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Dans les premières années du XIXe siècle, la pensée libérale est confrontée à l’exigence d’une profonde reformulation. Il ne s’agit plus, comme au siècle précédent, de s’élever contre un État d’inspiration absolutiste; il s’agit désormais d’accomplir positivement les promesses de liberté et d’égalité de la Révolution française. Écrit en 1806 et 1807, le Commentaire sur l’Esprit des lois de Montesquieu participe de ce travail de refondation. Fort de l’expérience – récente et difficile – du gouvernement représentatif et de la réflexion théorique qui l’a accompagnée, Destutt de Tracy soumet le chef-d’œuvre de Montesquieu à l’épreuve des principes et de la méthode de l’Idéologie et dessine les contours d’un nouvel art social respectueux à la fois des lois naturelles et de la volonté générale exprimée par le « corps entier de la nation ». Aussi, comme cela a été souvent souligné, l’ouvrage est-il moins un « commentaire » qu’une œuvre originale renouvelant en profondeur la science politique, au même titre que les Principes de politique rédigés au même moment par Benjamin Constant. Dans la mesure où Destutt de Tracy, devenu aveugle, n’a pas écrit son volume de Législation (troisième partie du Traité de la volonté et de ses effets), ce Commentaire en tient lieu et renferme toutes les idées qui y auraient été présentées dans un ordre sans doute plus systématique.
Law --- Political science --- Droit --- Science politique --- Philosophy --- Philosophie --- Montesquieu, Charles de Secondat, --- Philosophie politique --- Philosophy.
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"Cette étude porte sur le concept de l'honneur dans l'oeuvre de Montesquieu. En harmonie avec les principes méthodologiques qui président à l'édition critique en cours des OEuvres complètes de Montesquieu, l'approche génétique adoptée pour cette enquête permet de retracer l'élaboration de la pensée de Montesquieu, depuis les textes présentés à l'Académie de Bordeaux jusqu'à L'Esprit des lois, où émerge le concept d'honneur pour la première fois. Ce travail de recherche introduit la "catégorie" de l'impersonnalité dans la littérature critique qui porte sur l'oeuvre du Président et permet de saisir un changement très remarquable dans sa réflexion vers la moitié des années 1720."--Page 4 de la couverture.
Honneur --- Littérature française -- 17e siècle --- Dans la littérature --- Thèmes, motifs --- Montesquieu, Charles-Louis de Secondat --- Critique et interprétation --- Thematology --- Montesquieu, de, Charles-Louis de Secondat --- Honor in literature. --- French literature --- Honneur dans la littérature --- Littérature française --- Themes, motives. --- Montesquieu, Charles de Secondat, --- Criticism and interpretation. --- Montesquieu --- Honneur dans la littérature --- Littérature française --- Thèmes, motifs --- Criticism and interpretation --- Montesquieu, Charles de Secondat, - baron de, - 1689-1755 - Criticism and interpretation --- Montesquieu, Charles de Secondat, - baron de, - 1689-1755 --- Honneur. --- Honor --- Honor. --- Philosophes. --- Aspect politique. --- Political aspects. --- Montesquieu. --- Montesquieu, Charles Louis de Secondat,
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This book provides an introductory survey of Montesquieu's economic ideas and a fresh examination of the longstanding controversy over the meaning and purpose of Montesquieu's The Spirit of the Laws. No one doubts that Montesquieu helped to formulate the core liberal ideals at the heart of the development of liberal republican traditions on both the European and American continents. Yet, questions remain about Montesquieu's political intentions. In particular, the view of Montesquieu as a conscious proponent of commercial modernity has come under increasing scrutiny. While not ignoring recent scholarly challenges, Bibby moves the debate forward by uncovering the many hidden connections between commerce, liberty, and religion in The Spirit of the Laws. A failure to make these connections, Bibby argues, has led to significant interpretative errors. This book attempts to eliminate one source of the confusion which continues to cloud Montesquieu's political philosophy in obscurity.
Political science --- Political Theory of the State --- Political Science --- Law, Politics & Government --- Philosophy --- Philosophy. --- Montesquieu, Charles de Secondat, --- Political philosophy --- Political economy. --- Political theory. --- World politics. --- Political science. --- International Political Economy. --- Political Theory. --- Political Philosophy. --- Political History. --- Political Science. --- Administration --- Civil government --- Commonwealth, The --- Government --- Political theory --- Political thought --- Politics --- Science, Political --- Social sciences --- State, The --- Colonialism --- Global politics --- International politics --- Political history --- World history --- Eastern question --- Geopolitics --- International organization --- International relations --- Economic theory --- Political economy --- Economic man --- Political philosophy. --- International economic relations. --- International Political Economy’. --- Economic policy, Foreign --- Economic relations, Foreign --- Economics, International --- Foreign economic policy --- Foreign economic relations --- Interdependence of nations --- International economic policy --- International economics --- New international economic order --- Economic policy --- Economic sanctions
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Democracy in Moderation views constitutional liberal democracy as grounded in a principle of avoiding extremes and striking the right balance among its defining principles of liberty, equality, religion, and sustainable order, thus tempering tendencies toward sectarian excess. Such moderation originally informed liberal democracy, but now is neglected. Moderation can guide us intellectually and practically about domestic and foreign policy debates, but also serve the sustainability of the constitutional, liberal republic as a whole. Our recent theory thus doesn't help our practice, given our concerns about polarization and sectarianism in ideas, policy, and politics. A rediscovery of Montesquieu and his legacy in shaping America's complex political order, including influence on Washington's practical moderation and Tocqueville's philosophical moderation, addresses these enduring theoretical and practical problems. Moderation also offers a deeper theory of leadership or statesmanship, particularly regarding religion and politics, and of foreign policy and strategy rooted in liberal democracy's first principles.
Liberalism --- Philosophy. --- Montesquieu, Charles de Secondat, --- Tocqueville, Alexis de, --- Tocqueville, Alexis Charles Henri Maurice Clérel de, --- Tokvilʹ, Alekseĭ de, --- De Tokvilʹ, Alekseĭ, --- Tokvilʹ, Aleksis de, --- De Tocqueville, Alexis, --- Tokuviru, Alexis, de, --- Toqueville, Alexis de, --- טוקוויל, אלכסיס דה --- توكڤيل، ألكسي دو، --- Tūkvīl, Āliksī dū, --- توکويل، آلکسى دو --- Clérel, Alexis Henri Charles de, --- Mengdesijiu, --- Mongtētkiʻǣ, --- Monteskʹe, Sharlʹ Lui, --- Monteskīĭ, --- Monteskiusz, --- Monteskiyü, --- Monṭesḳyeh, --- Montesquieu, --- Montesquieu, Charles Louis de Secondat, --- Montesquiou, --- Montesukyū, --- Muntisikyū, --- Secondat, Charles-Louis de, --- מונטסקייה --- モンテスキウ̄, --- 孟德斯鳩, --- Moderation --- Democracy. --- Political aspects. --- Self-government --- Political science --- Equality --- Representative government and representation --- Republics --- Golden mean --- Mean, Golden --- de Montesquieu, Charles-Louis de Secondat, 1689-1755 --- Tocqueville, Alexis Charles Henri Maurice, 1805-1859
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