Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ondanks de vele studies naar het gebruik van fear appeals in socialemarketingboodschappen en het gebruik van humor als één van de meest gehanteerde communicatiestrategieën in de reclamewereld, werden beiden nog maar zeer weinig met elkaar in vergelijking gebracht. Omwille van deze reden vergelijkt deze masterproef de effectiviteit van fear appeals en humor appeals in voorlichtingsboodschappen omtrent het binge-drinkinggedrag bij de studenten. Men zal niet alleen beide appeals met elkaar vergelijken inzake effectiviteit, maar men zal ook onderzoeken welke soort dreiging het beste verwerkt wordt om studenten bewust te maken van de gevaren van binge drinking. 164 Vlaamse respondenten tussen 18 en 26 jaar oud kregen elk drie advertenties te zien, die tot één van de vier condities behoorden, die ten opzichte van elkaar verschilden inzake ‘appeal’ en ‘dreiging’. Na het bekijken van elke advertentie, vulden ze een online vragenlijst in. Uit de resultaten bleek dat humoristische advertenties voor zowel mannen als vrouwen positieve gevoelens opwekten. Ondanks deze positieve attitude ten opzichte van de humoristische advertenties, bleken de angstaanjagende advertenties over meer overtuigingskracht te beschikken en bijgevolg waren deze ook het meest effectief. Ook bleken de fysieke dreigingen effectiever te zijn dan sociale dreigingen. Hoewel er over het algemeen een trend merkbaar was dat angstaanjagende advertenties met een sociale dreiging het beste bleken te werken, mogen we hier geen vaststaande conclusie uit trekken, vermits die niet significant verschilden ten opzichte van twee andere condities (angst met fysieke dreiging en humor met fysieke dreiging). Wel bleken humoristische advertenties met een sociale dreiging het minst effectief te zijn. Op basis van deze bevinding raadt men sociale marketeers die gebruik willen maken van humor appeals aan om gebruik te maken van humor appeals met een fysieke dreiging in anti-binge-drinkingcampagnes gericht op studenten, vermits een sociale dreiging de effectiviteit van de boodschap zal doen afnemen.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|