Narrow your search
Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Klasmanagement en reflectie : naar een schoolbrede aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789401443135 Year: 2017 Volume: *3 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek vertrekt vanuit de meest recente inzichten rond klasmanagement. De klassieke visie waarbij klasmanagement wordt verengd tot 'discipline, regels, straffen, belonen' wordt verlaten. Klasmanagement wordt verruimd tot alle beslissingen die een leerkracht neemt bij het plannen en implementeren van instructie zodat hij/zij optimaal de leerdoelen kan nastreven en bereiken. De insteek van het handboek is zeer 'positief'. De auteurs gaan uit van de overtuiging dat elke leerkracht - mits voldoende reflectie op zijn/haar eigen handelen - een adequaat klasmanagement kan realiseren. Het handboek geeft concrete handvatten, modellen, beslissingsbomen, ideeën, ... die (student)leerkrachten kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Er is duidelijk niet gekozen voor een 'tips en tricks'-aanpak. Daarvoor is een leer- en instructiesituatie te complex en negeert men bij veel 'tricks' hoe beslissingen bij één aspect een direct of indirect gevolg hebben voor andere beslissingen. Achtereenvolgens komen aan bod: 1. Systemische benadering 2. Motivatie 3. Leerkracht-leerling relatie 4. Externaliserend probleemgedrag 5. Leeromgevingen 6. Ouders Toon minder


Book
De zesde rol van de leraar : de leercoach
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789065080561 9065080562 Year: 2017 Publisher: Amersfoort CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van de coachende rol van leerkrachten in het voortgezet en beroepsonderwijs, waarbij de zelfregulerende leerling centraal staat.


Book
Kom maar op met je feedback : feedback leren geven en ontvangen in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789065080578 Year: 2017 Publisher: CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gereedschap voor in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789077866436 9077866434 Year: 2017 Publisher: Meppel Ten Brink Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed lesgeven is geen eenvoudige opgave. Er zijn 101 verschillende manieren om je les aan te pakken en minstens zoveel werkvormen en gedachten over een goede les. Maar welke past bij jou en bij jouw leerlingen? Voor goed werk heb je goed gereedschap nodig. Het boek Gereedschap voor in de klas wil jouw gereedschapskist zijn. Het maakt geen keuzes, maar geeft mogelijkheden en tips. Het blijven jouw keuzes als professional.In Gereedschap voor in de klas staat het leren van de leerlingen, deelnemers of studenten voorop. De aangereikte hulpmiddelen zijn geschikt voor alle leeftijden: van basisschoolleerling tot student in een werkcollege. Het boekje is veel meer dan een verzameling werkvormen. Het is een bondige, praktische leidraad voor de praktijk van alle dag. Het neemt de lezer even mee terug naar wat leren eigenlijk is. Niet met een theoretische verhandeling maar door een kernachtige weergave van belangrijke hedendaagse kennis van leren.Vervolgens loopt het als het ware met de leerkracht mee op tijdens de voorbereiding van zijn les en stelt het belangrijke vragen vooraf: wat wil je met je les en wat ga je doen? Het boek geeft hulpmiddelen en werkvormen. Niet alleen om leren vorm te geven, maar ook om de leerkracht te helpen op momenten dat het niet loopt. Het boek sluit af met terugblikken en vooruitkijken. Wat is het belang van een goede afsluiting en hoe doe je dat.Gereedschap voor in de klas is het hulpmiddel om met veel afwisseling effectief onderwijs doelgericht vorm te geven. Elke dag weer. Het mag op het bureau van geen enkele leerkracht ontbreken!


Book
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap : een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en voor toekomstige leerkrachten
Author:
ISBN: 9789038216065 9038216068 Year: 2017 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De inhoudelijke en structurele uitwerking van dit handboek illustreert een visie op leren en instructie. De lezer maakt kennis met onderwijskundige concepten, principes, theorieën, modellen en methodes en leert deze kenniselementen ook actief toepassen. Het gaat immers niet alleen om het snel verwerken van onderwijskundige basiskennis. De toepassing staat centraal. Dit boek overstijgt de traditionele formele instructiecontexten (kleuterschool, lagere school, secundaire school) en besteedt aandacht aan bedrijfsopleidingen, professionele opleidingen en informele leercontexten zoals musea en tentoonstellingen.


Book
Van leerkracht naar tweekracht : de kracht van co-teaching
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789491916236 Year: 2017 Publisher: Averbode Cego

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Bron: https://www.lannoo.be/nl/van-leerkracht-naar-tweekracht-co-teaching


Book
Gedragsmanagement in de klas: Pocketboek
Authors: --- ---
ISBN: 9789461182401 Year: 2017 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit pocketboek worden verschillende methodieken uitgelegd omtrent gedragsmanagement in de klas. Het beperkt zich tot deze context en gaat dus niet in op het ontwikkelen van een effectief en schoolbreed gedragsbeleid. Wel gaat het in op het gedrag van de leerkracht voor de klas, met basisprincipes, leidersstijlen, kernprincipes, een tienstappenplan, een gereedschapskist met methodieken enz.


Book
Studeren is voor strevers! : hoe ons onderwijs talent verspilt
Author:
ISBN: 9789022334553 9022334554 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Manteau

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren, dat is voor strevers. Niks voor mij.' Dat denken jongeren die niet graag naar school gaan wel eens. Jongeren voor wie de school eerder een plek van vernedering is dan een veilige omgeving waar ze kunnen leren en ontdekken wat ze waard zijn. De school is er nu eenmaal niet voor iedereen, dat is de harde realiteit in Vlaanderen. Voor kinderen uit de betere sociaaleconomische milieus behoort ons onderwijssysteem tot het beste van de wereld, maar het faalt compleet voor jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo gaat veel talent verloren. Critici zeggen dat de onderwijshervorming daar niets aan zal veranderen, wel integendeel. Hoe zet je een systeem op poten waar mensen niet afzakken of zittenblijven of uit de boot vallen, maar waarin iedereen mee kan, op zijn of haar eigen manier? Ann Verlinden praat met onderwijsexperten, vernieuwers en ervaringsdeskundigen (lees: de slachtoffers van ons systeem). Die verhalen neemt ze mee op scholenreis langs enkele middelbare scholen. Ze zoekt samen met bevlogen directeurs, die niet wachten op richtlijnen van bovenaf om initiatief te nemen, naar de zwakke plekken in ons onderwijssysteem. Om uiteindelijk zicht te krijgen op hoe de ideale school eruitziet, de school die alle jongeren een toekomst kan geven.


Book
Duurzaam pionieren in het onderwijs : leren, innoveren en cocreëren van binnenuit
Author:
ISBN: 9789057186332 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vernieuwingsvraagstukken en uitdagingen waar we als school, onderwijsteam en professionals mee te maken hebben, nemen toe in complexiteit. Hoe kunnen we deze uitdagingen het hoofd bieden? Hoe kunnen we werkelijke innovatie en diepgaande verandering in het onderwijs mogelijk maken? En op welke manier kunnen we dat doen, zonder dat we de fouten uit het verleden herhalen?'Duurzaam pionieren in het onderwijs' nodigt uit om op een authentieke en betekenisvolle manier bij te dragen aan de transitie in het onderwijs. Het vraagt van de lezer een persoonlijke ontdekkingsreis en overtuiging om deze ervaring in te zetten om:o een andere professionaliteit te ontwikkelen;o andere voorwaarden te scheppen voor innovatie en vernieuwing;o samen vorm te geven aan duurzame onderwijsontwikkeling of dat nu op het niveau is van de les, de klas, het team, de afdeling, de school of het instituut.In deze baanbrekende tijd staat een nieuwe generatie onderwijsprofessionals op. Professionals die nieuwsgierig, empathisch, moedig en creatief zijn. Die een gevoelsmatige kloof ervaren tussen waar we nu staan in het onderwijs en hoe het idealiter zou kunnen zijn. Professionals die open staan voor onderzoek, ontdekking en experiment.(Bron: www.politeia.be)


Book
Betrokkenheid : de sleutel tot beter leren
Authors: ---
ISBN: 9789461182227 9461182228 Year: 2017 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerlingen niet betrokken zijn bij je les, is er weinig kans dat ze er iets van opsteken. Wat je doet in de klas beklijft pas echt als leerlingen ervan overtuigd zijn dat het belangrijk voor ze is en dat ze er iets mee kunnen. Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op!In dit boek licht Robert Marzano 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creëren. Hij gaat daarbij uit van wetenschappelijk onderzoek dat hij vertaalt naar de praktijk.Bij iedere strategie komen vier vragen aan bod die leerlingen zichzelf stellen:"Hoe voel ik me?"Ben ik geïnteresseerd?"Is dit belangrijk?"Kan ik dit?De antwoorden hierop bepalen in grote mate hoe betrokken leerlingen zich voelen bij de activiteiten in de klas. Laat je inspireren door dit boek! Creëer een klassenklimaat waarin betrokkenheid de norm is - en niet langer de uitzondering.http://www.bazalt.nl

Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by