Narrow your search

Library

UCLL (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Studie- of beroepskeuze bij jongvolwassenen met ADHD
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Diepenbeek UC Limburg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Adolescenten dienen een keuze te maken die het verdere verloop van hun leven voor een groot stuk bepaalt, nl. een studie- of beroepskeuze. Elke jongvolwassene maakt deze keuze op zijn eigen manier, maar dit blijkt niet voor iedereen even vlot te verlopen. Wat maakt het voor jongvolwassenen met ADHD moeilijker en op welke manier kunnen zij tijdens dit proces ondersteunt worden? In dit onderzoek wordt nagegaan of KompASS (een methodiek ontworpen voor jongvolwassenen met ASS die een studie- of beroepskeuze moeten maken) aangepast kan worden, zodat het ondersteuning biedt aan jongvolwassenen met ADHD. De onderzoeker is via een online enquête aan het werk gegaan die zowel open als gesloten vragen bevat. Uit de resultaten blijkt dat deze doelgroep nood heeft aan steun uit hun omgeving om een keuze te maken die bij hen past en waarover ze tevreden zijn. Eveneens blijkt dat de reeds werkende respondenten meer inzicht hebben in eigen krachten en uitdagingen dan de respondenten uit het secundair onderwijs die net een keuze gemaakt hebben of nog moeten maken. De onderzoeker concludeert dat KompASS heel wat werkzame elementen bevat voor jongvolwassenen met ADHD, zoals het werken met een coach, korte oefeningen, vrije bepaling van tempo om de methodiek te doorlopen. Een aanpassing van doelgroep is dus zeker mogelijk.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by