Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Het begrip Gesamtkunstwerk wordt doorgaans met grote vanzelfsprekendheid gekoppeld aan de figuur van Richard Wagner. Hierbij wordt de specifieke inhoud van de term vaak verengd tot ?het samenbrengen van de verschillende kunstvormen in een multimediaal totaalspektakel?. Dit boek schetst een tijdlijn die loopt van de Verlichting tot de Hoogromantiek in Duitsland, en wil door prominente denkers als Alexander Baumgarten, Immanuel Kant en E.T.A. Hoffmann in het verhaal te betrekken, peilen naar de diepste wortels van het Gesamtkunstwerk. Een brede culturele analyse van het tijdsgewricht waarin de notie tot stand kwam, verklaart waarom de muziek in de negentiende eeuw haar amusementsfunctie oversteeg en de voertaal werd om de dunne grens tussen rationaliteit en irrationaliteit, en tussen individu en samenleving, te thematiseren.
History of civilization --- Music --- History of Germany and Austria --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Romanticism in music. --- Aesthetics. --- Music. --- Philosophy and aesthetics --- History --- History and criticism. --- Philosophy and aesthetics. --- Hoffmann, E. T. A. --- Wagner, Richard, --- 1700-1899 --- Germany. --- Germany --- 18th century --- 19th century --- Music - Philosophy and aesthetics - History - 18th century --- Music Philosophy and aesthetics - History - 19th century --- Music Germany - 18th century - History and criticism --- Music Germany - 19th century - History and criticism --- Romanticism in music --- Aesthetics --- Hoffmann, E. T. A. (Ernst Theodor Amadeus), 1776-1822 - Aesthetics --- Wagner, Richard, 1813-1883 - Aesthetics
Choose an application
À la Renaissance, les inventions techniques comme la boussole, les lunettes ou l'imprimerie, mais aussi les cabinets de curiosité, les monstres, les merveilles ou les grotesques fascinent les esprits. Les amateurs de surprise et de nouveauté se recrutent aussi bien parmi les souverains et leur cour que parmi les lettrés, les humanistes, ou dans le peuple épris de fêtes et de spectacles. Les récits de voyages, les jardins, les réalisations architecturales qui se multiplient alors donnent l'impression d'un foisonnement de choses inédites, voire insolites, où l'innovation, mais aussi l'exagération, ont leur part. Avec Shakespeare, Ben Jonson et bien d'autres, la scène élisabéthaine va s'efforcer de répondre à ce goût grandissant pour la nouveauté, dont elle donne parfois une image grinçante et satirique. Au XXe siècle, après la remise en cause du drame bourgeois par Antonin Artaud qui redécouvre en France le théâtre élisabéthain, les mises en scène audacieuses de Patrice Chéreau (Hamlet) ou de Peter Sellars (Le Marchand de Venise) font apparaître la nouveauté de ces textes. Les différents parcours proposés dans ce recueil sont à lire comme autant d'invitations à voir ailleurs ou autrement, à s'ouvrir à ce qui apparaît bien comme autant d'expériences et d'esthétiques de la nouveauté. Ce terme parfois décrié à la Renaissance prend donc ici tout son sens et ouvre clairement la voie vers la modernité.
European literature --- New and old --- Littérature européenne --- Ancien et nouveau --- History and criticism --- Histoire et critique --- Modernity in literature --- Aesthetics --- History --- Littérature européenne --- Aesthetics - History --- European literature - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism --- Literature, British Isles --- Medieval & Renaissance Studies --- Renaissance --- technique --- esthétiques --- nouveauté --- inventions
Choose an application
Das Zeitalter der Vernunft neigt sich dem Ende zu. Vernunft hat sich zu oft als Un-Vernunft erwiesen, alte Un-Wahrheiten wurden wahr und umgekehrt. Manfred E.A. Schmutzer zeigt Alternativen auf. Dabei wird die Philosophie Heideggers genauso weitergedacht wie jene des arabischen Philosophen al-Farabi aus dem 10. Jahrhundert. Wesentliches Resultat der Überlegungen ist, dass sich Erkenntnis nicht durch Wissenschaft allein gewinnen lässt und Wahrheit sich erst durch Kunst erweist. Die Aufsatzsammlung folgt daher einer Dramaturgie, die absichtsvoll den Regeln der aristotelischen Poetik entspricht. Es folgt: Wissenschafter sollten auch Dichter sein. Diese Möglichkeit wird im zweiten Teil des Bandes mithilfe einer unüblich poetischen Sprache demonstriert.
Wissenschafts- und Technikforschung; Science and Technology Studies; Ideengeschichte; Kultur; Wissenschaft; Technik; Kunst; Wissenschaftsgeschichte; Technikgeschichte; Ästhetik; Geschichtswissenschaft; History of Ideas; Culture; Science; Technology; Art; History of Science; History of Technology; Aesthetics; History; --- Aesthetics. --- Art. --- Culture. --- History of Ideas. --- History of Science. --- History of Technology. --- History. --- Science. --- Technology.
Choose an application
Walking, that most basic of human actions, was transformed in the twentieth century by Surrealism, the Situationist International, and Fluxus into a tactic for revolutionizing everyday life. Each group chose locations in the urban landscape as sites - from the flea markets and bars of Paris to the sidewalks of New York - and ambulation as the essential gesture. Keep Walking Intently traces the meandering and peculiar footsteps of these avant-garde artists as they moved through the city, encountering the marvelous, studying the environment, and re-enchanting the banal. Art historian Lori Waxman reveals the radical potential that walking holds for us all.
Arts, Modern --- Arts, Modern. --- Avant-garde (Aesthetics) --- Avant-garde (Aesthetics). --- Fluxus (Group of artists). --- Surrealism --- Surrealism. --- Walking in art. --- History --- History. --- Internationale situationniste --- Internationale situationniste. --- 1900-1999. --- Art --- Situationist --- walking --- central cities --- Surrealist --- Fluxus --- hoja umetnikov --- urbana krajina --- mesto --- nadrealizem --- dadaizem --- Pariz --- situacionistična internacionala --- avantgardna gibanja --- ulična umetnost --- street art --- Walking in art --- Fluxus (Group of artists) --- Surréalisme --- Situationnisme --- Avant-garde --- Avant-garde (Aesthetics) - History - 20th century --- Surrealism - History --- Arts, Modern - 20th century
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|