Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek vertrekt vanuit de meest recente inzichten rond klasmanagement. De klassieke visie waarbij klasmanagement wordt verengd tot 'discipline, regels, straffen, belonen' wordt verlaten. Klasmanagement wordt verruimd tot alle beslissingen die een leerkracht neemt bij het plannen en implementeren van instructie zodat hij/zij optimaal de leerdoelen kan nastreven en bereiken. De insteek van het handboek is zeer 'positief'. De auteurs gaan uit van de overtuiging dat elke leerkracht - mits voldoende reflectie op zijn/haar eigen handelen - een adequaat klasmanagement kan realiseren. Het handboek geeft concrete handvatten, modellen, beslissingsbomen, ideeën, ... die (student)leerkrachten kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Er is duidelijk niet gekozen voor een 'tips en tricks'-aanpak. Daarvoor is een leer- en instructiesituatie te complex en negeert men bij veel 'tricks' hoe beslissingen bij één aspect een direct of indirect gevolg hebben voor andere beslissingen. Achtereenvolgens komen aan bod: 1. Systemische benadering 2. Motivatie 3. Leerkracht-leerling relatie 4. Externaliserend probleemgedrag 5. Leeromgevingen 6. Ouders Toon minder
Klassenmanagement - Onderwijskunde. --- klassenmanagement --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- reflectie (psychologie) --- 454.2 --- klasmanagement --- onderwijs --- Klasmanagement --- 450.4 Onderwijskunde --- Klassenmanagement --- Onderwijskunde --- onderwijskunde --- Schoolmanagement --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Beschrijving van de coachende rol van leerkrachten in het voortgezet en beroepsonderwijs, waarbij de zelfregulerende leerling centraal staat.
Coachend lesgeven --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- leraren --- leren leren --- coachen
Choose an application
Leraren ; evaluatie --- Leraren ; professionalisering --- Feedback --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- persoonlijke vaardigheden --- feedback --- leerlingenbegeleiding --- Onderwijspraktijk --- Schoolmanagement --- Schoolcultuur
Choose an application
Goed lesgeven is geen eenvoudige opgave. Er zijn 101 verschillende manieren om je les aan te pakken en minstens zoveel werkvormen en gedachten over een goede les. Maar welke past bij jou en bij jouw leerlingen? Voor goed werk heb je goed gereedschap nodig. Het boek Gereedschap voor in de klas wil jouw gereedschapskist zijn. Het maakt geen keuzes, maar geeft mogelijkheden en tips. Het blijven jouw keuzes als professional.In Gereedschap voor in de klas staat het leren van de leerlingen, deelnemers of studenten voorop. De aangereikte hulpmiddelen zijn geschikt voor alle leeftijden: van basisschoolleerling tot student in een werkcollege. Het boekje is veel meer dan een verzameling werkvormen. Het is een bondige, praktische leidraad voor de praktijk van alle dag. Het neemt de lezer even mee terug naar wat leren eigenlijk is. Niet met een theoretische verhandeling maar door een kernachtige weergave van belangrijke hedendaagse kennis van leren.Vervolgens loopt het als het ware met de leerkracht mee op tijdens de voorbereiding van zijn les en stelt het belangrijke vragen vooraf: wat wil je met je les en wat ga je doen? Het boek geeft hulpmiddelen en werkvormen. Niet alleen om leren vorm te geven, maar ook om de leerkracht te helpen op momenten dat het niet loopt. Het boek sluit af met terugblikken en vooruitkijken. Wat is het belang van een goede afsluiting en hoe doe je dat.Gereedschap voor in de klas is het hulpmiddel om met veel afwisseling effectief onderwijs doelgericht vorm te geven. Elke dag weer. Het mag op het bureau van geen enkele leerkracht ontbreken!
Didactics --- didactiek --- Didactiek --- Didactic strategies --- PXL-Education 2020 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- onderwijskunde --- basisonderwijs --- secundair onderwijs
Choose an application
De inhoudelijke en structurele uitwerking van dit handboek illustreert een visie op leren en instructie. De lezer maakt kennis met onderwijskundige concepten, principes, theorieën, modellen en methodes en leert deze kenniselementen ook actief toepassen. Het gaat immers niet alleen om het snel verwerken van onderwijskundige basiskennis. De toepassing staat centraal. Dit boek overstijgt de traditionele formele instructiecontexten (kleuterschool, lagere school, secundaire school) en besteedt aandacht aan bedrijfsopleidingen, professionele opleidingen en informele leercontexten zoals musea en tentoonstellingen.
Teaching --- Educational psychology --- Teaching. --- Educational psychology. --- Onderwijskunde. --- leren --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsmethoden --- didactiek --- assessments (onderwijs) --- Education --- Philosophy --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- onderwijskunde --- PXL-Central Office 2016 --- motivatie --- onderwijsleerprocessen --- leerpsychologie --- 371.01 --- 450.4 --- Constructivisme --- Curricula --- Didactisch principe --- Evaluatie --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Metacognitie --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsstrategieën --- Motivatie (Studiemotivatie) --- constructivisme --- evaluatie --- didactische principes --- Didactiek --- Onderwijs; algemeen --- 110357.jpg --- onderwijs --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- (zie ook: Pedagogiek) --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 37 --- vakdidactiek --- pedagogie --- Instructie --- Denken --- Leerplanontwikkeling --- Differentiatie --- Motivatie --- Rekenen --- Wiskunde --- Basisonderwijs --- Lerarenopleiding --- Behaviorisme --- Cognitivisme --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Bron: https://www.lannoo.be/nl/van-leerkracht-naar-tweekracht-co-teaching
Kleuteronderwijs --- Co-teaching --- Lager onderwijs --- Differentiatie --- 474.22 --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- co-teaching
Choose an application
In dit pocketboek worden verschillende methodieken uitgelegd omtrent gedragsmanagement in de klas. Het beperkt zich tot deze context en gaat dus niet in op het ontwikkelen van een effectief en schoolbreed gedragsbeleid. Wel gaat het in op het gedrag van de leerkracht voor de klas, met basisprincipes, leidersstijlen, kernprincipes, een tienstappenplan, een gereedschapskist met methodieken enz.
PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- gedragspsychologie --- communicatievaardigheden --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Klasklimaat, zorg. --- M-Decreet. --- Straffen en belonen.
Choose an application
Studeren, dat is voor strevers. Niks voor mij.' Dat denken jongeren die niet graag naar school gaan wel eens. Jongeren voor wie de school eerder een plek van vernedering is dan een veilige omgeving waar ze kunnen leren en ontdekken wat ze waard zijn. De school is er nu eenmaal niet voor iedereen, dat is de harde realiteit in Vlaanderen. Voor kinderen uit de betere sociaaleconomische milieus behoort ons onderwijssysteem tot het beste van de wereld, maar het faalt compleet voor jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo gaat veel talent verloren. Critici zeggen dat de onderwijshervorming daar niets aan zal veranderen, wel integendeel. Hoe zet je een systeem op poten waar mensen niet afzakken of zittenblijven of uit de boot vallen, maar waarin iedereen mee kan, op zijn of haar eigen manier? Ann Verlinden praat met onderwijsexperten, vernieuwers en ervaringsdeskundigen (lees: de slachtoffers van ons systeem). Die verhalen neemt ze mee op scholenreis langs enkele middelbare scholen. Ze zoekt samen met bevlogen directeurs, die niet wachten op richtlijnen van bovenaf om initiatief te nemen, naar de zwakke plekken in ons onderwijssysteem. Om uiteindelijk zicht te krijgen op hoe de ideale school eruitziet, de school die alle jongeren een toekomst kan geven.
Teaching --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijssystemen --- onderwijskansen --- onderwijsfilosofie --- Vlaanderen --- onderwijsorganisatie --- onderwijs --- onderwijskunde --- 741 Schoolorganisatie --- secundair onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
De vernieuwingsvraagstukken en uitdagingen waar we als school, onderwijsteam en professionals mee te maken hebben, nemen toe in complexiteit. Hoe kunnen we deze uitdagingen het hoofd bieden? Hoe kunnen we werkelijke innovatie en diepgaande verandering in het onderwijs mogelijk maken? En op welke manier kunnen we dat doen, zonder dat we de fouten uit het verleden herhalen?'Duurzaam pionieren in het onderwijs' nodigt uit om op een authentieke en betekenisvolle manier bij te dragen aan de transitie in het onderwijs. Het vraagt van de lezer een persoonlijke ontdekkingsreis en overtuiging om deze ervaring in te zetten om:o een andere professionaliteit te ontwikkelen;o andere voorwaarden te scheppen voor innovatie en vernieuwing;o samen vorm te geven aan duurzame onderwijsontwikkeling of dat nu op het niveau is van de les, de klas, het team, de afdeling, de school of het instituut.In deze baanbrekende tijd staat een nieuwe generatie onderwijsprofessionals op. Professionals die nieuwsgierig, empathisch, moedig en creatief zijn. Die een gevoelsmatige kloof ervaren tussen waar we nu staan in het onderwijs en hoe het idealiter zou kunnen zijn. Professionals die open staan voor onderzoek, ontdekking en experiment.(Bron: www.politeia.be)
Onderwijsinnovatie. --- Onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- kwaliteitszorg --- innovatie --- transitie --- Onderwijs --- Innovatie --- Veranderingsmanagement --- Cocreatie --- Teaching --- duurzaamheid --- Leiderschap --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Als leerlingen niet betrokken zijn bij je les, is er weinig kans dat ze er iets van opsteken. Wat je doet in de klas beklijft pas echt als leerlingen ervan overtuigd zijn dat het belangrijk voor ze is en dat ze er iets mee kunnen. Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op!In dit boek licht Robert Marzano 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creëren. Hij gaat daarbij uit van wetenschappelijk onderzoek dat hij vertaalt naar de praktijk.Bij iedere strategie komen vier vragen aan bod die leerlingen zichzelf stellen:"Hoe voel ik me?"Ben ik geïnteresseerd?"Is dit belangrijk?"Kan ik dit?De antwoorden hierop bepalen in grote mate hoe betrokken leerlingen zich voelen bij de activiteiten in de klas. Laat je inspireren door dit boek! Creëer een klassenklimaat waarin betrokkenheid de norm is - en niet langer de uitzondering.http://www.bazalt.nl
Betrokkenheid --- Feedback --- Basisonderwijs --- Aandacht --- Leren --- 454.23 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leerstrategieën --- didactische principes --- Leerprocessen --- Leerstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- Leerproces --- Leerstrategie --- Onderwijsstrategie
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|