Narrow your search

Library

KU Leuven (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
De invloed van evenementen op de ontwikkeling van een imago in een toeristische bestemming. Case: Oostende

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Is er markt voor medisch reizen in België? Een kwalitatief onderzoek naar de potentie van medisch reizen in België vanuit het perspectief van de zorgaanbieder

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er lijkt een trend te zijn dat steeds meer mensen op zoek gaan naar medische zorg in het buitenland. In deze masterthesis is onderzocht wat de potentie van België is in de markt van medisch reizen. Het onderzoek bestond uit drie delen: een literatuurstudie over medisch toerisme/medisch reizen waarin inzicht verworven werd over de begripsdefinities, het keuzeproces, de motivationele factoren, de populaire bestemmingen, de marketingmethoden, de bemiddelaars en tevens werd er een juridisch kader geschetst. Vervolgens zijn de statistieken over het aantal buitenlandse patiënten in België, verkregen uit het jaarverslag van 2014 #patiënten (niet-inwoners) van België# geanalyseerd. Als laatste zijn er semigestructureerde diepte-interviews met negen Vlaamse ziekenhuizen gedaan om de houding van de ziekenhuizen ten opzichte van medisch toerisme/medisch reizen te achterhalen, en twee semigestructureerde diepte-interviews met Nederlandse zorgverzekeraars, om inzicht te krijgen in de motivatie en financiële stromen vanuit het land waar de meeste buitenlandse patiënten van afkomstig zijn. Het aantal buitenlandse patiënten neemt jaarlijks (licht) toe, maar is toch maar een klein deel (1,4%) van het totaal aantal patiënten in België. Het merendeel van de ziekenhuizen ziet potentie in het uitbouwen van medisch reizen naar België. Er wordt geen potentie gezien in het vermarkten van de gezondheidszorg en om zoveel mogelijk buitenlandse patiënten te werven voor routine ingrepen om zo veel inkomsten te kunnen genereren. De potentie van België ligt bij het aantrekken van een beperkte hoeveelheid buitenlandse patiënten, voor hoog gespecialiseerde zorg. De Vlaamse ziekenhuizen kunnen zich meer specialiseren in bepaalde disciplines (e.g. hartchirurgie, neurochirurgie) en onderling samenwerken, wat leidt tot de realisatie van #topklinische zorg#. Ook liggen er kansen in het verbeteren van de transparantie van de zorg. De resultaten moeten beter gerapporteerd worden en openbaar gemaakt worden om de kwaliteit van de zorg op internationaal niveau kenbaar te maken. Het bekender maken van de gezondheidszorg van België in het buitenland, ofwel de internationalisering van de zorg is ook een middel om meer medische reizigers aan te trekken. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden doordat artsen lezingen geven op internationale congressen, en zo binnen een bepaalde discipline een goede naam opbouwen. Het service niveau in de ziekenhuizen wordt gezien als een sterkte, de informatievoorziening naar de buitenlandse patiënt toe kan echter nog verbeterd worden. Niet alle ziekenhuizen die buitenlandse patiënten ontvangen beschikken over een duidelijk aanspreekpunt en informatiepunt om de buitenlandse patiënten ten dienste te staan. De kans is aanwezig dat een buitenlandse patiënt sneller een buitenlands ziekenhuis bezoekt als hij/zij voorzien is van goede informatie.

Keywords


Dissertation
The impact of festivals on the destination image. A case study of the Exit Festival, Novi Sad, Serbia.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tourism Destination Image (referred to as “TDI” from here on) is an important factor influencing visitors’ motivation to visit a destination. Countries with a negative image are less likely to attract visitors due to their bad reputation. The willingness to improve the TDI is especially present among the post-conflict destinations. Although the conflict is often only a reminder of the past, the potential tourists still carry a negative image of these destinations. It is why many destinations decide to host hallmark events, in an attempt to positively impact the local economy and destination image, despite the fact that in some cases the organisational costs outweigh the direct benefits. The goal of this study was to determine the impact of a visit to a hallmark event on the TDI of the destination among the foreign visitors, based on the case study of the Exit Festival in Novi Sad, Serbia. This study is based on qualitative and quantitative research methods and is based on a before-and-after model, inspired by the three-gap model of Govers et al. (2007). The study sample includes foreign visitors to the Exit festival. The data was gathered by means of a survey administered on-line, through hard copy as well as orally. The results of this study show the following impacts of the visit to the Exit festival on the image of Serbia among foreign visitors. Firstly, the TDI of Serbia after the festival is more positive, and the remaining negative opinions refer to the quality of the festival, not to the destination itself. Secondly, the visitors are more likely to recommend Serbia to their friends and family than before they visited the festival, at the same time expressing their willingness to return to Serbia. Last but not least, the research points out that events which are embedded into the destination’s roots and have something unique to offer are more likely to become a successful ambassadors of the destination.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by