Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Breuken en natuurlijke getallen - op één (getallen)lijn?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze studie onderzoeken we of er verschillen waarneembaar zijn wanneer leerlingen breuken moeten schatten of wanneer ze natuurlijke getallen moeten schatten op een getallenlijn. We hebben een onderscheid gemaakt tussen simpele getallen (bv. 3/7 op een getallenlijn van 0 tot 1 of 3 op een getallenlijn van 0 tot 7) en complexe getallen (bv. 7/45 op een getallenlijn van 0 tot 1 of 7 op een getallenlijn van 0 tot 45). Aan de hand van een tweedelig experiment proberen we te achterhalen of er een verschil is in reactietijd en accuraatheid onder bepaalde condities van opgaven. We gaan na of we een interactie met de moeilijkheidsgraad (simpel/complex) van de getallen zien, wanneer er al dan niet een verschil is in reactietijd en/of accuraatheid tussen het schatten van de breuken en natuurlijke getallen. Onze resultaten tonen aan dat leerlingen meer tijd nodig hebben om een breuk te schatten, dan om een natuurlijk getal te schatten. Ook hebben ze een hogere reactietijd bij complexe getallen dan bij simpele getallen. We analyseerden eveneens de effecten op accuraatheid. We vinden hier ook, zoals we verwachtten, dat er grotere fouten worden gemaakt bij het schatten van een breuk, dan bij het schatten van een natuurlijk getal. We merken hier, net zoals we verwachtten, dat er grotere fouten worden gemaakt bij het schatten van een breuk, dan bij het schatten van een natuurlijk getal. Verder zien we grotere fouten bij complexe getallen dan bij simpele getallen. De interactie-effecten tonen ons dat zowel het effect van soort getal als het effect van moeilijkheidsgraad groter is wanneer leerlingen eerst natuurlijke getallen krijgen, in plaats van breuken. Ten slotte gingen we, aan de hand van binomiale kansen, na of het effect van het soort getal (natuurlijk getal of breuk) op reactietijd en accuraatheid hetzelfde was voor alle leerlingen. Dit bleek voor reactietijd niet zo te zijn. Onze resultaten, verkregen door GEE-analyses, gelden enkel voor een subgroep van leerlingen. Voor accuraatheid bestond die subgroep maar uit één leerling. Hier kunnen we dus aannemen dat de resultaten geldig zijn voor het grootste deel van de leerlingen.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by