Narrow your search

Library

KU Leuven (1)

Thomas More Mechelen (1)

UGent (1)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2017 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
De efficiëntie van Aziatische investeringen in de Europese voetbalmarkt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Ontwikkeling van een simulatiemodel voor een Formula Student wagen
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Sint-Katelijne-Waver KU-Leuven. Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen. Campus De Nayer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Ontwikkeling van een simulatiemodel voor een Formula Student wagen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterthesis is gericht op het onderwerp van voertuigsimulatie. Het doel van het project was om een werkend voertuigsimulatiemodel te ontwikkelen. Dit model kan gebruikt worden tijdens de ontwikkeling van nieuwe wagens of om een bestaande wagen voor te bereiden voor de competitie. De voertuigsimulatie is gebaseerd op de voertuigsimulatie in Siemens LMS AmeSim software. Het voertuig werd opgedeeld in verschillende voertuigcomponenten: chassis, banden, ophanging, elektrische aandrijflijn, stuurinrichting, remsysteem, electronica en aerodynamica. Het modelleren van al deze componenten werd volledige uitgewerkt. Voor het modelleren werd vanaf nul gestart. Het chassis vormt het hart van de simulatie, dit multibody systeem bestaat uit 10 lichamen die in totaal 15 vrijheidsgraden hebben. Ophangingskinematica en stuurinrichting werden gemodelleerd als kinematische relaties tussen deze lichamen. Het bandenmodel is gebaseerd op het Pacejka97 model. Aerodynamica is gemodelleerd als krachten en momenten volgens, en rond de 3 assen in het voertuigreferentieveld. De aandrijflijn, ophanging en remsysteem werden volledig zelfstandig opgebouwd om de gebruiker meer vrijheid te geven en om het mogelijk te maken om onconventionele voertuigconfiguraties toe te voegen aan de simulatie. De software voor het elektronische differentieel werd geschreven in matlab/simulink, deze software werd omgezet naar een amesim-component door gebruik te maken van de SL2AMEcosim applicatie. Eenvoudige uitvoeringen van tractiecontrole en torque vectoring zijn toegevoegd aan het model om het toepassingsgebied te vergroten. Het achterhalen van voertuigparameters, en hoe deze toegepast kunnen worden in de simulatie werd uitgewerkt voor alle voertuigcomponenten. Speciale aandacht ging uit naar het achterhalen van bandenparameters. Testdata van de banden, afkomstig van het FSAE Tire test consortium, werd met behulp van matlab/simulink software omgevormd naar bruikbare parameters voor het Pacejka97 bandenmodel. Een eenvoudige driver en trajectvolger werd ook toegevoegd aan het simulatiemodel. De creatie van het traject werd gerealiseerd met de Trajectory designer applicatie. Er werden 2 voorbeelden uitgewerkt om aan te tonen hoe het simulatiemodel kan bijdragen aan de voertuigprestaties. De amesim optimalisatietool werd gebruikt om de wagenafstelling en het tractiecontrolesysteem te optimaliseren voor acceleratie. Het tweede voorbeeld legt de focus op het verbeteren van het weggedrag. Een referentiegiersnelheid wordt vergeleken met de giersnelheid van het voertuig. Door het verschil tussen de referentiegiersnelheid en de giersnelheid van het voertuig te verminderen kan het voertuig afgesteld worden voor neutraal weggedrag. Parametersensitiviteit voor acceleratie en weggedrag onderzocht. Voertuigparameters werden gerangschikt volgens invloed op het resultaat van de gekozen voertuigapplicatie. Deze sensitiviteitsanalyse draagt bij aan de bruikbaarheid van het simulatiemodel in de toekomst. De gebruiker zal zich enkel moeten focussen op de parameters die van belang zijn bij de gekozen applicatie. Het uiteindelijke simulatiemodel vormt een stevige basis voor toekomstige mogelijkheden en uitbreidingen. Het model kan reeds gebruikt worden om de voertuigprestaties te voorspellen en verbeteren. Het model biedt ook de mogelijkheid om reeds in de conceptuele fase ontwerpkeuzes te evalueren. Ook controlesoftware kan ontwikkeld en getest worden met het simulatiemodel.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by