Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
The thesis has been written with a purpose to clarify, in the light of the legislative framework for the text and data mining (TDM), the conditions "commercial" and "non-commercial" to conclude whether "limitation to the non-commercial purposes" would be sufficient for the new TDM exception to the copyright infringements in EU. The classification of TDM as a subject to copyright law is not straightforward. In the traditional sense of copyright authors are protected from having their work copied by others. TDM presupposes the repeated copying of whole works, in this respect TDM is an exemplary prima facie case for infringement, on the other hand the purpose of reproduction for TDM is to extract information and this does not amount to an infringement in copyright law. TDM is considered ‘fair use’ in US, while in EU TDM is a prima facie case for infringement. The variables used for the legal analysis in the present thesis are: 1) the types of data, based on the different levels of access, which are of interest for TDM; 2) the technical process of TDM. The legal analysis is about the present TDM legal framework in the EU, particularly the reproduction rights and the exceptions to these (as in InfoSoc and Database directives ). The technical information (the variables) are used in assessing the applicability of the rights for TDM. Copyright is looked at in its broader sense, including also database sui generis protection. United Kingdom (UK) has implemented TDM exception in 2014 and it is a useful example for assessing whether the optional research exception provided for in the InfoSoc Directive gives enough leeway for the Member States for the adoption of TDM exception. The thesis gives an overview of UK TDM legal provisions and an analysis of the new TDM exception. Based on the analysis of the InfoSoc Directive a new mandatory exception for TDM is needed in EU. Based on the analysis of the UK mandatory TDM exception, which was introduced within the leeway provided for in InfoSoc Directive, the limitation to non-commercial purpose might not suffice. Therefore the thesis continues by listing economic and legal arguments for mandatory exception limited to “non-commercial purpose” and compares them with the arguments for a wide exception which would not exclude “commercial purpose”. The findings are: -in the context of TDM, using definitions "commercial" or "non-commercial purpose" would be causing legal uncertainty - when “lawful users” have access to the data, the users should generally be able to carry out the data analysis, without distinction between “commercial” and “non-commercial”. - both “commercial” and “non-commercial” researches are (either directly or indirectly) welfare-enhancing for society, and should not be discouraged by the IPR regime. - from the point of view of copyright law a solid exception with “commercial purpose" would generally not pass the copyright-exception-balancing free-step test. - to be able to withstand the changes in technology, it seems feasible in EU for the shorter perspective to have a mandatory exception with neutral provisions for the TDM, without excluding “commercial purpose”. - In a longer perspective the belonging of TDM under the copyright rules could be reviewed, in the sense that copyright is meant to protect expressive works.
Choose an application
L’étude a pour objet une analyse –ainsi qu’une comparaison- de l’action en référé et l’action en cessation comme en référé en matière de droit des brevets en droit belge. L’idée est d’identifier les principales caractéristiques de ces deux procédures afin de cerner les raisons pour lesquelles les professionnels gravitant autour du droit des brevets auraient un intérêt accru pour l’une ou l’autre procédure. Il a en effet pu être constaté qu’alors que la procédure en référé est fortement usitée par les détenteurs de brevet, la jurisprudence en cessation en matière de brevets est assez pauvre. A la vue des caractéristiques principales de la procédure en référé, celle-ci offre aux titulaires de brevets une protection d’une envergure remarquable avec pour seul bémol le caractère provisoire de la décision. L’examen des droits des parties n’étant réalisé que prima facie, le brevet est quasi assuré d’être jugé valide. Le demandeur titulaire d’un brevet obtiendra souvent une mesure provisoire en sa faveur à moins qu’il existe une certitude quant à l’invalidité du titre ou quant à l’inexistence de la contrefaçon présumée. L’action en cessation présente elle l’atout de rendre une décision au fond dans un délai théoriquement comme en référé. L’action en cessation est une action permettant d’obtenir la cessation d’un comportement illicite mais elle ne permettra jamais de réparer un préjudice passé ni d’être indemnisé ; les mesures de réparation étant explicitement exclues de la compétence du juge de cessation. Le risque de la procédure en cessation –qui refroidit beaucoup de détenteurs de brevets- est celui de voir le titre annulé ; qui plus est dans une procédure censée être assez expéditive. Cette action ne présente donc qu’un attrait limité et profiterait plutôt aux titulaires de brevets solides. Les titulaires de brevets sont conscients de la faiblesse de la majorité de leurs brevets et mesurent donc précautionneusement les risques avant d’intenter de telles actions en justice. Le référé permettra donc d’éviter une annulation trop directe, bien que l’action soit subordonnée à l’obligation d’engager une action au fond. L’ordonnance provisoire – souvent favorable au brevet- qui sera rendue par le juge des référés sortira ses effets jusqu’à la décision au fond ; souvent encore quelques mois ou années. Or le brevet est une exclusivité accordée à son titulaire pour un temps limité; quelques mois de gagnés représentent un gain considérable pour le détenteur de brevet. Le point faible du référé serait son accès, qui requiert que la condition de l’urgence soit remplie. Cette condition est appréciée souverainement de manière plutôt large par le juge des référés, ce qui n’en fait pas un problème. C’est en cela que certains auteurs plaident pour un examen plus stricte de la condition d’urgence qui pourrait alors raviver l’attrait pour l’action en cessation qui ne nécessite nullement l’urgence et pour lequel le droit d’agir ne se perd pas par l’écoulement du temps. S’il n’agit pas diligemment, le titulaire du brevet ne pourra plus se prévaloir de l’urgence dans l’action en référé. Il lui restera par contre l’option de l’action en cessation pour obtenir rapidement une décision protégeant son brevet –à la condition qu’il ne soit pas contestable- contre des comportements illicites. Chacune de ces deux procédures propose ses propres atouts bien qu’au vu de la jurisprudence actuelle, le référé représente un outil plus stratégique pour les brevets.
Choose an application
This paper analyses the legal and regulatory instruments available at the EU and national level and their role in fostering broadband rollout. For this purpose the thesis tries to assess the following aspects (i) how do the legal and regulatory instruments currently in place function in practice and whether in fact they tend to foster or rather hinder the future of broadband deployment (ii) how do the Member States stimulate technology development in their national legislation and policy and whether, based on national cases, a one single ideally functioning strategy for NGA rollout can be distinguished, which would fit for all Member States, (iii) whether the recently designed financial instruments and investment plans may contribute to technology grow. The author presents historical and regulatory context of the rapid development of telecoms markets in the recent years. This includes analysis of the implementation of the digital agenda targets by the Member States and assessment of the level of the broadband connectivity and coverage across the EU. The author further elaborates on the state of competition in the broadband sector and differentiate between service- and infrastructure-based competition in the light of the ladder of investment concept. The main part of the thesis focuses on assessment of case practice stemming from EU access- regulation, based on the Regulatory Framework for electronics communications and sector specific State aid rules and their role in stimulating NGA rollout. With regard to regulation, the paper provides analysis of notifications from National Regulatory Authorities (NRAs), which were subject to in-depth investigations by the Commission based on insufficient justification of market definition or choice of pricing methodologies by the NRAs. Furthermore, the thesis includes examples of broadband State aid schemes which were approved by the Commission and which will enable faster broadband deployment in the relevant countries. Moreover, a short overview is given of national strategies in the broadband concept and the ways Member States influence NGA rollout through legislation and policies, with example of the Netherlands, Germany, Sweden, the UK and Spain. Finally, the author draws attention to investment models and other financing tools which have recently been introduced and may provide for additional incentives for investment. As a conclusion, the author considers, that the access regulatory measures currently in place contribute to broadband rollout and are expected to do so in the future. However, more flexibility should be given to the national governments and regulators in establishing strategies which bet support broadband, taking into account specific characteristics of the national markets. Initiatives related to funding opportunities are welcome and are believed to have a potential to incentivise further technology rollout. However, public support schemes should carefully be designed on a case by case basis, bearing in mind that any public intervention should be limited to a necessary minimum and do not hamper competition on the market. A final conclusion can be drawn, that there is no single ideal approach for broadband rollout, which would function in every Member State. The successes of NGA development lies in tailor-made policies which take account of variety of nation or region-specific factors.
Choose an application
Ce travail examine les relations tumultueuses entre le droit de la concurrence déloyale et le droit de la propriété intellectuelle, plus particulièrement dans la problématique de la copie des productions intellectuelles d’autrui. En prenant pour point de départ le principe de la liberté de copie, unanimement reconnu en doctrine et en jurisprudence, nous analyserons ensuite la théorie dite de la « concurrence parasitaire », permettant de sanctionner par le droit de la concurrence déloyale celui qui profite des efforts et investissements d’autrui pour en tirer un avantage économique. Cette théorie ainsi que le principe de la liberté de copie ont fait l’objet de nombreuses décisions de jurisprudence et interprétations doctrinales. Entre les partisans de la liberté de copie et les partisans de la théorie du parasitisme, il y a une position intermédiaire admettant que l’acte de copie n’est pas en soi illicite, mais que ce sont les circonstances accompagnant cet acte qui le rendent illicite. Nous verrons enfin que l’admission de la concurrence parasitaire comme telle aboutit à créer en concurrence déloyale une protection semblable à celle créée par la propriété intellectuelle, ce que le principe de « l’effet réflexe » des lois de propriété intellectuelle interdit.
Choose an application
Going abroad for business or leisure can be very nerve-racking for some people since they know in advance they are left with the dilemma of either not give up the beloved functionalities of their smart phone or either go into a technological detox for a while. The origin of this dilemma are those accursed roaming tariffs causing some prudence to a lot of customers. A lot of them uses an intermediate solution in the sense that they switch of data roaming while being abroad and use a local Wi-Fi network now and then in order to ascertain that they don’t miss vitally important profile updates from friends and family. A popular statement is therefore that it should be better to abolish roaming tariffs because it is believed that this would be beneficial for both economic and social reasons. The latter statement is obviously a bit too short sighted and needs some support. At first, research needs to be done in order to determine the origin of international roaming tariffs, next a look at the price level of them compared to domestic rates is needed and only afterwards the possibility to abolish roaming tariffs can be considered. Since roaming is a complex problem with a lot of players involved, a straightforward question for indeed such a possibility is however excluded. An option could be to look at alternatives such that customers don’t have to roam at all and just make use of a foreign network as if he or she is just a home customer. In order to do so, a possible solution is the use of reprogrammable SIM cards, eSIM cards, and let customers break out locally. Hence, in this master thesis such an alternative is investigated. This is done by discussing technical aspects of mobile telephony, looking at European roaming regulation and commenting business strategies of this potential change-over. It is shown that the roaming problem is more complex than it might be perceived at first sight and that there is no one comprehensive solution to provide a nice consensus to all players involved, even with the introduction of eSIM cards.
Choose an application
Het auteursrecht sensu lato dient altijd aangepast te worden aan de technologische vooruitgang, indien deze de gebruiksmogelijkheden – en kosten, m.a.w. de markt voor content verandert. Digitalisering, technologische convergentie en de opkomst van streaming maken de immateriële exploitatie bijzonder belangrijk. Om rechtszekerheid te bieden, verkrijgen auteurs een algemeen, breed verbodsrecht, zowel op Belgisch als op internationaal en Europees niveau. Voor de andere actoren in de productie van muziek, uitvoerende kunstenaars en fonogramproducenten, is dit gemeen recht echter zo ver niet doorgedreven; hun immateriële-exploitatierechtenbundel omvat een combinatie van verbodsrechten, een wettelijke licentie voor sommige secundaire gebruiken en een gedwongen collectief beheer voor andere. In deze masterproef poogt de auteur dit verschil in bescherming te verklaren en te duiden. De rechtseconomische theorie leert dat in secundaire markten het hoge aantal transacties met een geringe individuele waarde een competitieve markt met individueel beheerde verbodsrechten te kostelijk maakt. Een collectieve vorm van licentieverlening dringt zich dan op. Dit kan door een wettelijke dwanglicentie, doch gebeurt ook op grond van verbodsrechten door collectieve beheersvormen. Gezien de vrije markt echter de meest objectieve en aangepaste waardering biedt, zijn zulke collectievormen echter een subsidiair alternatief. De uiteindelijke winnaars en verliezers van eender welke allocatie, zij het contractueel, zij het wettelijk, wordt echter ook mee bepaald door onderhandelingsmacht. Een kijk naar de Belgische immateriële-exploitatierechtenbundel en de grondslagen ervan leert dat bovenstaande efficiëntie-factoren meespelen, naast echter ook billijkheids- en herverdelingsoogmerken, of zelfs politieke beïnvloeding. De wettelijke licentie voor secundair gebruik stamt uit gevreesde transactiekosten voor gebruikers, doch ook uit de wens van componisten hun belangen veilig te stellen tegen de nieuwe rechthebbenden. Deze is ook, zoals vergoedingsrechten vaak voorkomen, zwak en gepolitiseerd. Het door de EU opgelegde stelsel voor de kabeldoorgifte verliet deze categorieke opdeling tussen creatievelingen en was volledig op de markt gefocust, doch creëerde mee een onderscheid op grond van technologie. De aanpassing aan digitalisering en technologische convergentie van deze stelsels wordt hierdoor enkel bemoeilijkt. De opkomst van on-demand exploitaties deed echter kiezen voor een verbodsrecht en, op Europees niveau een verregaande liberalisering en individualisering van het beheer ervan in de muzieksector. De hierdoor gestimuleerde vrije markt evolueert hierin echter evenzeer naar vormen van blanco licenties, hetgeen de weerbarstigheid van het “vergoedingsmodel” illustreert. Niettemin gaat de markt door een moeilijke periode. Het opbreken van de rol van collectief beheer zorgt voor een fragmentatie van repertoire. Het vertrouwen in de vrije markt zorgt ook voor een vertrouwen in onderhandelingsmacht. Dit zorgt dat het gros van enig surplus van muziekexploitatie bij de gebruiker en de producenten komt, niet bij de uitvoerende of scheppende kunstenaar. Niettemin biedt diezelfde disruptie laatstgenoemden ook nieuwe kansen. Het lied is echter verre van afgemixt…
Choose an application
Abstract master thesis Thierry Van Ransbeeck BACKGROUND Conception of EU trade mark system in 1980’s: graphical representation considered obvious. BUT 21st century: outdated (as shown in Max Planck Institute study), because: -
Choose an application
The present Master Thesis seeks to answer the question what the consequences are of the CJEU’s 2012 UsedSoft ruling: the decision that introduced the concept of digital exhaustion in European copyright law. This impact is examined in three areas: the field of legal theory, the field of policy/law making, and the practice “on the ground”, i.e. the licensing models used by the software industry. The exhaustion principle is front and centre of this study, as this principle proved to be the key anchor point of the reasoning of the CJEU. This study intends to keep focus on software only, and aims to gain a thorough understanding of the broader legal framework in which the exhaustion principle must be situated. This study explores the historical roots of this principle and examines the evolutions that have shaped the exhaustion rule during the past decades. The CJEU’s ruling is analysed in detail, to enable a critical assessment of the CJEU’s reasoning, and to understand on which grounds the CJEU developed its decision. Next, this thesis looks beyond the strict legislative and jurisprudential analyses, and puts focus on the factors that are characterizing and reshaping today’s software industry and its main licensing practices. Such expansion of this study is relevant because the software industry itself is undergoing significant changes, very much similar to the flux copy right law finds itself in. This thesis then aims to establish the present relevance of the UsedSoft judgment by summarizing the differing standpoints from legal scholars, as well as the relevant case-law that followed the ruling. Finally, the results of this study will be critically reflected upon to establish how UsedSoft may impact (1) the further development of European copyright law, (2) the actual law making process, and (3) the licensing practices of the software industry. Regarding the further development of copyright law, it is concluded that even while the UsedSoft ruling is susceptible to criticism regarding the soundness of its fundamental premises, this ruling nevertheless provided some answers in a field of law that is becoming increasingly complex. Absent a more fundamental legislative reform (or preferably even unification) of European Copyright Law, this kind of judicial pragmatism, even if flawed, is the leading beacon of guidance right holders and users can momentarily look to when dealing with the digital exhaustion enigma. Regarding policy and the law making process, it is concluded that depending on the effectiveness of the European Commission’s announced actions with respect to a copyright reform, the ruling’s significance may either be relatively short lived or be only the start of a more extensive framework of judicial law-making by the CJEU in the scope of adapting copyright to the needs of the various stakeholders in the digital age. Regarding industry licensing techniques, this thesis concludes that while perpetual licensing is a shrinking market, it is unlikely that it will be replaced entirely by usage or subscription based licensing anytime some. It is concluded that even certain subscription models might meet all the criteria of the UsedSoft ruling, although this will only be the case if the vendor has received an adequate remuneration and that the renting agreement covered at least the economic lifespan of the computer program.
Choose an application
Le présent travail examine le régime et les difficultés posées par la mise en gage d’une marque sur la base des dispositions de la loi du 13 juillet 2013 modifiant le Code civil en ce qui concerne les sûretés réelles mobilières, qui entrera en vigueur le 1er janvier 2017. Les dispositions actuellement applicables au régime général du contrat de gage datent pour la plupart de l’entrée en vigueur du Code civil. Plus de deux cents ans après l’adoption de ces dispositions, il n’est plus nié que le système se trouve à ce jour globalement insatisfaisant. Il ne répond pas aux impératifs d’efficacité et de rapidité qui caractérisent le monde économique actuel. Pourtant, les entreprises sont guidées par un besoin toujours plus grand en matière de crédit. Comment concilier ces deux données ? Le législateur s’y est attelé et y est parvenu en adoptant la réforme des sûretés réelles mobilières contenue dans la loi du 11 juillet 2013 précitée. En ce qui concerne le gage, cette réforme apporte des innovations fondamentales. L’article 2 du nouveau chapitre du Code civil qui lui est dédié énonce que le gage est un contrat consensuel. A compter du 1er janvier 2017, il ne sera donc plus nécessaire pour le constituant d’un gage de se déposséder du bien grevé au profit du créancier gagiste. A l’article 7 du nouveau chapitre dédié au gage, est posé un principe nouveau selon lequel tout bien mobilier, qu’il soit corporel ou incorporel – en ce compris des actions ou des droits de propriété intellectuelle -, ainsi que tout ensemble déterminé de bien peut être grevé d’une sûreté réelle. La réforme se montre également plus dynamique dans la nouvelle procédure de réalisation du gage, qui ne nécessitera plus l’intervention préalable du juge (articles 46 et s.). Ces modifications suscitent sans conteste la curiosité de celui qui est familier aux droits intellectuels. Ce dernier avait en effet du renoncer à la mise en gage d’une marque en droit belge, vu l’unique condition de validité du contrat : la dépossession du bien grevé. C’est ainsi que nous efforçons, dans le présent travail, d’appliquer les nouvelles dispositions instaurées par la réforme des sûretés réelles mobilières au gage constitué sur une marque, qu’elle soit enregistrée sur le territoire Benelux ou sur le territoire de l’Union européenne. Nous avons également tenté d’en dégager diverses recommandations. En ce qui concerne la constitution du gage par exemple, l’article 6, alinéa 1er du nouveau chapitre dédié au gage impose que le constituant dispose des droits d’engager le bien. Quid, dès lors, lorsque le constituant du gage est porteur d’une licence ou est un co-titulaire de la marque ? De même, le sort du contrat de gage en cas de disparition de la marque, la procédure de réalisation et la situation de la faillite du débiteur ont retenu notre attention. Nous avons tenté de répondre à ces questions, en insistant sur l’intérêt qu’ont les parties d’en disposer contractuellement. L’analyse du régime applicable au contrat de gage constitué sur une marque se précisera inévitablement au fil du temps par le recours des entreprises et des banques à ce type de contrat. C’est donc uniquement la pratique qui révélera si le nouveau système répond réellement aux différents objectifs qu’il sous-tend, qui l’adaptera aux caractéristiques économiques de notre époque pour favoriser l’octroi de crédit, renforcer l’économie et rééquilibrera les intérêts des parties au contrat.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|