Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
Educatieve animatievideo's. Een slimme animatie doet wonderen
Author:
Year: 2016 Publisher: Mariakerke Arteveldehogeschool Campus Mariakerke

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Mijn dyscalculie doe-gids
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462346246 9462346240 Year: 2016 Publisher: Kalmthout Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze doe-gids sluit aan bij De dyscalculie survivalgids, die in heel toegankelijke taal vertelt wat dyscalculie is. Deze doe-gidsen hebben als doel kinderen met ontwikkelingsproblemen concreet hulp te bieden bij moeilijkheden thuis en in de klas. Aan de hand van doe-opdrachten worden problemen bespreekbaar en begrijpelijk gemaakt. Deze opdrachten voeren de kinderen uit, alleen of samen met de (zorg)leerkracht, begeleider of met hun ouders. Op deze manier krijgen ze inzicht in hun eigen moeilijkheden, maar ook in hun sterktes. Op een positieve manier krijgen kinderen hulpmiddelen, tips en suggesties aangereikt waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Al deze informatie houden ze bij in hun doe-gids.


Book
Het rekenvaardighedenprofiel : test basisrekenvaardigheden voor jongvolwassenen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462925595 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Boek + losse formulieren (29 bladen)Met audiobestanden en online materiaal: http://www.uitgeverijacco.be/rekenvaardighedenprofiel

Keywords

dyscalculie --- rekenproblemen --- Dyscalculie --- #KVHB:Test; rekenen --- Het rekenvaardighedenprofiel is een diagnostisch instrument dat alle basisrekenvaardigheden in kaart brengt:automatisatie van de rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden integratie van de bovenstaande vaardigheden,aanvullende rekenvaardigheden (vraagstukken, interpreteren van grafieken en tabellen, kloklezen, hanteren van geld, ruimtelijke oriëntatie),compenserende vaardigheden: cijferen en het gebruik van de rekenmachine. Alle subtests worden afgelegd onder tijdsdruk (een cruciale factor om dyscalculie bij jongvolwassenen te herkennen) en de metacognitieve vaardigheden worden per subtest in kaart gebracht. Binnen de cyclus van de handelingsgerichte diagnostiek biedt het instrument hulpverleners een meerwaarde om problemen te onderkennen en een gefundeerde diagnose van dyscalculie te stellen. Aan de hand van een uitgebreide foutenanalyse en sterkte-zwakteanalyse krijg je tegelijk concrete handvaten voor ondersteuning op maat. --- Het rekenvaardighedenprofiel is een diagnostisch instrument dat alle basisrekenvaardigheden in kaart brengt:automatisatie van de rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden integratie van de bovenstaande vaardigheden,aanvullende rekenvaardigheden (vraagstukken, interpreteren van grafieken en tabellen, kloklezen, hanteren van geld, ruimtelijke oriëntatie),compenserende vaardigheden: cijferen en het gebruik van de rekenmachine. Alle subtests worden afgelegd onder tijdsdruk (een cruciale factor om dyscalculie bij jongvolwassenen te herkennen) en de metacognitieve vaardigheden worden per subtest in kaart gebracht. Binnen de cyclus van de handelingsgerichte diagnostiek biedt het instrument hulpverleners een meerwaarde om problemen te onderkennen en een gefundeerde diagnose van dyscalculie te stellen. Aan de hand van een uitgebreide foutenanalyse en sterkte-zwakteanalyse krijg je tegelijk concrete handvaten voor ondersteuning op maat --- Rekenstoornissen --- Jongvolwassenen --- Logopedische testen --- Rekenstoornis --- Jongvolwassene --- Adolescent


Book
Wijzer in ontwikkelingsstoornissen : een overzicht van theorie en praktijk.
Author:
ISBN: 9789462927438 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wijzer in ontwikkelingsstoornissen biedt een handig overzicht van de (neurobiologische) ontwikkelingsstoornissen volgens de indeling en criteria van de recente DSM-5: verstandelijke-ontwikkelingsstoornis, communicatiestoornissen, ASS, ADHD, leerstoornissen, DCD, en ticstoornissen. Er wordt gestreefd naar voldoende theoretische diepgang, gecombineerd met praktische handvaten voor professionals en ouders/leerkrachten.Na de inleidende hoofdstukken met de basisbegrippen, belicht de auteur per hoofdstuk telkens een ontwikkelingsstoornis. Daarbij gaat ze vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten in op de kenmerkende eigenschappen, het diagnostische proces met classificatiecriteria en specifieke instrumenten, en de voornaamste ‘evidence based’ begeleidingsopties. Er is ook aandacht voor secundaire problemen en voor het samen optreden van een ontwikkelingsstoornis met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.Wijzer in ontwikkelingsstoornissen kan gebruikt worden als handboek in alle opleidingen die aandacht besteden aan de ontwikkelingsstoornissen. Het is echter ook geschikt als naslagwerk voor iedereen die beroepshalve met ontwikkelingsstoornissen wordt geconfronteerd. Daarnaast kan het een hulp betekenen voor familieleden van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, die de problematiek beter willen leren begrijpen maar binnen de populaire literatuur qua theorie op hun honger blijven zitten.

Keywords

hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- neuropsychologie --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ticstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+101.10 --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatiestoornissen --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Coördinatiestoornis --- #KVHB:Hoogbegaafdheid --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Ticstoornissen --- ontwikkelingssoornissen --- leerproblemen --- communicatiestoornissen --- verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis --- ADHD --- ASS --- dyslexie --- dyscalculie --- DCD --- 159.922.6 --- 464.0 --- 464 --- 606.1 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- ADHD ; kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.98 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Neurologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Communicatie --- Spraakstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Mbd (minimal brain dysfunction, hyperkinetisch syndroom) --- Tics --- Hoogbegaafdheid --- Ontwikkelingsproblemen --- Ticstoornissen --- Coördinatieproblemen --- Leerstoornissen --- Hyperactiviteit --- Communicatiestoornissen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Ticstoornis --- Coördinatieprobleem --- Leerstoornis --- Communicatiestoornis --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt

Listing 1 - 5 of 5
Sort by