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Adrian likely flourished in the early fifth century. His sole-surviving work is the Introduction to the Divine Scriptures, a Greek treatise that today survives in two recensions. The central topic of the Introduction is the Septuagint's odd stylistic features. In the first section Adrian catalogs the anthropomorphic ways in which God is portrayed in Scripture (the Psalms in particular) and then explains how such expressions ought to be understood. The second section on diction identifies peculiar word usages, offers lexicographical analyses of semantically rich terms, and discusses a handful of tropes. The third section on word arrangement contains a short list of figures of speech. The treatise concludes with a series of appendices: a catalog of twenty-two tropes, defined and illustrated from Scripture, a two-fold classification of Scripture into prophetic and narratival literature, an extended excursus on how teachers should instruct beginners in scriptural interpretation, and, finally, another classification of Scripture into prose and poetry.The Introduction contains striking verbal and thematic affinities with the exegetical writings Theodore of Mopsuestia (ca. 350-428). This treatise also occupies a unique place in Antiochene scholarship: it is the only surviving handbook on scriptural interpretation from the leading fourth and fifth century figures of this tradition and succinctly codifies many of its guiding principles for scriptural exegesis. This volume offers the first critical edition of the Introduction (its two surviving recensions and the fragments from the exegetical catenae); the first English translation of the treatise, which is also richly annotated with explanatory commentary; a substantial prefatory study that orients readers to Adrian and a number of the important features of his work.
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En 1776, dans le premier tome de son Histoire du déclin et de la chute de l'Empire romain, EDWARD GIBBON identifiait dans une homélie de GREGOIRE DE NYSSE, donnée à Constantinople en 383, un témoignage exemplaire de la passion des masses chrétiennes pour les disputes théologiques à la fin de l'antiquité, une passion que l'historien anglais jugeait, avec causticité et scepticisme, futile et dangereuse. Il citait le prédicateur : " Des hommes nés d'hier et d'avant-hier, des gens dédiés à de viles activités, des théologiens improvisés qui dogmatisent, peut-être des esclaves qui ont subi le fouet et qui ont fui le travail servile, se piquent de philosopher sur des choses incompréhensibles. Vous n'ignorez nullement de qui je veux parler. Partout, la ville est remplie de telles gens, les rues, les places, les avenues, les quartiers, les tailleurs, les changeurs, les épiciers. Demandez qu'on vous change de la monnaie, on vous entretiendra de l'engendré et de l'inengendré. Enquérez-vous du prix du pain, on vous répondra que le Père est le plus grand, et que le Fils est inférieur. Informez-vous si le bain est prêt, on vous montrera que le Fils a été créé de rien ". Cet ouvrage entend, tout en abandonnant résolument le terrain de la polémique idéologique ou confessionnelle, recapturer l'intuition historiographique de GIBBON pour explorer, avec toutes les ressources des sciences historiques d'aujourd'hui, les ressorts de cette capacité reconnue et revendiquée de mobilisation de tant d'énergies intellectuelles (autant que physiques) pour la défense de convictions dogmatiques. Il s'agit de réexaminer les controverses doctrinales entre chrétiens dans l'antiquité tardive comme un phénomène de masse, et non pas seulement, à l'instar de maintes histoires des dogmes, comme un affrontement de lettrés. Jamais sans doute dans le monde antique, en tout cas à une aussi large échelle, des débats que les contemporains pouvaient considérer comme relevant souvent de la sphère philosophique, quelle que soit l'appréciation portée sur leur niveau ou leur qualité, n'ont été autant popularisés. A ce titre les controverses doctrinales entre chrétiens tiennent une place d'importance dans ce que le grand historien italien SANTO MAZZARINO (1916-1987) a proposé de dénommer "la démocratisation de la culture" dans l'antiquité tardive.
Church history --- Theology, Doctrinal --- Church controversies --- History --- 27 "03"/04" --- 23 <09> "03/04" --- 23 <09> "03/04" Dogmengeschichte. Geschiedenis van het dogma--?"03/04" --- 23 <09> "03/04" Dogmengeschichte. Histoire du dogme--?"03/04" --- Dogmengeschichte. Geschiedenis van het dogma--?"03/04" --- Dogmengeschichte. Histoire du dogme--?"03/04" --- 27 "03"/04" Histoire de l'Eglise --- 27 "03"/04" Kerkgeschiedenis --- Histoire de l'Eglise --- Kerkgeschiedenis
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Une édition remarquable pour la soigneuse analyse de la vaste tradition manuscrite et pour la nouvelle organisation du texte de Vigile qu'elle propose.0Le 'Contra Arianos, Sabellianos, Photinianos dialogus' de Vigile de Tapse (PL 62) se présente comme un débat entre Athanase, Arius, Sabellius, Photinus et le juge Probus. Ce texte de la PL, qui est aussi le 'textus receptus' est précédé d'un autre texte, intitulé 'Contra Arianos dialogus', qui se présente comme une version courte du traité précédent. Cette double édition de Migne, habituellement dénommée version 'longue' et 'courte', reproduit celle publiée à Dijon en 1664 par J.-B. Chifflet. Les raisons données jusqu?à ce jour pour expliquer ce double état du texte se révèlent fausses ou incomplètes. La tradition manuscrite actuelle comporte 82 mss repérés. Tous ont été soigneusement examinés. La présente édition explique la double rédaction du 'Contra Arianos?, due à Vigile lui-même, et offre une vision d?ensemble de sa transmission très complexe. Elle propose une organisation du texte totalement nouvelle, mais scrupuleusement justifiée.
Vigilius, --- Criticism, Textual. --- Classical Latin literature --- Christian apologetics --- Arianism --- Sabellianism --- Christian heresies --- 276 "00/04" --- 276 "00/04" Patrologie. Patristiek--?"00/04" --- 276 "00/04" Patrologie. Patristique--?"00/04" --- Patrologie. Patristiek--?"00/04" --- Patrologie. Patristique--?"00/04" --- Heresies, Christian --- Heresies and heretics --- Heresy --- Theology, Doctrinal --- Christian sects --- Antitrinitarianism --- Homoousian controversy --- History --- Photinus, --- Photin,
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78.39 --- 78.34 --- 78.04.3 Montluçon
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A fascinating new study of the symbolic power of food and its role in forming kinship bonds and religious identity in early Christianity Scholar of religion John Penniman considers the symbolic importance of food in the early Roman world in an engaging and original new study that demonstrates how "eating well" was a pervasive idea that served diverse theories of growth, education, and religious identity. Penniman places early Christian discussion of food in its moral, medical, legal, and social contexts, revealing how nourishment, especially breast milk, was invested with the power to transfer characteristics, improve intellect, and strengthen kinship bonds.
Food --- Soul --- Theology --- Church history --- Apostolic Church --- Christianity --- Church, Apostolic --- Early Christianity --- Early church --- Primitive and early church --- Primitive Christianity --- Fathers of the church --- Great Apostasy (Mormon doctrine) --- Pneuma --- Future life --- Philosophical anthropology --- Theological anthropology --- Animism --- Spirit --- Religious aspects --- Christianity. --- History of doctrines --- History --- RELIGION / Christian Church / History. --- RELIGION / Christianity / History. --- Early church. --- 30-600. --- Religion / christian church / history. --- Religion / christianity / history. --- 27 "00/04" --- 27 "00/04" Histoire de l'Eglise--?"00/04" --- 27 "00/04" Kerkgeschiedenis--?"00/04" --- Histoire de l'Eglise--?"00/04" --- Kerkgeschiedenis--?"00/04" --- Religious aspects&delete& --- Foods --- Dinners and dining --- Home economics --- Table --- Cooking --- Diet --- Dietaries --- Gastronomy --- Nutrition
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"Liederen, collaties en viten die in gebruik waren bij moderne devoten, worden in dit boek met elkaar vergeleken. Met innovatieve methoden, gebaseerd op de taalhandelingstheorie en Digital Humanities, wordt de precieze functie van de afzonderlijke tekstgenres onderzocht. De liederen richten zich op de emotionele begeleiding van de devoot. Dit blijkt uit de expressieve taalhandelingen zoals klachten, maar ook uit het gebruik van woorden als hart en minne. De prozagenres zijn gericht op de morele begeleiding. De collaties geven advies en aansporingen, wat blijkt uit de directieve taalhandelingen en de hoge frequentie van het werkwoord zullen. De viten tonen het juiste voorbeeld en bevatten vooral informatieve taalhandelingen over het leven van de zusters".
Book history --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- Christian religious orders --- Christian spirituality --- Medieval Dutch literature --- Devotio moderna --- Sacred songs --- Spiritual direction --- Spiritual biography --- Christianity --- Deventer --- 839.3 "04/14" --- 839.3 "04/14" Nederlandse literatuur--Middeleeuwen --- Nederlandse literatuur--Middeleeuwen
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091:930.22 --- 930.22 "04/14" --- 930.22 "04/14" Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek:--Middeleeuwen --- Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek:--Middeleeuwen --- 091:930.22 Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi-:-Oorkonden. Cartularia. Diplomatiek --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi-:-Oorkonden. Cartularia. Diplomatiek
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An innovative study of migration to later medieval England. The essays collected in this volume identify and analyse the presence of immigrants in late medieval England. Drawing on unique evidence from the alien subsidies collected in England between 1440 and 1487 and other newly accessible archival resources, and deploying a wide range of historical and cultural methods, they reveal the considerable contribution of foreign-born people to the economy, society and culture of England in the age of the Black Death, the Hundred Years War and the Wars of the Roses.W. Mark Ormrod is Professor of History, Nicola McDonald is Senior Lecturer in English, and Craig Taylor is Reader in History, all at the University of York. They specialise in the culture and society of the later Middle Ages, especially in England and France. Their books include: Ormrod, Edward III (Yale University Press, 2011); McDonald (ed.), Pulp Fictions of Medieval England: Essays in Popular Romance (Manchester University Press, 2004) ; and Taylor, Chivalry and the Ideals of Knighthood in France during the Hundred Years War (Cambridge University Press, 2013)
Immigrants --- Aliens --- History --- History of the United Kingdom and Ireland --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- 942.04 --- 942.04 Geschiedenis van Engeland--(1399-1485) --- Geschiedenis van Engeland--(1399-1485) --- Noncitizens --- History.
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