Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Imitatie en gedeelde aandacht zijn cruciale vaardigheden in de vroege kindertijd. Imitatie, in zijn meest eenvoudige definitie 'doen wat iemand anders doet', is een zeer krachtig mechanisme om te leren over de wereld. Kinderen leren het meeste door anderen iets te zien doen en het vervolgens na te doen. Daarnaast wordt imitatie gebruikt als een preverbale vorm van communicatie: jonge kinderen die nog niet met elkaar spreken, gaan elkaar vaak expliciet nadoed tijdens spel. Imitatie is dan ook voospellend voor de latere taal- en sociale ontwikkeling. Gedeelde aandacht (ook joint attention genoemd) is een tweede sociaal-communicatieve vaardigheid die al tijdens het eerste levensjaar een belangrijke rol speelt. Gedeelde aandacht betekent dat het kind de aandacht rond iets kan delen met iemand, bijvoorbeeld wijzen naar iets wat het leuk vindt of meevolgen als een volwassene iets toont en benoemt. Ook gedeelde aandacht is heel belangrijk voor de sociale ontwikkeling van een kind. Het delen van ervaringen en gebeurtenissen met anderen vormt de kern van ons sociaal gedrag. Jonge kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) hebben ernstige beperkingen op het gebied van imitatie en gedeelde aandacht. Dit zorgt voor bijkomende problemen tijdens hun taal- en sociale ontwikkeling. Deze methodiek is een kortdurend trainingsprogramma met als bedoeling de spontane imitatie en gedeelde aandacht van deze kinderen te stimuleren. Het programma bestaat uit 24 sessies van ieder ongeveer 30 min.
Autisme --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Gedrag --- Concentratie --- Ontwikkelingsproblemen --- Taalverwerving --- Training --- Orthopedagogics --- kinderen --- autisme --- kleuters --- Concentratie ; kinderen --- logopedie --- therapiemateriaal --- ASS --- autismespectrumstoornissen --- Games --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Autismespectrumstoornis --- Imitatie --- Therapie --- Training (sport) --- Gelaatsuitdrukking --- Communicatieve vaardigheden --- Non-verbale communicatie --- Verbale communicatie
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|