiste manier om herhaling vraagt, als je uit de context weet te achterhalen over welk onderwerp het gaat of als je weet welke emotie iemand toont. Het spel is ook geschikt voor slechthorende volwassenen.
Choose an application
Dit inspiratieboek geeft docenten 225 aanknopingspunten om hun lessen te vernieuwen. Ze werden ter ere van de 225ste verjaardag van uitgeverij ThiemeMeulenhoff samengebracht met medewerking van docenten, schrijvers, managers, sporters, wetenschappers, leerlingen en andere kenners. Er zijn zowel algemene ideeën en energizers als ideeën die bij specifieke lesonderwerpen horen.
Choose an application
De meeste kinderen en volwassenen hebben geen problemen met algemene sociale vaardigheden. Dankzij hun sociale intuïtie schatten ze elke situatie op de juiste manier in en nemen ze de vaak ongeschreven regels die in die situatie gelden moeiteloos in acht. Voor sommige mensen zijn die regels echter niet zo voor de hand liggend of vanzelfsprekend, waardoor de regels voor hen vaak verborgen blijven. De sociaal-cognitieve leerproblemen waar zij mee kampen, komen bijvoorbeeld voort uit het feit dat ze een autisme spectrumstoornis, ADHD of het syndroom van Gilles de la Tourette hebben. Speciaal hiervoor is de hulpwaaier gemaakt. In de praktijk blijkt namelijk dat het behandelen van één regel of tip per dag al kan helpen succesvoller en gelukkiger te worden in sociale interacties. Zulke tips vind je in deze hulpwaaier, opgedeeld in verschillende categorieën zoals 'Afspraken maken', 'Boos, ruzie en gedoe!', 'Feestje!', 'Iets (uit)lenen', 'School', 'Vakantie', of 'Verliefd'. Allemaal situaties dus waarin je soms 'verborgen regels' kan tegenkomen waar je met de hulp van de tips makkelijk op kan participeren.
Choose an application
Deze kaarten zijn een tool om in te zetten bij coöperatief leren. Werken in groepjes is een organisatievorm die veel wordt gebruikt. Deze samenstellingskaartjes helpen je om snel en efficiënt groepjes te maken. Met de 36 unieke kaartjes kan je snel en efficiënt personen verdelen in groepjes. Deze kaartjes deel je aan het begin van een activiteit of les uit aan de leerlingen of deelnemers. Op verschillende manieren (op vorm, kleur, dier, getal, letter) verdeel je de groep in kleinere groepjes. Op deze manier kun je willekeurig tweetallen of groepjes van drie tot zes personen samenstellen.
Choose an application
Met de 'Lees-op-maat'-sets losse woordkaarten kunnen logopedisten kinderen met dyslexie stimuleren en motiveren in hun leesontwikkeling. De woordkaarten kunnen worden gebruikt als aanvulling op andere programma's of methodes. Het betreft een training van het technisch lezen met een systematische opbouw in moeilijkheidsgraad. Set 1 is bedoeld voor het leesniveau aanvankelijk lezen (eenlettergrepige woorden). Er is specifiek aandacht besteed aan problemen inherent aan dyslexie, namelijk de foneem-grafeemkoppeling en het inzicht in woordstructuren. Om kinderen extra attent te maken op de specifieke moeilijkheden wordt er met kleuren gewerkt. Om het lezen wat aangenamer te maken, kan er gewerkt worden in spelvorm. De kaarten kunnen worden gelegd als dobbelsteenspel, er kunnen duo's of kwartetten gevormd worden. De box bevat een leeg doosje met een smiley dat kan worden gebruikt ter motivatie. De woorden die geoefend worden en al vlot lukken, komen terecht in het lachend doosje.
Choose an application
Met de 'Lees-op-maat'-sets losse woordkaarten kunnen logopedisten kinderen met dyslexie stimuleren en motiveren in hun leesontwikkeling. De woordkaarten kunnen worden gebruikt als aanvulling op andere programma's of methodes. Het betreft een training van het technisch lezen met een systematische opbouw in moeilijkheidsgraad. Set 2 is bedoeld voor het leesniveau voortgezet lezen met twee- en drielettergrepige woorden. Er is specifiek aandacht besteed aan problemen inherent aan dyslexie, namelijk de foneem-grafeemkoppeling en het inzicht in woordstructuren. Om kinderen extra attent te maken op de specifieke moeilijkheden wordt er met kleuren gewerkt. Om het lezen wat aangenamer te maken, kan er gewerkt worden in spelvorm. De kaarten kunnen worden gelegd als dobbelsteenspel, er kunnen duo's of kwartetten gevormd worden. De box bevat een leeg doosje met een smiley dat kan worden gebruikt ter motivatie. De woorden die geoefend worden en al vlot lukken, komen terecht in het lachend doosje.
Choose an application
Met de 'Lees-op-maat'-sets losse woordkaarten kunnen logopedisten kinderen met dyslexie stimuleren en motiveren in hun leesontwikkeling. De woordkaarten kunnen worden gebruikt als aanvulling op andere programma's of methodes. Het betreft een training van het technisch lezen met een systematische opbouw in moeilijkheidsgraad. Set 3 is bedoeld voor het leesniveau gevorderd lezen (meerlettergrepige woorden, woorden met diverse moeilijkheden). Er is specifiek aandacht besteed aan problemen inherent aan dyslexie, namelijk de foneem-grafeemkoppeling en het inzicht in woordstructuren. Om kinderen extra attent te maken op de specifieke moeilijkheden wordt er met kleuren gewerkt. Om het lezen wat aangenamer te maken, kan er gewerkt worden in spelvorm. De kaarten kunnen worden gelegd als dobbelsteenspel, er kunnen duo's of kwartetten gevormd worden. De box bevat een leeg doosje met een smiley dat kan worden gebruikt ter motivatie. De woorden die geoefend worden en al vlot lukken, komen terecht in het lachend doosje.
Choose an application
Eva Bronsveld schreef Temperamentvolle kinderen, dat handvatten biedt voor het opvoeden van temperamentvolle kinderen. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt, zullen de voordelen steeds vaker de bovenhand voeren. Maar dat vraagt vaak wel meer van jou als ouder dan de opvoeding van een niet-temperamentvol kind. Heb jij een kind dat opvliegender lijkt te zijn dan andere kinderen? Lijkt jouw kind soms koppiger dan anderen of kan hij van slag raken van iets waarvan je het totaal niet had verwacht? Dan lijkt het er op dat je te maken hebt met een temperamentvol kind. Het boek vol handreikingen en tips verandert het kind niet, maar de opvoeder wel.
Choose an application
Orthopedagogics --- autisme --- autismespectrumstoornis (ASS)
Listing 1 - 10 of 101 | << page >> |
Sort by
|