Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Ce travail explore, au travers de la recherché de littérature et par l’entretien d’experts, les différents facteurs influençant la pratique éducative et l’autonomie du patient en consultation de médecine générale en maison médicale forfaitaire. Les principaux facteurs explorés sont ceux liés au patient, lié au médecin généraliste et ceux liés au contexte de soin qu’est la maison médicale. L’autonomie du patient, sur ses aspects à la fois fonctionnels et décisionnels, est au cœur du projet forfaitaire. Dès lors, ce travail analyse plus particulièrement comment ce système de financement influence la pratique éducative et par là l’autonomie du patient. Au final peu d’écrits relatent réellement la pratique éducative réalisée en consultation de médecine générale. Ce constat a motivé l’élaboration d’un outil d’évaluation en regard de l’objectif d’autonomie du patient. Comment les médecins se sont-ils approprié le système forfaitaire ? Quelles place de l’éducation du patient, quel type d’éducation (objets, méthode, objectif de santé), quels sont les obstacles rencontrés ? Les facilitateurs que sont l’accessibilité, l’inscription et le pool sont-ils rencontrés ? Quel projet d’équipe ? La pratique rejoint-elle les critères de qualité que sont la globalité, la continuité, l’intégration et la participation ? L’évaluation cible plus particulièrement les jeunes médecins généralistes. L’approche qualitative par entretien semi-dirigés a été retenue. Un guide d’entretien a été construit puis testé auprès de trois jeunes médecins généralistes. L’outil contribue donc à évaluer la qualité des soins en apportant un questionnement sur les représentations de santé et de comportement, sur la pratique éducative e la pratique forfaitaire, de l’idéologie sous-jacente aux méthodes utilisées. Il permettrait également de mieux comprendre le concept « éducation du patient » et de le percevoir comme intégré dans une démarche de promotion de la santé (approche globale de la santé, centrée sur le patient) et qui, à son niveau, contribue à diminuer les inégalités sociales de santé sans stigmatiser des personnes déjà vulnérables
Choose an application
The non-vitamin-K antagonist oral anticoagulants (NOACs) as thrombin inhibitor(dabigatran etexilate) and the direct factor X inhibitors ( rivaroxaban and apixaban) showed a lot of advantages in the clinical practice in comparaison with the anti-vitamin K ( A V K ).They appear to be as an interesting alternative in the case prevention and treatment of embolism diseases. Nevertheless the guidelines remain cautious about the use of these molecules to non tri vial complications. The NOACs presented as having a relatively predictible pharmacokinetics and pharmacodynamics, seem still cause many iatrogenic events.These molecules are relatively new and therefore why many studies are ongoing.The patient education seems an important point in view of improving the safety of thesemolecules, and this must be a priority. A collaboration of the health care team as a whole in order to reach an individualization of treatment appears to be the solution to explore. Les nouveaux anticoagulants oraux (NACOs) comme l 'inhibiteur de la thrombine (dabigatran etexilate) et les inhibiteurs directs du facteur X (rivaroxaban et apixaban) ont montré de nombreux avantages dans la pratique clinique, en comparaison avec les antivitamine K (AVK). Ils apparaissent de nos jours comme une alternative intéressante dans le cas de la prévention et du traitement des maladies emboliques. Néanmoins les guidelines marquent la prudence quant à ces molécules aux complications non anodines. Les NACOs présentés comme possédant une pharmacocinétique et une pharmacodynamie relativement prévisibles, semblent tout de même engendrer de nombreux évènements iatrogènes. Ces molécules étant relativement nouvelles de nombreuses études les concernant à tous les niveaux sont en cours.L'éducation thérapeutique du patient semble une piste à privilégier dans l'optique de l 'amélioration de la sécurité de ces molécules . Une collaboration de l'équipe soignante dans son entièreté afin d'arriver à une individualisation des traitements apparaît comme la solution à explorer.
Choose an application
Patient Education as Topic --- Disease Management --- Professional-Patient Relations
Choose an application
Diabetes Mellitus, Type 1 --- Pediatrics --- Patient Education as Topic
Choose an application
"The Patient's Playbook is a compelling narrative of personal stories that imparts lessons and illuminates strategies for better, and even life-saving, medical decision-making. With clarity and as a call to action, the book presents the most effective approach to getting the best from a broken system: sourcing excellent doctors, choosing the right treatment protocols in the "no mistake zone," researching with precision, and structuring the ideal support team. Leslie D. Michelson has devoted his life's work to helping people access the best quality medical care--serving as an expert navigator for hundreds of clients. As the former head of the Prostate Cancer Foundation and the CEO of Private Health Management he has dedicated his life's work to helping individuals find the courage and confidence to get what they need in a challenging health system"--
Patient advocacy. --- Patient education. --- Medical errors. --- Medicine. --- Self-care, Health.
Choose an application
Quatrième de couverture : "L'éducation thérapeutique du patient (ETP) en rhumatologie est pratiquée depuis les années 1990 car les soignants ont appris de longue date à aborder le patient dans sa globalité. Le champ des maladies ostéoarticulaires est très vaste : rhumatismes inflammatoires chroniques (polyarthrite rhumatoïde et spondyloarthrites), lombalgies, ostéoporose, arthrose, maladies rares, douleur chronique. Les thèmes de l'ETP en rhumatologie sont variés, incluant particulièrement la gestion de la douleur, la rééducation et l'activité physique. Une sélection de programmes d'ETP est proposée dans cet ouvrage. Ils sont différents en termes de pathologies, de pratiques, et réalisés par des soignants spécialistes en rhumatologie, douleur, médecine interne et rééducation. Les programmes décrits se réfèrent aux recommandations de la HAS. Ils montrent le bénéfice de l'ETP pour les patients. Ils font également une place aux difficultés rencontrées et aux réflexions en vue de les surmonter. Les outils pédagogiques sont détaillés, qui résultent de la créativité et du savoir-faire des soignants et des patients. Cet ouvrage témoigne du dynamisme et de l'intérêt de l'ETP pour les patients atteints de maladies ostéoarticulaires, de la conviction et du dévouement des équipes impliquées."
Rhumatisme. --- Rhumatologie. --- Éducation des patients. --- Éducation du patient comme sujet. --- Médecine individualisée. --- Rheumatology --- Patient education --- Rhumatologie --- Education des patients --- Rheumatic Diseases --- Patient Education as Topic --- Medicine, Individualized --- Rheumatic Diseases. --- Rheumatology. --- Patient Education as Topic. --- Precision Medicine. --- Rhumatisme --- Éducation des patients --- Médecine personnalisée --- Éducation des patients. --- Éducation du patient comme sujet. --- Médecine individualisée. --- Médecine personnalisée. --- Precision Medicine
Choose an application
Quatrième de couverture : "Les troubles du spectre autistique (TSA) sont des anomalies du neurodéveloppement d'apparition précoce chez le jeune enfant, responsables de perturbations durables et sévères de la communication et de la relation. Les familles confrontées aux TSA sont en grande difficulté pour obtenir auprès des professionnels de santé une information appropriée, leur permettant de mieux comprendre leur enfant et de mettre en place son accompagnement à domicile. Ainsi, cet ouvrage aborde dans un premier temps une information actualisée sur les TSA, puis le programme d'accompagnement éducatif individualisé avec les techniques d'intervention susceptibles d'être mises en place au domicile. Ce programme, développé par l'équipe du Professeur Amaria Baghdadli au sein du Centre de ressources autisme du CHRU de Montpellier, est à destination des professionnels. L'ouvrage se veut pratique, afin de leur servir de support pour l'animation d'un groupe d'éducation thérapeutique, avec le détail des sessions, le contenu et le matériel nécessaires."
Autistic children --- Caregivers --- Patient education --- Child psychotherapy --- Parents of children with disabilities --- Enfants autistes --- Aidants naturels --- Education des patients --- Enfants --- Parents d'enfants handicapés --- Psychothérapie --- Autisme infantile --- Parents et enfants --- Éducation des patients --- Education à la vie familiale --- Autism in children --- Parent and child --- Family life education --- Parents d'enfants handicapés --- Psychothérapie --- Autisme infantile. --- Enfants autistes. --- Parents et enfants. --- Éducation des patients. --- Éducation à la vie familiale. --- Formation parentale.
Choose an application
Meeting Health Information Needs Outside of Healthcare addresses the challenges and ethical dilemmas concerning the delivery of health information to the general public in a variety of non-clinical settings, both in-person and via information technology, in settings from public and academic libraries to online communities and traditional and social media channels. Professionals working in a range of fields, including librarianship, computer science and health information technology, journalism, and health communication can be involved in providing consumer health information, or health inf
Communication in medicine. --- Health education. --- Medical informatics. --- Patient education. --- Health Literacy --- Medical Informatics Applications --- Consumer Health Information --- Medical Informatics --- Information Science --- Health Education --- Preventive Health Services --- Education, Nonprofessional --- Health Services --- Education --- Community Health Services --- Anthropology, Education, Sociology and Social Phenomena --- Health Care Facilities, Manpower, and Services --- Health Care --- Public Health - General --- Public Health --- Health & Biological Sciences --- Health literacy. --- Clinical informatics --- Health informatics --- Medical information science --- Information science --- Medicine --- Literacy, Health --- Life skills --- Public health --- Data processing --- Information storage and retrieval systems --- Medicine.
Choose an application
This volume addresses the proper character of patient informed consent to medical treatment and clinical research. The goal is critically to explore the current individually oriented approach to informed consent which grew out of the dominant bioethics movement that arose in the United States in the 1970s. In contrast to that individually oriented approach, this volume explores the importance of family-oriented approaches to informed consent for medical treatment and clinical research. It draws on both East Asian moral resources as well as a critical response to the ways in which the practice of informed consent has developed in the United States.
Philosophy. --- Ethics. --- Theory of Medicine/Bioethics. --- Philosophy of Medicine. --- Philosophy (General). --- medicine --- Medical ethics. --- Morale --- Ethique médicale --- Informed consent (Medical law). --- Patient participation. --- Therapeutics -- Decision making. --- Philosophy --- Philosophy & Religion --- Ethics --- Informed consent (Medical law) --- Bioethics. --- Biology --- Biomedical ethics --- Life sciences --- Life sciences ethics --- Clinical ethics --- Ethics, Medical --- Health care ethics --- Medical care --- Medicine --- Consent, Informed --- Consent to treatment --- Disclosure, Medical --- Medical disclosure --- Treatment, Consent to --- Moral and ethical aspects --- Bioethics --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Consent (Law) --- Medical ethics --- Medical personnel --- Patient education --- Involuntary treatment --- Patient refusal of treatment --- Science --- Malpractice --- Medicine-Philosophy. --- Deontology --- Ethics, Primitive --- Ethology --- Moral philosophy --- Morality --- Morals --- Philosophy, Moral --- Science, Moral --- Values --- Medicine—Philosophy.
Choose an application
This important book proposes revising the current informed consent protocol for predictive genetic testing to reflect the trend toward patient-centered medicine. Emphasizing the predictive aspect of testing, the author analyzes the state of informed consent procedure in terms of three components: comprehension of risk assessment, disclosure to select appropriate treatment, and voluntariness. The book's revised model revisits these cornerstones, restructuring the consent process to allow for expanded comprehension time, enhanced patient safety, greater patient involvement and autonomy, and reduced chance of coercion by family or others. A comparison of the current and revised versions and case studies showing the new model in real-world applications add extra usefulness to this resource. Included in the coverage: The science behind PGT. Understanding genetic risks and probability. The history of informed consent. Revised model of informed consent: comprehension, disclosure, voluntariness, patient safety. Applications of the model in DTC and pleiotropic genetic testing. Implementation of the revised model, and assessing its effectiveness. A milestone in the bioethics literature, Informed Consent in Predictive Genetic Testing will be of considerable interest to genetic counselors, medical and bioethicists, and public health professionals.
Medicine & Public Health. --- Maternal and Child Health. --- Psychotherapy and Counseling. --- Human Genetics. --- Health Psychology. --- Medicine. --- Human genetics. --- Maternal and infant welfare. --- Applied psychology. --- Psychology, clinical. --- Médecine --- Génétique humaine --- Medicine --- Health & Biological Sciences --- Gynecology & Obstetrics --- Pediatrics --- Human chromosome abnormalities --- Informed consent (Medical law) --- Genetic screening. --- Diagnosis. --- Consent, Informed --- Consent to treatment --- Disclosure, Medical --- Medical disclosure --- Treatment, Consent to --- Genetic diagnosis --- Genetic testing --- Maternal and child health services. --- Psychotherapy. --- Counseling. --- Health psychology. --- Consent (Law) --- Medical ethics --- Medical personnel --- Patient education --- Involuntary treatment --- Patient refusal of treatment --- Medical screening --- Malpractice --- Diagnosis --- Genetics --- Heredity, Human --- Human biology --- Physical anthropology --- Applied psychology --- Psychagogy --- Psychology, Practical --- Social psychotechnics --- Psychology --- Infant welfare --- Infants --- Maternity welfare --- Child welfare --- Mothers --- Women --- Maternal health services --- Charities, protection, etc. --- Charities --- Health psychology --- Health psychology, Clinical --- Psychology, Clinical health --- Psychology, Health --- Salutogenesis --- Clinical psychology --- Medicine and psychology --- Counselling --- Helping behavior --- Psychology, Applied --- Clinical sociology --- Interviewing --- Personal coaching --- Social case work --- Therapy (Psychotherapy) --- Mental illness --- Mental health counseling --- Treatment
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|