Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
De vanzelfsprekendheid waarmee leraar-zijn en leraar-worden vandaag gevat worden in competentieprofielen en beroepsstandaarden, is zeer merkwaardig. In dit boek vertrekt de auteur van de vaststelling dat deze ogenschijnlijk eenduidige dingen intussen zo vertrouwd zijn dat we ons de (onderwijs)wereld niet meer zonder kunnen voorstellen. Op zoek naar een verklaring voor de aantrekkingskracht die van onderwijsstandaarden lijkt uit te gaan, treedt Carlijne Ceulemans in de voetsporen van het Vlaamse beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar. Ze brengt in kaart wat er precies gebeurt wanneer deze een rol beginnen te spelen en aan belang winnen. Ze laat zien hoe vragen die velen van ons bezighouden – die naar de goede leraar, de goede lerarenopleiding en goed onderwijs – en waarover gesproken en gediscussieerd kan worden, daarbij verglijden naar een ‘gegeven’, waarover we niet veel meer kunnen zeggen dan dat het er nu eenmaal is en we er dus wel rekening mee moeten houden. Door de werking van het beroepsprofiel te reconstrueren en de mechanismen die het stabiliteit verlenen bloot te leggen, biedt dit boek een aanzet om onze geroutineerde manier van omgaan met onderwijsstandaarden te herbekijken.
Lerarenopleiding --- onderwijskunde --- Beroepsprofiel --- Competenties --- 450.7 --- Leraren ; opleidingen --- Onderwijsresearch --- leraren --- basiscompetenties --- beroepsprofiel --- Onderwijskunde --- Teachers --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Beroepsprofielen --- Basiscompetenties --- Lerarenopleidingen
Choose an application
Dit vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren, de leerlingen en hun ouders. In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin steeds een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, ontwerpen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen ontwikkelen. Een code in het boek geeft de gebruiker exclusieve toegang tot de website. Hier is ondersteunend materiaal te vinden, waaronder definities van begrippen, uitwerkingen van de oefenopgaven, weblinks en sjablonen voor onderzoeksinstrumenten. Het docentendeel biedt opleidingsdocenten handreikingen voor het ontwikkelen van een onderzoeksleerlijn en het begeleiden en beoordelen van praktijkonderzoek. Ook vinden zij hier een presentatie die gebruikt kan worden voor hoor- of werkcolleges. Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school. Op een systematische wijze gaan zij op zoek naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt enerzijds tot nieuwe kennis en inzichten over de dagelijkse onderwijspraktijk en anderzijds tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek wordt op die manier ingezet als professionele leerstrategie. Het is een vorm van leren op de werkplek die nadrukkelijk verbonden is aan het dagelijks handelen. Praktijkonderzoek in de school biedt een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. De methodiek kenmerkt zich door een krachtige verbinding tussen onderzoeken en innoveren. Deze biedt hierdoor concrete handvatten voor duurzame schoolontwikkeling. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken hebben de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek vertaald naar het onderwijs.
Qualitative methods in social research --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderwijs --- onderzoeksmethoden --- onderwijsonderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- 458.1 --- Actieonderzoeken. --- Lerarenopleidingen. --- Onderwijs. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijspraktijk. --- Onderzoek. --- Presenteren. --- Rapporteren. --- onderwijs. --- onderwijspraktijk. --- onderwijsvernieuwing. --- praktijkonderzoek. --- Organisatie - Management. --- Onderzoek --- Onderwijs --- Rapporteren --- Presenteren --- 450.4 --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsonderzoek --- Lerarenopleidingen --- onderwijspraktijk --- onderwijsvernieuwing --- Actieonderzoeken --- Organisatie - Management --- 371 --- Praktijkonderzoek --- kwaliteitszorg --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs ; Nederland --- Onderwijspraktijk ; wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderzoeksvaardigheden --- 370 --- onderwijskunde --- PXL-Education 2017 --- PXL-Handboeken --- Natuurwetenschappen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Onderzoeksvaardigheid --- Directie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het eerste hoofdstuk schetst een (conceptueel) kader voor binnenklasdifferentiatie dat je ook los in het boek terugvindt. De verschillende onderdelen van het kader worden daarna in afzonderlijke hoofdstukken dieper uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de lerarenopleiding en hoe lerarenopleiders hun studenten vertrouwd kunnen maken met het thema. Het conceptueel kader van deze praktijkgids is bruikbaar zowel in het lager, middelbaar als in het hoger onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden in het boek komen uit het middelbaar onderwijs en de lerarenopleiding voor middelbaar onderwijs.
differentiatie --- secundair onderwijs --- Differentiatie ; onderwijs --- 454.23 --- Differentiatie --- Zorgverbreding --- Leerrendement --- Binnenklasdifferentiatie --- binnenklasdifferentiatie --- didactiek --- lerarenopleidingen --- pedagogie --- 454.22 --- Secundair onderwijs --- 37(036) --- Onderwijs ; didactiek ; handboeken --- Didactische principes --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Onderwijsstijlen --- Onderwijs ; gidsen en praktische informatie --- Secondary education --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- probleemgestuurd onderwijs --- zorgverbreding --- Didactisch principe --- differentiëren --- klasgroepen
Choose an application
In een school is de leraar de spil binnen een groep leerlingen. Naast de vorming van die leerlingen spelen in die situatie ook andere factoren een rol. Zoals de ouders, de collega's, de samenleving, de politiek en dergelijke. Hoe speelt een leraar op die complexe situatie in? Dit wordt in vier hoofdstukken uitgewerkt: hoe ga je met de leerlingen om; hoe werk je met groepen; hoe ziet de school er uit en hoe groei je als leraar in de praktijk. Dit handboek geeft op een heldere en uitvoerige manier antwoorden op veel vragen. Vaak toegelicht met voorbeelden. Samen met de collega's en de ouders ontstaat een sociaal-pedagogische situatie waarin de vorming van de leerling tot haar recht kan komen. De praktijk-kennistheorieën zijn daarin middelen om vat te krijgen op de eigen wijze van werken. Een helder geschreven handboek c.q. naslagwerk voor elke leraar en elke student bij het voortgezet onderwijs. De beide schrijvers zijn onder meer actief betrokken bij lerarenopleidingen. Er is een uitgebreide literatuurlijst en een trefwoordenregister. Bestemd voor leraren in het voortgezet en beroepsonderwijs. © NBD Biblion
691
---
454.2
---
Didactiek
---
#PBIB:+110.10
---
onderwijsstrategieën
---
onderwijs
---
didactiek
---
lerarenopleidingen
---
reflectie
---
Onderwijsstrategieën
---
Onderwijs
---
Lerarenopleiding
---
Reflectie
---
Pedagogie en didactiek
---
Onderwijs : Didactiek : Algemeen
---
Leraren
---
PXL-Education 2017
---
lerarenberoep
---
basisonderwijs
---
secundair onderwijs
---
Leraren secundair onderwijs
---
Leerpsychologie
---
Didactische principes
---
Didactische werkvormen
---
Intercultureel onderwijs
---
Zorgverbreding
---
Evaluatie
---
Tucht
---
Conflicthantering
---
371.12 <3/9>
---
371.12 <3/9> Leraren --(algemeen)
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|