Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Deze doe-gids sluit aan bij De dyscalculie survivalgids, die in heel toegankelijke taal vertelt wat dyscalculie is. Deze doe-gidsen hebben als doel kinderen met ontwikkelingsproblemen concreet hulp te bieden bij moeilijkheden thuis en in de klas. Aan de hand van doe-opdrachten worden problemen bespreekbaar en begrijpelijk gemaakt. Deze opdrachten voeren de kinderen uit, alleen of samen met de (zorg)leerkracht, begeleider of met hun ouders. Op deze manier krijgen ze inzicht in hun eigen moeilijkheden, maar ook in hun sterktes. Op een positieve manier krijgen kinderen hulpmiddelen, tips en suggesties aangereikt waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Al deze informatie houden ze bij in hun doe-gids.
Psychology --- Educational sciences --- dyscalculie --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Boek + losse formulieren (29 bladen)Met audiobestanden en online materiaal: http://www.uitgeverijacco.be/rekenvaardighedenprofiel
dyscalculie --- rekenproblemen --- Dyscalculie --- #KVHB:Test; rekenen --- Het rekenvaardighedenprofiel is een diagnostisch instrument dat alle basisrekenvaardigheden in kaart brengt:automatisatie van de rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden integratie van de bovenstaande vaardigheden,aanvullende rekenvaardigheden (vraagstukken, interpreteren van grafieken en tabellen, kloklezen, hanteren van geld, ruimtelijke oriëntatie),compenserende vaardigheden: cijferen en het gebruik van de rekenmachine. Alle subtests worden afgelegd onder tijdsdruk (een cruciale factor om dyscalculie bij jongvolwassenen te herkennen) en de metacognitieve vaardigheden worden per subtest in kaart gebracht. Binnen de cyclus van de handelingsgerichte diagnostiek biedt het instrument hulpverleners een meerwaarde om problemen te onderkennen en een gefundeerde diagnose van dyscalculie te stellen. Aan de hand van een uitgebreide foutenanalyse en sterkte-zwakteanalyse krijg je tegelijk concrete handvaten voor ondersteuning op maat. --- Het rekenvaardighedenprofiel is een diagnostisch instrument dat alle basisrekenvaardigheden in kaart brengt:automatisatie van de rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden integratie van de bovenstaande vaardigheden,aanvullende rekenvaardigheden (vraagstukken, interpreteren van grafieken en tabellen, kloklezen, hanteren van geld, ruimtelijke oriëntatie),compenserende vaardigheden: cijferen en het gebruik van de rekenmachine. Alle subtests worden afgelegd onder tijdsdruk (een cruciale factor om dyscalculie bij jongvolwassenen te herkennen) en de metacognitieve vaardigheden worden per subtest in kaart gebracht. Binnen de cyclus van de handelingsgerichte diagnostiek biedt het instrument hulpverleners een meerwaarde om problemen te onderkennen en een gefundeerde diagnose van dyscalculie te stellen. Aan de hand van een uitgebreide foutenanalyse en sterkte-zwakteanalyse krijg je tegelijk concrete handvaten voor ondersteuning op maat --- Rekenstoornissen --- Jongvolwassenen --- Logopedische testen --- Rekenstoornis --- Jongvolwassene --- Adolescent
Choose an application
Inventarisatie van leerproblemen in het primair en voortgezet onderwijs.
Leer- en gedragsproblemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Teaching --- Educational psychology --- pedagogiek --- lerarenopleiding --- pedagogische psychologie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 464 --- Leerproblemen --- 37.015 --- 37.015 Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitieve stoornissen --- Niet-verbale leerstoornis --- Executieve functies --- Leerstoornis --- Leerprobleem --- Cognitieve stoornis --- Executieve functie
Choose an application
Wijzer in ontwikkelingsstoornissen biedt een handig overzicht van de (neurobiologische) ontwikkelingsstoornissen volgens de indeling en criteria van de recente DSM-5: verstandelijke-ontwikkelingsstoornis, communicatiestoornissen, ASS, ADHD, leerstoornissen, DCD, en ticstoornissen. Er wordt gestreefd naar voldoende theoretische diepgang, gecombineerd met praktische handvaten voor professionals en ouders/leerkrachten.Na de inleidende hoofdstukken met de basisbegrippen, belicht de auteur per hoofdstuk telkens een ontwikkelingsstoornis. Daarbij gaat ze vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten in op de kenmerkende eigenschappen, het diagnostische proces met classificatiecriteria en specifieke instrumenten, en de voornaamste ‘evidence based’ begeleidingsopties. Er is ook aandacht voor secundaire problemen en voor het samen optreden van een ontwikkelingsstoornis met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.Wijzer in ontwikkelingsstoornissen kan gebruikt worden als handboek in alle opleidingen die aandacht besteden aan de ontwikkelingsstoornissen. Het is echter ook geschikt als naslagwerk voor iedereen die beroepshalve met ontwikkelingsstoornissen wordt geconfronteerd. Daarnaast kan het een hulp betekenen voor familieleden van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, die de problematiek beter willen leren begrijpen maar binnen de populaire literatuur qua theorie op hun honger blijven zitten.
hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- neuropsychologie --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ticstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+101.10 --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatiestoornissen --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Coördinatiestoornis --- #KVHB:Hoogbegaafdheid --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Ticstoornissen --- ontwikkelingssoornissen --- leerproblemen --- communicatiestoornissen --- verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis --- ADHD --- ASS --- dyslexie --- dyscalculie --- DCD --- 159.922.6 --- 464.0 --- 464 --- 606.1 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- ADHD ; kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.98 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Neurologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Communicatie --- Spraakstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Mbd (minimal brain dysfunction, hyperkinetisch syndroom) --- Tics --- Hoogbegaafdheid --- Ontwikkelingsproblemen --- Ticstoornissen --- Coördinatieproblemen --- Leerstoornissen --- Hyperactiviteit --- Communicatiestoornissen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Ticstoornis --- Coördinatieprobleem --- Leerstoornis --- Communicatiestoornis --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|