Narrow your search
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
À voix haute : poésie et lecture publique
Author:
ISBN: 9782874493256 2874493252 Year: 2016 Volume: *32 Publisher: Bruxelles : les Impressions nouvelles,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La poésie, aujourd'hui, c'est ce qui se lit : à voix haute, en public, et pourquoi pas sur scène. Ce livre veut montrer l'histoire et la diversité de la lecture publique. Il cherche aussi à signaler une confusion entre l'écrit et l'oral qui risque de nuire à la poésie au moment même où on cherche à la défendre. Dans l'esprit de François Truffaut, auteur d'une étude fort critique sur "Une certaine tendance du cinéma français", le présent essai invite à rompre le consensus sur les bienfaits supposés de la lecture en régime de "voix haute ". En ce sens, il prolonge quelques hypothèses d'un livre précédent : Pour en finir avec la poésie dite minimaliste.


Book
Kirkjubaejarklaustur ; suivi de The John Cage experiences : poésie
Authors: ---
ISBN: 9782875680792 287568079X Year: 2016 Volume: 347 Publisher: Bruxelles : Espace Nord,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Alma-Tadema : klassieke verleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462581722 9789462581586 Year: 2016 Publisher: Zwolle WBooks


Book
Petites mythologies liégeoises
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782930685236 2930685236 2930685239 Year: 2016 Volume: *1 Publisher: Liège : Éditions Tétras Lyre,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Athènes du Nord? Chicago-sur-Meuse? Cité ardente? Ville en déglingue, ou qui redresse sa crête? Soeur ennemie de Bruxelles? Petite France de Meuse? Depuis plus d'un millénaire, Liège est une ville qui se parle. Exploitant la formule littéraire des mythologies, lancée par Roland Barthes, les auteurs prennent avec les images contrastées produites à son propos la distance de la critique ironique. Mais adoptant l'allure tantôt de féroces gravures à l'eau-forte, tantôt de tendres croquis anthropologiques, leurs petits textes n'ajoutent-ils pas de nouveaux chapitres à la grande mythologie de Liège?


Book
Lawrence Alma-Tadema : At Home in Antiquity (tentoonstelling Leeuwarden, Fries Museum, 01.10.2016 - 07.02.2017 ; Wenen, Belvedere, 24.02 - 18.06.2017 ; Londen, Leighton House Museum, 07.07 - 29.10.2017)
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9783791366890 9783791355528 Year: 2016 Publisher: Londen Prestel


Dissertation
Cultuur met een grote K. Evolutie, revolutie en deemstering van de cultuurvisie der Leuvense overkoepelende studentenorganisaties 1956-2016
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek wil de cultuur-theoretische debatten van de laatste vijftig jaar schetsen binnen de Leuvense studentenbeweging. In de jaren vijftig was het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond de toonaangevende studentenvereniging in Leuven. Via hun afdeling KVHV Kultuur zette zij sterk in op zowel actieve cultuur als een theoretische onderbouw. Ons Leven fungeerde als communicatiemiddel voor hun ideeën. Halverwege de jaren zestig radicaliseerden de studenten en kwamen ze in het vaarwater van het Nieuw-Linkse gedachtegoed. Binnen het KVHV was de conservatieve vleugel te sterk waat een in de geest van mei 68 opgerichte Kultuurraad bestaande uit de studentenkringen de kans gaf zich te ontplooien. Na woelige jaren strijd tussen 1967 en 1971 om de leidende positie bij de Leuvense studenten won Kultuurraad het pleit, niet in het minst omdat het gros van KVHV Kultuur overliep. In de jaren zeventig probeerden KuRa en de andere raden van de Algemene Studenten Raad de studenten warm te maken voor een nieuwe marxistische samenleving. Cultuur werd gezien als een middel in deze strijd. Strijdliederen, straattoneel en vrij denken waren voorbeelden van deze politieke cultuurbeoefening. In het blad Rerum-Wegwijs en later in VETO werden de culturele denkbeelden weergegeven. Zij het steeds meer op de praktijk en minder op de theorie gericht naarmate de jaren zeventig vorderden. In 1977 richtte KuRa het Studentencentrum ('t Stuc) op om ruimte te geven aan hun ideeën. Al bijna onmiddellijk kwam het tot spanningen tussen 't Stuc en de studenten omdat 't Stuc radicale kunst wou in plaats van een radicale maatschappij en omdat de studenten zich steeds meer terugplooiden op zichzelf. De jaren tachtig staan dan ook in het teken van eindeloze conflicten rond de vermeende 'elitaire' Stuc cultuur. Na een zwaar intern conflict depolitiseerde de studentenbeweging volledig en werd de ASR in 1986 de Leuvense Overkoepelende Kring Organisatie (LOKO). Uiteindelijk gingen KuRa en Stuc elk hun eigen weg in 1995 waarna de banden bijna volledig wegdeemsterden. KuRa zette nu in op eigen projecten of projecten in samenwerking met de kringen zoals Ithaka of het InterFacultair Theaterfestival. Vanaf de jaren negentig was er geen actief theoretisch luik meer in de KuRa werking. In 2005 verloor KuRa ook zijn tot dan toe grote autonomie toen het hervormd werd naar LOKO Cultuur. De conflicten en evoluties in de culturele werking van de studenten zijn te verklaren aan de hand van drie tegenstellingen: democratisch vs. aristocratisch, contesterend vs. constructief en naar buiten gericht vs. naar binnen gericht.

Keywords


Dissertation
De fiets en de emancipatie van vrouwen. Een casestudy van Noord-Amerikaanse girl bike zines
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Throughout history, ample evidence can be found on how the bicycle has played a crucial part in the emancipation of women throughout the world. For instance, the coming of the safety bicycle transformed the lives of late-victorian women . All of a sudden women saw a growing independence and mobility in their public lives, as well as decreasing clothing norms. Today, the bicycle seems to have become an everyday object, a thing for everyone and anyone. It's emancipatory qualities have, however, not diminished over the span of the last few decades. This thesis argues that the bicycle is still a valuable means in the struggle for emancipation women experience today. Obvious tracks of the value are present in the so-called girl bike zines, independent magazines made by and for women that cover the bicycle and it's surrounding culture. Central to the study is an indepth analysis of the themes used by these zinesters based on ten parameters. The sourcematerial for this analysis consists of twelve North American zines about bicycles written by women, for women. This casestudy at the core of this thesis focuses on the way the bicycle aids in women's spiritual and physical emancipation. The act of cycling adds in the development of a personal identity or the discovery of needs and desires. It provides the cyclist with a feeling of independence, freedom and mobility. Furthermore, the bicycle is a cornerstone of its surrounding community and helps in the creation of a collective identity. The bicycle brings the women that rally around it together but is also so inclusive to reach out to those of different gender. It stimulates the critical mind and kickstarts the political awareness of the participants. All of the above are, all in all, crucial conditions for the ongoing struggle for women's emancipation.

Keywords


Dissertation
Livemuziek en marketing: de marketing van concertclubs in België
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoeksonderwerp van deze masterproef is de marketing van concertclubs in België waarbij onderzocht zal worden of de concepten uit de literatuur over de marketing van culturele organisaties ook toepasbaar zijn of reeds toegepast worden in de Belgische livemuzieksector. Dit gebeurt op basis van een kwalitatief onderzoek waarvoor er interviews werden uitgevoerd met de verantwoordelijken van verschillende muziekclubs verspreid over heel België. Deze masterproef heeft niet het voornemen om een universele marketingformule voor de livemuzieksector te creëren, maar wel om een waardevolle scriptie te zijn waaruit de Belgische concertclubs ideeën kunnen halen. Het onderzoek wordt opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een uitgebreide literatuurstudie waarin zowel zeer algemeen de marketing voor culturele organisaties wordt geschetst als meer specifiek de marketing voor livemuziek. De verschillen tussen marketing voor een non-profit- en een for-profitorganisatie worden besproken en er worden enkele algemene marketingconcepten zoals positionering, segmentering, branding en de marketingmix uitgelegd. Daarna worden deze concepten toegepast op livemuziek waarbij er rekening wordt gehouden met enkele specifieke karakteristieken van dit product die een invloed hebben op de marketing er van. Zo heeft livemuziek enerzijds de eigenschappen van een dienst en anderzijds van een ervaringsgoed. Het tweede deel is het praktische luik waarin de marketing van Belgische concertclubs wordt verduidelijkt. Hiervoor wordt er gewerkt rond enkele thema's (zoals de identiteit, de beleving, het aanbod of de promotie) die uitgewerkt worden aan de hand van het kwalitatief onderzoek. Uiteindelijk zal het onderzoek leiden tot een beschrijving van de aspecten uit de literatuur die reeds worden toegepast door Belgische concertclubs. Op deze manier worden er ook enkele belangrijke concepten, methodes en mogelijkheden die concertclubs eventueel kunnen helpen bij het creëren van een marketingstrategie geschetst. Verder worden ook de belangrijkste factoren die de marketingstrategie van concertclubs beïnvloeden aangekaart.

Keywords


Dissertation
Root: let's open the archive! New ideas and possible practices with cultural heritage.
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This research thesis proposes a reflection on archival sites, on the way new archival uses have emerged since the advent of the Internet, and on the way these new uses allow us to reflect on the current state of contemporary public institution. A first part offers a panorama on archival sites through an exploration of the notion of access in European libraries, a description of the way a collection is assembled and valorized - and how it translates a relation with authority and historicity -, and an selected overview of current digital extensions allowing a remote to access archival sites. A second part focuses on the uses, usages and users of archives in the light of digital developments. An at once characteristic and extremely varied set of archival uses may be attributed to artists - photographers, writers, choreographers. Describing some of these uses allows presenting archival sources as a latent material that may be activated in extremely different ways, for various artistic purposes. The archive in the digital age has also undergone a change of temporality, and its indexing may now be operated live, as is shown by emerging editorial and publishing practices where archiving as a practice is put forward. A last section presents a number of online libraries, web-born platforms that seem to have emerged as a response to certain lacks in physical libraries, and that raise issues as varied as education, copyright, and some future ideas and prospects for heritage. keywords: heritage, document, online libraries, digital archives, access, storytelling, publishing, mediation, activation.

Keywords


Dissertation
What methods does Le Théâtre Royal de Toone use in order to maintain its position within popular culture
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Without assessing the audience demographic, I analyse the universally relevant, and culturally specific qualities of Le Théâtre Royal de Toone's marionettes, in order to understand whether these are considered powerful enough to attract, and benefit audiences. This thesis is split into an introduction, five chapters, and a conclusion. In the introduction, I outline my argument, and establish my structural framework of using Mikhail Bakhtin's carnivalesque theory as a guideline. In my first chapter, I deliver the Toone theatre's history, and the evolution of the marionette. In the second chapter, I discover the subgenres used by the Toone theatre, and the significance of their ability to instill laughter. My third chapter discusses Bakhtin's grotesque realism in relation to the marionettes' aesthetic, and movements. Fourthly, I approach the lingual situation in Belgium, and Brussels to comprehend how the Toone theatre's dialogue slots within this social discomfort. In my final chapter, I analyse two of the Toone theatre's annually recurring plays in depth, La Nativité and La Passion, appropriating the theories of the previous chapters, whilst also weaving in Catholic religious debates. My conclusion summarises my findings, and displays a coherent explanation of how the Toone theatre makes itself relevant to both past and contemporary audiences.

Keywords

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by