Listing 1 - 10 of 192 << page
of 20
>>
Sort by

Book
Binnenklasdifferentiatie
Author:
Year: 2016 Publisher: Place of publication unknown VVLG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Handvatten voor de preventie, aanpak en omgang met radicalisering binnen onderwijs
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Departement Onderwijs en Vorming reikt handvatten aan die je school helpen omgaan met radicalisering, en die je beleid voor deradicalisering mee vormgeven of bijsturen. In de leidraad lees je: Met welke preventieve maatregelen en initiatieven je school radicalisering voorkomt Wat je school kan doen als ze bij leerlingen verontrustende signalen vaststelt die geen acute dreiging vormen voor de school of de maatschappij: hoe herken je die signalen en bij welke actoren kan je terecht? Wat je school kan doen als ze bij leerlingen verontrustende signalen vaststelt die wel een acute dreiging vormen voor de school of de maatschappij Hoe je school het beste kan reageren als ze verontrustende informatie over derden verneemt.


Digital
MARS Meertaligheid als realiteit op school
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meertaligheid op school blijkt een complexe realiteit die heel wat klassieke vooroordelen op de helling zet. Zo spreken meertalige leerlingen thuis vaker Nederlands en maken ze vaker gebruik van Nederlandstalige media dan vermoed wordt. Daarnaast blijkt het taalgebruik met de vader een betere voorspeller van de schoolprestaties dan het taalgebruik met de moeder. Motivatie, een positief zelfbeeld en welbevinden zijn dan wel weer eenduidige indicatoren voor betere schoolprestaties. Dit zijn enkele conclusies van het MARS-onderzoek. Dit onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek bestudeerde verbanden tussen meertaligheid en onderwijsprestaties, alsook de perceptie hieromtrent. Het MARS-onderzoek liep van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2015 en werd onder leiding van Prof. Dr. Piet Van Avermaet uitgevoerd door de Universiteit Gent in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel. De onderzoekers toetsten daarvoor 7 onderzoeksvragen zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo peilden zij onder meer de prestaties van vierdejaars uit 212 basisscholen uit Brussel, Gent en de Limburgse mijn-gemeenten. Daarnaast werden de ervaringen en overtuigingen van leerlingen, leerkrachten en schoolleiders uit basis- en secundair onderwijs rond de meertalige realiteit in kaart gebracht.


Digital
Advies eindtermen
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit rapport lees je de aanbevelingen rond eindtermen van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). Er gaat in het bijzonder aandacht naar transversale onderwijsdoelen, functionele geletterdheid en vakoverschrijdende onderwijsdoelen.


Book
Leren leren voor het voortgezet onderwijs
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit pakket, dat zich richt op het voortgezet onderwijs maar voldoende interessante theorie en praktijk heeft voor andere onderwijsvormen, gaat men uit van vijf leerprincipes: zelfregulatie, metacognitie, leerstrategieën, leermeesters en de rijke leeromgeving. In de handleiding wordt op een toegankelijke en realistische manier theorie aangeboden, die gevolgd wordt door praktische handreikingen die direct toepasbaar zijn. Het werkboek vertaalt deze handreikingen nog verder naar 20 concrete mentorlessen (+ 2 introductielessen) die meteen ingezet kunnen worden. Na een korte handleiding voor de leerkracht bestaat het werkboek vooral uit kopieerbare werkbladen per les. Voorbeelden van lessen zijn 'Wat is leren', 'Het nut van huiswerk', 'de vorm van de toets', 'Leren en emoties', enz.


Digital
Factsheet: De relatie tussen roken en de hersenontwikkeling van jongeren
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Utrecht Trimbos-instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit document schetst een beeld van de huidige stand van zaken over de relatie tussen roken en de hersenontwikkeling bij adolescenten. Na een korte inleidende paragraaf over de ontwikkeling van de hersenen tijdens de adolescentie, wordt de relatie tussen roken en de hersenontwikkeling van jongeren verder uitgediept voor drie fases: 1) beginnen met roken, 2) doorgaan met roken en de ontwikkeling van afhankelijkheid, en 3) permanente effecten van roken op de hersenen. Hierbij komen de effecten van roken op het cognitief functioneren van adolescenten, op veranderingen in de structuur of werking van de hersenen en op de blijvende effecten die roken op de hersenen kan hebben aan bod.


Digital
Zo kan het ook scholen: vier scholen maken werk van inclusief onderwijs. Laat je inspireren!
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: in1School

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In1school maakt zich sterk voor het recht op inclusief onderwijs. , onderwijs waar kinderen met én zonder beperking kunnen leren, samenwerken en spelen. Met dit magazine willen ze goede praktijken van inclusief onderwijs tonen om te inspireren en kennis uit te wisselen. Eind 2021 hield platform In1school op te bestaan. De kennis van platform In1school is in 2022 ondergebracht bij het landelijke praktijkplatform Naar inclusiever onderwijs en kinderrechtenrechtenorganisatie Defence for Children


Object
You bet!
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen(VAD)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'You bet!' is een educatief pakket over gokken voor 16-18-jarigen en verschaft op een interactieve manier correcte informatie over kansspelen. Spelen voor geld wordt vaak als een onschuldig vermaak gezien. Dat kan het ook zijn, maar er zijn wel valkuilen aan verbonden. Met dit pakket wil men informatie geven over onder andere de wetgeving inzake kansspelen, maar ook inzicht in de factor 'toeval' en de risico's verbonden aan kansspelen. Dit pakket is in eerste instantie getest en bruikbaar gevonden bij jongeren in het BSO en TSO.


Digital
Dat kan bij ons niet!
Authors: --- ---
ISBN: 9789077647660 Year: 2016 Publisher: Zoetermeer Kennisnet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vertellen 8 succesvolle vernieuwende mbo-instellingen (mbo = middelbaar beroepsonderwijs) in Nederland hoe ze erin slagen hun onderwijs om hun studenten heen te bouwen, zodat ze beter onderwijs kunnen geven en beter kunnen aansluiten op de ontwikkelingen in de maatschappij. 'Dat kan bij ons niet!' is het vervolg op 'Scholen om van te leren'.


Digital
How to fall apart : a true love story
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Place of publication unknown Andere Wereld Films

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"How to fall apart, a true love story" is het opmerkelijke verhaal van twee mensen die elkaar vinden door afscheid te nemen. Het is een indringende en moedige getuigenis over burn-out, die aantoont hoe depressie ook een positief keerpunt in het leven kan zijn. Met de edukit kan je in de klas de film How to fall apart, a true love story bespreken. De kit werd ontwikkeld voor jongeren die in de derde graad van het secundair onderwijs zitten,maar kan ook gebruikt worden in het hoger of volwassenenonderwijs. Met dit educatief pakket kunnen leerkrachten moeilijke thema's zoals depressie en zelfdoding bespreekbaar maken in de klas. De kit reikt ook praktische tools aan: hoe pak je dat aan, als je een vriend(in) hebt die in de put zit? De edukit is flexibel en modulair opgebouwd, waardoor je het pakket kan aanpassen aan de noden van je leerlingen. Je kan de edukit ook rechtstreeks downloaden via onderstaande link

Listing 1 - 10 of 192 << page
of 20
>>
Sort by