Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De opkomst en beschikbaarheid van het internet heeft de manier van adverteren geheel veranderd (Kotler & Keller, 2010). Dat geldt ook voor de toerisme industrie, waar internet een dominante rol speelt als reclamekanaal en als kanaal voor het boeken van de reizen zelf (Conrady & Buck, 2012; Parker, 2017). Naast websites, zou virtual reality (VR) een geschikt reclamekanaal zijn om reizen te promoten (Guttentag, 2010). VR is namelijk gecommercialiseerd in 2016 (Metz, 2015) en VR-marketing zou het best toepasbaar zijn in een toeristische context (Otto, 2016). Dankzij VR kan de potentiële toerist de bestemming namelijk op voorhand ‘uittesten’, waardoor de beslissing om een reis te boeken gefaciliteerd zou worden (Guttentag, 2010). Desondanks wordt VR nog niet vaak toegepast als marketingtool, omdat de effectiviteit ervan nog niet genoeg werd aangetoond (Otto, 2016). Die leemte tracht deze studie in te vullen. Deze masterproef onderzoekt namelijk of er een verschil in effectiviteit is tussen VR en een website als reclamekanalen in een toeristische context. Dit werd onderzocht met de effectiviteitsparameters van de Theory of Planned Behavior (TPB)(Ajzen, 1991): aankoopintentie, attitude tegenover de bestemming en de advertentie, subjectieve norm (d.w.z. de mening van naasten over het gedrag) en perceived behavioral control (PBC) (d.w.z. de controle over het gedrag). Er werd een between-subjects design experiment uitgevoerd met een online pre-test en post-test. De participanten werden at random aan één van de drie condities toegekend: de VR conditie (360° filmpje van de bestemming, bekeken met een head mounted display), de website conditie (website van de bestemming) of de controleconditie waar de participant een tekst moest lezen zonder enige visuele prikkel. Er werd geopteerd voor Australië als bestemming. Aan de hand van independent T-testen, one-way independent ANOVA- en ANCOVA analyses, werd geconcludeerd dat VR-marketing niet significant effectiever is dan website marketing. Zelfs wanneer er gecontroleerd wordt voor leeftijd en geslacht, blijkt er nog steeds geen verschil in effectiviteit te zijn. Leeftijd had echter wel een negatieve invloed op de aankoopintentie en de subjectieve norm. Geslacht had een invloed op de PBC, in die zin dat mannen hier significant hoger op scoren dan vrouwen. Ondanks dat dit een verkennende studie is, gaan de resultaten toch in tegen de verwachtingen. De participanten uit de VR conditie zouden dus niet sneller geneigd zijn een reis te boeken dan de participanten uit de website conditie. Deze studie heeft echter enkele tekortkomingen: voornamelijk de zwakke kwaliteit van de 360° filmpjes, de keuze van de bestemming en het grote aantal missing values. Afgezien van deze beperkingen, mogen de resultaten van deze studie niet genegeerd worden. Dit onderzoek roept namelijk vragen op omtrent de geslachtskloof in de attitude tegenover VR. Mannen blijken significant positiever te staan tegenover VR dan vrouwen. De reden hiervoor zou toekomstig onderzoek moeten uitwijzen opdat VR een effectief reclamekanaal kan zijn voor iedereen. Deze masterproef is tevens een exploratieve studie. Toekomstige onderzoekers kunnen een gelijkaardige onderzoeksopzet gebruiken om de effectiviteit van VR verder te onderzoeken. Zij hanteren best meerdere bestemmingen om het risico op individuele verschillen te beperken, en vergelijken best ook andere reclamekanalen met VR, zoals brochures en sociale media.
Choose an application
In de laatste decennia is er sprake van een radicale verandering in de manier waarop we via internet communiceren. Zo hebben nieuwe technologieën en sociale media een impact gehad op hoe we commerciële berichten ontvangen en percipiëren. De huidige marketingstrategie is gecentreerd rond opinieleiders zoals bloggers, die ervoor zorgen dat een bericht snel en betrouwbaar verspreid wordt aan de hand van word-of-mouth-technieken. Bloggers creëren door de interactieve, transparante en directe communicatie een vertrouwensband met de lezer, die betekenisvol is om commerciële berichten te verspreiden. Zo is word of mouth enkel effectief als de informatiebron beschouwd wordt als geloofwaardig en authentiek. Het is echter een vraagstuk hoe bloggers erin slagen om een identiteit en geloofwaardigheid op te bouwen aan de hand van zelfpresentatietechnieken. Het onderzoek van deze masterproef is tweeledig. Zo analyseerden we ten eerste het karakter en de vorm van commerciële berichten op Instagram. Die onderzoeksvraag trachtten we te beantwoorden op basis van een kwantitatieve inhoudsanalyse van 300 berichten op de Instagramprofielen van de twintig meest invloedrijke fashion bloggers in Vlaanderen. Ten tweede wilden we aan de hand van diepte-interviews met zes Vlaamse fashion bloggers onderzoeken hoe ze een eigen identiteit opbouwen en hoe ze geloofwaardigheid creëren via blogs en socialemediakanalen. De resultaten bevestigen allereerst de commerciële natuur van Instagram. Hoewel merken zich steeds vaker richten op bloggers om word of mouth te genereren over hun producten, wordt dat commerciële karakter zelden openlijk aangegeven. Volgens de respondenten zou een openlijke sponsoring overbodig zijn en zou het een negatieve impact uitoefenen op de geloofwaardigheid van de blogger en de authenticiteit van het bericht. Instagram kan eveneens gekarakteriseerd worden als een positieve plek, waar positieve ervaringen worden gedeeld en positieve reacties worden achtergelaten. Ook de respondenten bevestigen het bestaan van impliciete normen over Instagramwaardige content, die de illusie van perfectie kunnen doen ontstaan. Verder concludeerden we dat drie elementen cruciaal geacht worden in de opbouw van geloofwaardigheid als (fashion) blogger: een authentieke zelfpresentatie, de zorgvuldige selectie van commerciële samenwerkingen en het gebruik van interactiviteit. Ondanks hun authentieke zelfpresentatie behouden de respondenten bewust de controle over wat ze online publiceren. Ten slotte analyseerden we welke visuele en tekstuele elementen de geloofwaardigheid van een bericht op Instagram kunnen ondersteunen. Aangezien Instagram een visueel medium is, wordt visuele elementen een groter belang toegewezen. Een visueel aantrekkelijk profiel verhoogt immers de professionaliteit, expertise en geloofwaardigheid van de blogger in kwestie. Het bewerken van foto’s om een aantrekkelijk en harmonieus profiel te verkrijgen, gebeurt daarom systematisch. De respondenten begrepen daarnaast het belang van het onderschrift om hun persoonlijkheid te tonen, persoonlijke ervaringen te delen en hun volgers te betrekken in een conversatie. Dankzij de combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden formuleerden we een antwoord op onze onderzoeksvragen. De resultaten bieden bevestiging voor verschillende hypothesen uitgedrukt in de literatuur. Daarnaast openen de beperkingen van het onderzoek nieuwe wegen voor bijkomend onderzoek.
Choose an application
Mode. Het is een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Aan de hand van kleding kunnen we niet enkel onszelf, maar ook anderen plaatsen binnen een bepaalde context. Er zijn echter kledingstukken die onze aandacht meer trekken dan anderen. In deze masterproef zal het gaan over een van de meest controversiële kledingstukken: de hoofddoek. Hiervoor zal er niet gekeken worden naar de afbeeldingen van dit kledingstuk in de traditionele media. Deze linken de hoofddoek vaak aan onderdrukking. Deze masterproef gaat over de zelfpresentaties van Hijabista’s op Instagram. Hijabista is een combinatie van de termen “hijab” en “fashionista” en beschrijft een subcultuur van modebewuste moslimvrouwen die hun hoofddoek dragen op verschillenden en innoverende manieren. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse is er nagegaan hoe deze hijabista’s zichzelf presenteren op het sociaal medium Instagram. Uit de resultaten van de tekstuele en visuele analyse kwamen vijf thema’s naar boven die de zelfpresentaties van deze modebewuste moslima’s samenvatte. Deze categorieën zijn: de zakenvrouw, de mode icoon, het open boek, het luxepaard en de leerkracht. Deze zelfpresentaties van de hijabista’s brengen een meer divers en complex beeld van moslimvrouwen.
Choose an application
Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de motieven voor vloggen hetzelfde zijn als bloggen maar dat vloggers nog enkele bijkomende motieven ondervinden. Een diepe zelfonthulling (Chen, 2012), het uiten van waargenomen bruikbaarheid, zoeken naar begrip en expressie van gevoelens (Urboniene, 2014) zijn de extra motieven die voor vloggers specifiek gelden. Bovendien zijn er al veel bloggers in de online wereld en kunnen vloggers zich zo onderscheiden van de rest. Nood aan uniek zijn (Bertrandias & Goldsmith, 2006) en carrièrenastreving (Urboniene, 2014) spelen dus nog meer mee. De persoonlijkheidskenmerken van vloggers worden omschreven als nog meer willen opvallen, nog liever in de spotlights staan en heel goed kunnen praten. Ze noemen zichzelf ‘de spontane vertellers’. Het verhalend karakter van YouTube laat vloggers toe om hun verhaal te vertellen en een blik achter de schermen te geven. Ze kunnen laten zien wie dat ze echt zijn als persoon. Mensen zijn daar ook echt in geïnteresseerd. In een vlog is er meer publieke betrokkenheid omdat het lijkt alsof de persoon in werkelijkheid met de ontvanger aan het praten is (Frobenius, 2014) en er bestaat zo meer connectie dan met een foto (Brass, 2015). Uit de resultaten van de inhoudsanalyse blijkt ook dat vloggers in een vlog meer van zichzelf onthullen ten opzichte van bloggers. Dit komt doordat vloggers ook op private plaatsten filmen, vaak vrienden in beeld brengen, zichzelf weleens tonen zonder make-up en ze zijn daarnaast niet te vergeten, hoorbaar. Bovendien zijn ze altijd zichtbaar en herkenbaar in hun video’s. Er kan dus gesteld worden dat er minder visuele anonimiteit is op YouTube dan Instagram maar privacy blijkt geen belemmering te zijn voor een vlogger. Uit literatuur blijkt dat er nog een verschil is in vloggen, er zijn namelijk dynamische en vlakke vloggers. Vlakke vloggers zijn introvert (Aran, Biel, & Gatica-Perez, 2014). Lijken zij dan meer op bloggers? Wel, een vlakke vlogger lijkt nog altijd niet op een blogger omdat er bij vloggen bewegende beelden zijn en de persoon moet er praten. Dit is nog een stap verder. Teksten schrijven bij foto’s op Instagram in net het grootste struikelpunt. Het is wel makkelijker om van blogger naar vlakke vlogger te gaan omdat dat iets minder tijd in beslag neemt in monteren maar het zit zo dat de vlogger nog altijd goed moet kunnen praten. Een vlakke vlogger praat zelfs meer dan een dynamische vlogger. Fashionvloggers willen in hun video’s meer hun dag in beeld brengen om persoonlijker over te komen en willen een beeld van hun als fashionvlogger achter de schermen laten zien. Dat is nu eenmaal naar evenementen gaan, op reis, shopping hauls enzovoort. Van verschillende momentopnames op een dag gaat er één video gemaakt worden die dynamisch is. Een vlakke video gaan fashionvloggers af en toe maken als ze eens buiten het domein fashion gaan en dus bijvoorbeeld een beautyvlog maken. Hierin wordt er meer gepraat en de vlogger zit de hele tijd rechtstreeks voor de camera. Een vlakke vlogger is dus een echte prater en is dus een extravert persoon, niet introvert. Omdat Instagramstories ook een blik achter de schermen biedt en dit makkelijker is in gebruik, ten opzichte van YouTube (door het monteren), gaan fashionbloggers dit meer gebruiken. Deze masterproef geeft het belang weer om te onderzoeken hoe er op web 2.0 steeds meer zelfonthulling van bloggers wordt verwacht.
Choose an application
Bloggers spelen een belangrijke rol in sociale netwerken omdat ze informatie verspreiden, beslissingen beïnvloeden en nieuwe ideeën aanhang helpen te krijgen (Fournier & Lee, 2009). Fashion bloggers worden dan ook steeds vaker ingezet door merken om de beoogde doelgroep te bereiken (Marwick, 2013). Ze ontvangen uitnodigingen voor de modeweken, worden vermeld in modetijdschriften en worden zelfs ingehuurd als fotograaf of schrijver van een modeblad (Pham, 2011). Uit onderzoek blijkt verder ook dat de manier waarop een foto op sociale media wordt gepresenteerd, een grote invloed heeft op de aantrekkingskracht ervan (Gilbert et al., 2013). Op de sterk visueel georiënteerde sociale netwerksite Instagram draait alles rond het delen van foto’s en video’s. Instagram verschaft bovendien verschillende filteropties voor het aantrekkelijker en stilistischer maken van foto’s (Bakshi et al., 2014; Hu et al., 2014). Instagram gebruikers, waartoe ook fashion bloggers behoren, maken frequent gebruik van deze filteropties. Studies handelen tot nu toe vooral over het authenticiteitsprincipe, zelfontplooiing, de moderniteit en de opkomst van authenticiteit als marketingtool (Aupers et al., 2010; Gilmore & Pine, 2007). Terwijl er reeds onderzoek is gevoerd naar de manier waarop bloglezers authenticiteit en geloofwaardigheid percipiëren (Colucci & Cho, 2014; Hauge, 2010), is er nog maar weinig aandacht besteed aan de manier waarop bloggers authenticiteit percipiëren en in stand houden. Deze masterproef levert een bijdrage aan de wetenschappelijke kennis omtrent authenticiteit bekeken vanuit het standpunt van invloedrijke Vlaamse fashion bloggers. Het specifieke doel van deze masterproef was om een antwoord te formuleren op de volgende centrale probleemstelling: Hoe percipiëren invloedrijke Vlaamse fashion bloggers de nood aan authenticiteit en houden ze dit in stand via hun blogposts op Instagram? Aan de hand van inhoudsanalyses van de vijftien meest recente berichten van de twintig meest invloedrijke Vlaamse fashion bloggers op Instagram en diepte-interviews met vijf Vlaamse fashion bloggers werd een antwoord gezocht op de volgende onderzoeksvragen: OV1: Op welke wijze maken invloedrijke Vlaamse fashion bloggers gebruik van fotobewerkingstechnieken op Instagram? OV2: In welke mate verwijzen invloedrijke Vlaamse fashion bloggers naar merken en producten op hun Instagram profiel? OV3: Welke rol spelen fotobewerkingstechnieken en sponsorsamenwerkingen in de authentieke zelfpresentatie op Instagram volgens invloedrijke Vlaamse fashion bloggers? De resultaten van deze studie tonen aan dat Vlaamse fashion bloggers frequent gebruikmaken van filters om hun foto’s op Instagram te bewerken en dat ze hiervoor niet de Instagram filteropties gebruiken, maar een aparte fotofilter applicatie, genaamd de ‘VSCO Cam app’. Wat de merkvermeldingen betreft, bleek dat wanneer één of meerder merken centraal stonden dit door de fashion bloggers vaak vermeld werd met een tag op de afbeelding of een comment in het onderschrift. De hashtags ‘#sponsored’ en ‘#ad’ werden slechts in uitzonderlijke gevallen gebruikt. Verder werd het gebruik van filters om foto’s te bewerken op Instagram door de Vlaamse fashion bloggers aanschouwd als een vanzelfsprekendheid. Tot slot bleek trouw blijven aan jezelf en je eigen stijl bleek de manier om als fashion blogger de authenticiteit op Instagram te bewaren.
Choose an application
Instagram is een krachtig middel voor zelfpresentatie waar selfies als zelfportretten weergegeven kunnen worden. Ook fashionbloggers gaan met dit fenomeen mee en gebruiken dit om zichzelf te presenteren. Dit onderzoek vindt dat de zelfpresentatie of self-image strategie van fashionbloggersselfies als vorm van creative self fashioning er meestal uitziet in de volgende vorm: een classic selfie, de linkerkant van het hoofd in beeld. De camera-angle vooraan en de camera op dezelfde hoogte als het hoofd waardoor er een half lichaam tot de borst in beeld is met een normaal gezicht en ogen die naar de camera kijken. De selfie is met make-up op en een positieve emotie. De foto’s bevatten geen onthullende kledij, geen merknaam die zichtbaar in beeld is en in een private plaats waar zij alleen op de foto staan. Deze selfie is niet zichtbaar bewerkt en is in kleur. Daarnaast hebben de meeste fashionbloggerselfies de volgende inhoud: een account met de echte naam van de blogger, geen hashtag over selfies, een positief sentiment van de tekst die informeel is. Verder zijn er emoticons gebruikt en geen locatiegegevens gegeven. Wat het commerciële betreft is er geen hashtag over het merk of merktag in de tekst, maar wel een merktag in de foto. Tot slot is geen promotiecode en geen hashtag die de sponsoring van een merk prijsgeeft. Bij de vergelijking met het type selfie zijn classic selfies significant vaker zonder selfie typisch fotoaspect en mirror selfies met een outfit selfie. Daarnaast brengt de selfienemers significant meer de linkerkant van het hoofd in beeld bij mirror selfies. Bij classic selfies kijken fashionbloggers significant meer in de camera met hun ogen en bij mirror selfies niet naar de camera. Ook tonen classic selfies significant meer een half lichaam tot de borst en mirror selfies het hele lichaam. Daarnaast poseren de fashionbloggers bij mirror selfies significant meer en classic selfies bezitten significant meer geen typische selfie gebaren. De camera-angle is bij classic selfies significant meer vooraan, de camerahoogte bij classic selfies significant meer op dezelfde hoogte als het hoofd en bij mirror selfies onder het hoofd. Het gezicht is bij classic selfies significant meer een close-up en bij mirror selfies een normaal gezicht. Tot slot is de kleding is bij classic selfies significant meer geen onthullende kledij en mirror selfies zijn significant vaker in kleur. De motieven aandacht, zelfvertrouwen, communiceren, presteren, impressiemanagement, behoefte aan populariteit, archivering en entertainment komen bij de fashionbloggers naar voor. Dit geeft weer waarom fashionbloggers kiezen voor selfies als vorm van creative self fashioning. Deze vaststellingen geven een verband weer tussen voorgaande motieven en kenmerken van fashionbloggersselfies op Instagram als vorm van creative self fashioning. Voor vormelijke kenmerken geldt dat de linkerkant van het hoofd tonen en zelfvertrouwen in verband staan. Een normaal gezicht of een half lichaam tot de borst tonen met aandacht en de ogen naar de camera richten met communiceren een link hebben. Daarnaast staat make-up met presteren en groepsselfies met archivering in verband. Bij inhoudelijke kenmerken geldt dat informele onderschriften in verband zijn met presteren of entertainment. Tot slot hebben emoticons een link met presteren en hashtags met aandacht. Eén ding is duidelijk, de mens wil zichzelf in de picture zetten en zich online presenteren.
Choose an application
Niet van toepassing
Choose an application
This dissertation combines research regarding two upcoming industries, the fitness industry and making a living through social media. The combination of those two leads to a rather large presence of fitgirls and fitness influentials on Instagram. The choice for a focus on Instagram above any other social medium was based upon the visual aspect and the rising popularity of the photo-app (Instagram, 2017). On Instagram, fitness and health have become increasingly popular topics. Especially younger people are becoming more and more engaged in this topic, since they constitute the largest group of social media users (Carrotte, Vella, & Lim, 2015). Remarkable side effect is that a slim figure as ideal conception of beauty for women is making room for a strong, muscular figure to be strived for. Those women who fit the image of the new athletic beauty ideal and share that on social media are often examples for others and gain opinion leadership and influential power (Bos, 2016). Several studies have already shown that there is a strong connection between satisfaction with one’s own body and the time spent on the internet (Tiggemann en Miller, 2010; Tiggemann en Slater, 2013, 2014). Both men and women develop a dissatisfied body image due to the beauty norms imposed through images of idealised bodies on social media like Instagram (Santarossa, Coyne, Lisinski, & Woodruff, 2016). How big an impact the confrontation with those images has, depends on several personality traits of the viewer (Perloff, 2014). However, previous research mainly focuses on the impact of the slim ideal for women. The main question of this study is therefore whether the negative impact on body image still applies when the focus of online content is on health and an active lifestyle. In answering that question, several aspects were taken in consideration. First of all the main content of female fitness influentials on Instagram was defined. A second aspect of this research was to carry out a semi replication study of Santarossa et al. (2016) into the hashtag #fitspo on Instagram. Their research tried to analyse the impact of that hashtag on body image. Using the same mixed methods approach, the research in this dissertation looked into the results for the tag #strongnotskinny. Results of both studies were compared in the end to trace significant differences or commonalities in the research of both hashtags. Since the tag #fitspo is associated with a rather thin ideal for women’s bodies, the hashtag #strongnotskinny is seen as a countermovement. The comparison between both hashtags has therefore given an indication of the different content, comments and ideals both tags impose, potentially impacting the body image of viewers. Analysis of the content of fitness influentials shows that their main content consists of fitness and body pictures often accompanied with a lot of objectifying elements. Santarossa et al. (2016) also noticed a lot of elements of self-objectification in #fitspo images. Results of the #strongnotskinny study indicate that content with that hashtag contains far less elements of objectification in comparison to the hashtag #fitspo. Self-objectification can lead to an extreme monitoring of how one’s body is viewed by others, leading to a negative body image. The limited presence of objectifying content in #strongnotskinny images, opposed to #fitspo images, suggests that #fitspo posts have a worse effect on body image than #strongnotskinny images.
Choose an application
Tom Boesten, Communicatiewetenschappen, KU Leuven Samenvatting van de masterproef, ingediend op 29 mei 2017: Virtual reality: een hype of dé toekomst voor de marketing van events? Een experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van virtual reality als marketingkanaal voor dancefestivals. Virtual reality (VR) is sinds de commercialisering in 2016 sterk in opkomst en wordt in verschillende sectoren als marketingkanaal gebruikt, waaronder in de toeristische sector. Ondanks het feit dat events een aanzienlijk deel van de toeristische sector beslaan, is er tot op heden weinig tot geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van VR als marketingkanaal voor events. Door dit te onderzoeken probeert deze masterproef deze leemte in het wetenschappelijke onderzoeksveld op te vullen. Om preciezer te zijn gaan we na of er een verschil bestaat in effectiviteit tussen een 360°-video via een Head Mounted Display (HMD) en een website als marketingkanaal voor een dancefestival. Er is voor dancefestivals gekozen omdat dergelijke events in populariteit toenemen. Hiervoor wordt een between subjects experimenteel design met drie experimentele condities gebruikt, namelijk een VR-advertentie, een web-based advertentie en een gedrukte advertentie. Hierbij wordt in de pre-test geïnformeerd naar socio-demografische variabelen en eerdere ervaringen met zowel VR als dancefestivals. In de post-test wordt (1) de mate van immersie van het marketingkanaal, (2) de attitude ten opzichte van de advertentie (Aad), (3) de attitude ten opzichte van het merk (Ab), (4) de bezoekintentie en (5) de bestemming aanraden aan anderen bevraagd in elk van de drie condities. Tussen de pre- en posttest werden de respondenten afhankelijk van de conditie aan één van de drie stimuli blootgesteld. De data is onder 78 respondenten uit Nederland en Vlaanderen tussen de 21 en 28 jaar verzameld. De resultaten tonen aan dat een VR-advertentie in vergelijking met een web-based of gedrukte advertentie tot een positievere advertentie-attitude leidt en dat de gebruiker meer immersie ervaart met het promotiemateriaal in VR. Verder blijkt dat de gevonden verschillen in advertentie effecten in grote mate toe te schrijven zijn aan de ervaren immersie. Dit bevestigt de verwachting dat immersie een belangrijke factor van een VR-ervaring is en levert bewijs dat VR een nuttig marketingkanaal voor dancefestivals kan zijn.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|