Listing 1 - 10 of 259 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Alle docenten die lesgeven in het hbo moeten aan de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) voldoen. Dit boek is een hulpmiddel voor docenten om deze kwalificatie te verkrijgen en biedt inspiratie om te werken aan de competenties ‘ontwerpen’ en ‘doceren’. Het uitgangspunt in dit boek is de didactische visie die ook beschreven is in het boek ‘Activerend opleiden. Didactiek voor resultaatgericht beroepsonderwijs’ van dezelfde auteurs. Deze visie is nu verder geoptimaliseerd. Activerende didactiek is een methode van lesgeven die inspeelt op verschillen tussen studenten. Het accent in dit boek ligt op de didactiek met betrekking tot het ontwerpen en uitvoeren van onderwijs en is opgezet vanuit praktische vragen waarmee docenten in het hoger beroepsonderwijs vaak geconfronteerd worden. Het gaat om vragen als: Hoe bereid ik mijn lessen, trainingen of workshops voor? Hoe vind of maak ik materiaal voor mijn lessen? En, hoe kan ik studenten uitdagen? Activerende didactiek maakt het onderwijs meer gedifferentieerd, waardoor de talenten van studenten beter benut worden. De vele praktische voorbeelden en tips in dit boek zijn afkomstig uit de praktijk van verschillende hogescholen en toegespitst op de BDB. De reflectievragen en portfolio-opdrachten helpen bij het inschatten van de eigen bekwaamheid op het gebied van ontwerpen en doceren. Activerende didactiek – Gevarieerd lesgeven in het hoger beroepsonderwijs is in eerste instantie bestemd voor hbo-docenten. Daarnaast kunnen ook mbo-docenten, docenten voortgezet- en basisonderwijs, trainers, facilitatoren, bedrijfsopleiders, praktijkopleiders, studieloopbaanbegeleiders, mentoren, coaches en docenten betrokken bij volwasseneneducatie met dit boek werken aan hun didactische kwaliteiten.
Choose an application
De Vlaamse universiteiten doen het uitstekend. De studentenaantallen blijven stijgen, het studieaanbod is ruim en flexibel, de administratie steeds efficiënter. Het aantal doctoraatsstudenten is de laatste 15 jaar verdubbel (van 5000 in 1999 tot 10000 in 2014) en het aantal postdoctorale onderzoekers overstijgt vandaag het aantal professoren. Nooit zijn de vrijgemaakte middelen voor onderzoek en innovatie zo hoog geweest. Nooit zijn de publicaties en de internationale samenwerkingsakkoorden zo talrijk geweest. Onze universiteiten worden met regelmaat doorgelicht en doen het opmerkelijk goed in internationale rankings. Het New Public Management dat een paar decennia geleden ingevoerd werd om universiteiten adequaat te beheren, blijkt dus zijn vruchten af te werpen. Of zitten er toch adders onder het groene gras? Dit Standpunt analyseert een aantal nefaste gevolgen van de nieuwe beleidsvoering aan de universiteit, meer bepaald voor het ambt van hoogleraar.
Teacher education. Teacher's profession --- Higher education
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- Higher education
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijsstijlen
Choose an application
teacher education --- teaching profession --- teaching --- learning --- formation --- didactics
Choose an application
How can teacher education prepare future teachers for their work in increasingly diverse classrooms? How does the concept of plurilingualism inform language educational policy in different countries? What are the current opportunities and challenges in the domain of internationalisation in teacher education? The contributions to this volume address these questions from different theoretical perspectives, and with a strong emphasis on the actual practices in various classrooms. At a time when simplistic, essentialist, biased, and discriminatory ideologies and practices see a rebirth in public discourse, and represent a risk to education, the contributors here take stock and describe some worthwhile alternatives. The first set of chapters addresses the integration of ethnic, religious, and gender diversity in teacher education colleges. In the second part, the notion of plurilingualism in different educational contexts is explored from a critical sociolinguistic point of view. The chapters in the third part present evidence from innovative international academic exchange programs and how they contribute to socio-spatial learning amongst others. The common denominator in this volume is the notion of convergence - the coexistence of people and practices in diverse contexts.
Teachers --- Teacher education --- Teacher training --- Teachers, Training of --- Training of.
Choose an application
Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- Education --- Teacher Education --- Higher Education --- Autoethnography --- Methodology
Choose an application
Through a narrative inquiry approach, this book examines the personal professional journeys of teacher educators who have undertaken self studies, and/or researched the professional development of teacher educators. The theme of the book is how change, through professional transitions and transformations and notably, through self study research, has shaped the professional identities and practices of these teacher educators. Each chapter is an exploration of how the author/s ‘became’ teacher educators in relation to personal and/or professional transitions, such as transitioning from teacher to teacher educator; moving between different institutional and geographic contexts; or from changes in philosophical, policy and/or pedagogical understandings over time. Each narrative draws on the author’s self study experience, and develops their knowledge further by presenting the wisdom they have gained over their career as teacher educators. The book concludes with a discussion of the connections between the diverse experiences of the authors, and what can be learned from their accumulated wisdom about what is means to become a teacher educator in a dynamic and ever-changing educational landscape. .
Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- lerarenopleiding --- lesgeven
Choose an application
Cognitive psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- opvoeding --- hoogbegaafdheid --- lerarenopleiding
Choose an application
Meester Bart is mateloos populair. Zijn columns in Trouw worden gretig gelezen door jongeren en volwassenen en zijn social media ontploft bijna na elk bericht dat hij post. Geen wonder dat Meester Bart de publieks- én juryprijs voor Beste Social Award als Beste BN'er won. Hij is met recht dé meester van Nederland. In Meester Bart op zijn best staan niet eerder gepubliceerde stukken, zijn beste columns én als kers op de taart een nieuw kort autobiografisch verhaal. Voor iedereen die niet genoeg kan krijgen van deze inspirerende, authentieke meester! Bart Ongering (1981) is leraar Engels op een middelbare school in de Bijlmer in Amsterdam. Hij schrijft wekelijks columns in Trouw en blogt over zijn ervaringen in de klas. Op Facebook heeft Bart meer dan 146.000 volgers en op Twitter meer dan 18.000. In 2017 verschijnt zijn roman die gebaseerd is op zijn ervaringen.
Teacher education. Teacher's profession --- onderwijs --- beroepen --- onderwijspsychologie --- onderwijspraktijk
Listing 1 - 10 of 259 | << page >> |
Sort by
|