Narrow your search

Library

KU Leuven (6)


Resource type

dissertation (5)

book (1)


Language

English (4)

Dutch (2)


Year
From To Submit

2017 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Optimizing exposure therapy
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Narratieve coherentie in relatie tot internaliserende symptomen en ruminatie
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Narratieve coherentie omvat het vermogen van een individu om een verhaal te vertellen in een logische, opeenvolgende en verwante manier, waarbij dit individu zelf conflicten kan detecteren en oplossen, zonder hierbij emotionele stukken te vergeten (Stadelmann et al., 2015). Autobiografische geheugenspecificiteit verwijst naar het oproepen van specifieke herinneringen die op een welbepaalde plaats en welbepaald tijdstip plaatsvonden en niet langer dan één dag duurden (Raes, 2005). Gezien zowel narratieve coherentie als autobiografische geheugenspecificiteit in de literatuur gelijkaardige associaties vertonen met psychologisch welzijn en internaliserende symptomen, onderzoekt deze masterproef de mogelijke relatie tussen deze twee concepten onderling. Ook wordt de relatie tussen narratieve coherentie en reeds gekende correlaten van geheugenspecificiteit, namelijk depressie en ruminatie, bestudeerd. Het doel van deze masterproef is drieledig. Ten eerste wordt de associatie tussen narratieve coherentie en autobiografische geheugenspecificiteit onderzocht. Deze associatie wordt nagegaan aan de hand van de totale narratieve coherentie en de drie dimensies van coherentie, namelijk context, chronologie en thematiek. Ten tweede wordt de associatie tussen narratieve coherentie en depressie bestudeerd (ook voor positieve en negatieve gebeurtenissen apart). Ten slotte wordt de associatie tussen narratieve coherentie en ruminatie onderzocht, waarbij verwacht wordt dat ruminatie mogelijk de relatie tussen narratieve coherentie en depressie medieert. Om deze onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden, wordt er een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd in een Vlaamse bevolkingssteekproef van 229 volwassenen tussen de leeftijd van 17 en 27 jaar. De deelnemers worden gevraagd twee geheugentaken uit te voeren. Enerzijds het neerschrijven van één negatieve en één positieve gebeurtenis om narratieve coherentie na te gaan (NaCCS), anderzijds het oproepen van specifieke herinneringen aan de hand van 18 emotionele cue woorden om geheugenspecificiteit te meten (AMT). Daarnaast vullen de deelnemers volgende instrumenten in: ‘Een instrument voor het meten van psychologisch welzijn’, DASS-21 (maat voor depressie) en LARSS (maat voor ruminatie). De resultaten tonen aan dat er een positieve associatie is tussen narratieve coherentie en geheugenspecificiteit. Daarnaast wordt er een negatieve associatie geobserveerd tussen de coherentie van negatieve gebeurtenissen en depressieve symptomen. Ook geven de resultaten aan dat narratieve coherentie van negatieve gebeurtenissen depressieve symptomen kan voorspellen bovenop geheugenspecificiteit en ruminatie. Ten slotte wordt er geen associatie geobserveerd tussen narratieve coherentie en ruminatie, waardoor een verdere mediatie analyse niet mogelijk is. Concluderend kan gesteld worden dat deze studie zowel het verband tussen narratieve coherentie en geheugenspecificiteit als het verband tussen narratieve coherentie en depressie, een reeds gekend correlaat van geheugenspecificiteit, bevestigt.

Keywords


Dissertation
The role of detailed processing in return of fear after stimulus change
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Exposure is the treatment of choice for anxiety, but return of fear responding is a common problem. In this study we addressed the generalization of treatment effects to other stimuli than the exposure stimulus. Therapists often induce detailed processing because they want clients to focus attention on the exposure stimulus and not engage in avoidance behavior. However, by focusing on the specific details of the exposure stimulus, generalization to other stimuli might be impaired. We investigated the effects of detailed processing of the exposure stimulus on the generalization to a novel stimulus. In addition we explored the influence of exposure to the gist of this stimulus to promote a stronger generalization. During the exposure phase, 75 spider-anxious participants were repeatedly presented with pictures of a spider. Participants were assigned to one of three conditions. The crucial manipulation entailed visual alterations in the stimulus. Participants in the global condition were presented with a blurred presentation of the spider stimulus that merely displayed the gist. In the detail condition we aimed to induce a detailed processing style through a circle relocating over the stimulus and indicating the required direction of attention. A third condition was added without visual manipulation to serve as a control group. After exposure all participants were presented with a novel spider stimulus to determine effects of generalization. During the exposure and test phase we asked trial-by-trial ratings for fear, disgust and valence. Before and after the exposure and test phase participants completed a behavioral approach task, the Fear of Spiders Questionnaire and AM Disgust Scale, as well after one week follow-up. We hypothesized stronger generalization effects when the exposure stimulus displayed the gist of this stimulus compared to the condition in which a detailed processing style was induced. Analysis revealed a decrease in fear, disgust and negative valence during exposure. Participants with attention for the gist experienced a significant larger decline relative to the detail condition. No significant differences in generalization between groups were found on the first test trial. The manipulation we employed, caused no lower experience of fear, disgust and negative valence for the global condition. Keywords: exposure therapy, spider phobia, attentional focus, detail, generalization, context-dependency, stimulus specific characteristics.

Keywords


Dissertation
DE ASSOCIATIE TUSSEN NARRATIEVE COHERENTIE, PSYCHOLOGISCH WELZIJN EN INTERNALISERENDE SYMPTOMEN
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting We delen onze herinneringen met anderen. Eens om steun te vinden en een andere keer om ons geluk te delen. Deze herinneringen of narratieven zijn gebaseerd op het autobiografisch geheugen. Een van de functies van het autobiografische geheugen, zoals hier geïllustreerd, is het versterken van sociale banden. Dit delen van narratieven is gelinkt aan psychologisch welzijn. De mate van narratieve coherentie, dit is de mate waarin buiten de feiten ook de betekenis van een gebeurtenis voor een persoon wordt verteld in een narratief, wordt eveneens gelinkt met psychologisch welzijn. Tegelijkertijd zijn deze concepten ook gerelateerd aan psychologisch disfunctioneren. In de literatuur zijn heel wat inconsistenties vastgesteld wat betreft deze verbanden. Deze masterproef doet een poging om duidelijkheid te scheppen in deze verbanden en exploreert verder verbanden met de dimensies van narratieve coherentie bij zowel positieve als negatieve narratieven. Bij deze masterproef wordt gekeken naar de mate van narratieve coherentie van positieve en negatieve narratieven. Verder focust de masterproef op de samenhang tussen narratieve coherentie en psychologisch welzijn. Daarnaast onderzoekt de studie het verband tussen narratieve coherentie en internaliserende symptomen. Ten slotte wordt ook nagegaan of ruminatie een mediërende invloed heeft op de samenhang tussen narratieve coherentie en internaliserende symptomen. Deze masterproef vangt aan met een literatuurstudie over autobiografisch geheugen en narratieve coherentie. Vervolgens worden de concepten besproken in het kader van psychologisch welzijn. Ten slotte worden de onderzoeksvragen besproken. In deze studie moesten de 229 deelnemers één positieve herinnering en één negatieve herinnering schrijven. Verder dienden de deelnemers nog drie vragenlijsten in te vullen. Nadien werden de herinneringen gecodeerd op narratieve coherentie, inclusief de drie dimensies Context, Chronologie en Thema volgens het codeerschema van Reese en collega’s (2011). De vragenlijsten peilden naar psychologisch welzijn, internaliserende symptomen (i.e. symptomen van depressie, angst en stress) en ruminatie. Aan de hand van correlationeel onderzoek en regressieanalyses werden de data geanalyseerd. Ten eerste werd gevonden dat negatieve narratieven gemiddeld coherenter beschreven worden dan positieve narratieven. Ten tweede werd een positieve associatie tussen de dimensie Thema en het totaal psychologisch welzijn gevonden. Ook zijn er enkele positieve associaties gevonden tussen narratieve coherentie en subdimensie van psychologisch welzijn nl. positieve relaties met anderen. Verder werd ook een voorspellende waarde van de dimensie Thema ontdekt in de voorspelling van psychologisch welzijn en subdimensie positieve relaties met anderen. Ten derde werd een negatieve associatie tussen narratieve coherentie en internaliserende symptomen geobserveerd bij negatieve narratieven. Vervolgens werd ook een negatieve associatie gevonden tussen narratieve coherentie en depressieve symptomen. Ten slotte werd ook gevonden dat narratieve coherentie, en specifiek die van negatieve narratieven, depressieve symptomen kan voorspellen en dit bovenop ruminatie. Ten vierde en laatste werd geen associatie gevonden tussen narratieve coherentie en ruminatie.

Keywords


Dissertation
The relation between attentional biases and the outcome of exposure therapy: an eye-tracking study
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Exposure therapy has been well-established as an effective treatment for anxiety disorders and phobias. However, a considerable amount of people does not show a clinically significant improvement or experiences a return of fear following exposure therapy. Therefore, researchers should strive to identify the optimal conditions in which exposure therapy should take place in order to maximize treatment efficacy and prevent return of fear. An important branch of research focuses on the attentional processes that characterize anxious individuals. A recent meta-analysis concerning the efficacy of exposure treatment, found a small effect favoring distracted exposure over focused exposure, contradicting several leading theories (e.g., Foa & Kozak, 1989; Bouton, 1993). The present study aimed to review pre-treatment attentional biases in participants who experienced fear of rats and to evaluate their predictive value concerning exposure treatment outcome. A first bias refers to a speeded detection of threatening information, such as the feared stimulus. A second bias, the disengagement bias, is defined as an impairment in shifting attention away from threat. A third bias describes the attentional avoidance of threatening information. Pre-treatment individual differences in attentional biases were assessed by means of a free viewing and visual search task. Participants’ eye-movements were registered throughout the tasks, which provided a continuous outline of overt attentional processes. Additionally, participants filled out self-report questionnaires concerning fear of rats and performed two behavioral approach tasks (BAT). The first BAT was performed using a rat which was never involved in the exposure treatment, while the second BAT was performed using the same rat that was included in the exposure treatment sessions. Subsequently, participants received two exposure treatment sessions. Finally, participants completed a post-treatment assessment, which included the same measures as the pre-treatment assessment. Participants were significantly more able to approach both rats at post-treatment assessment and reported experiencing significantly less fear while doing so. Additionally, there was a significant decrease in self-reported fear of rats. These results suggest that exposure treatment was successful in reducing fear of rats and that these effect generalized to a stimulus that was never directly involved in exposure treatment. There were no consistent indications towards a pre-treatment threat detection bias. Contrary to our expectations, neither the eye-tracking data nor the reaction time data demonstrated a pre-treatment disengagement or attentional avoidance bias. Additionally, none of the biases consistently contributed to the prediction the treatment outcome variables.

Keywords


Dissertation
Extinguishing Fear: The Effect of Various Generalization Stimuli
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The current human fear conditioning experiment investigated the effect of various generalization stimuli and a peak stimulus on extinction learning and generalization. Impaired extinction learning and overgeneralization, i.e. broader generalization gradients, is observed in anxiety patients. A potential explanation for both phenomena is a lack of fear inhibition, which is assumed to be due to impaired safety learning and consequently deficient generalization of safety learning. Therefore we assume that enhancing extinction learning, i.e. learning to inhibit fear for a fearful stimulus, might result in improved generalization of extinction. Extinction with a peak stimulus, i.e. the generalization stimulus that elicits the strongest fear response, was thought to result in stronger extinction than fear extinction with the original trauma cue (CS+). Consequently less fear across the generalization dimension was expected when extinguishing fear with a PS. Measurements of skin conductance and expectancy ratings were recorded to monitor physiological and subjective fear levels. Statistical analysis revealed that extinction learning was similar for most stimuli, but extinguishing the peak stimulus resulted in less fear across the generalization dimension. Nevertheless, the hypothesized PS didn’t elicit more fear than the CS+. These findings demonstrate that extinction with the peak stimulus is more efficient, i.e. it results in less fear across the generalization dimension, than extinction with the original trauma cue (CS+). We discuss implications for the clinical practice.

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by