Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het opleiden van leraren is een grote uitdaging. Leraar zijn in onze moderne kennissamenleving vraagt om uiteenlopende bekwaamheden. Bovendien moeten leraren kunnen omgaan met culturele en religieuze pluriformiteit. Dan wordt van hen een extra kwaliteit verwacht, culturele sensitiviteit, een pedagogische kwaliteit bij uitstek. Daarover bestaan vele opvattingen, waarin een keur aan kennisconcepten, levensbeschouwingen en mens- en maatschappijbeelden meespelen.Dit proefschrift onderzoekt de ontwikkeling van de beroepskwaliteiten van aanstaande leraren in een pluriforme samenleving, zowel op conceptueel-theoretisch als op empirisch niveau. Uitgangspunt is dat het leraarschap een relationele verhouding tot de leerling veronderstelt. Naast het toepassen van instrumentele kennis en vaardigheden is het cruciaal dat de leraar de relatie met de leerlingen begrijpt als een relatie van mens tot mens. Daarin schuilt de normatief-reflexieve kern van het leraarschap. De intermenselijke verhouding biedt ook een pedagogische basis om het leerproces op een voor de leerlingen zinvolle manier in te richten.Hüseyin Susam (1958) studeerde taal-en letterkunde in Ankara en onderwijspedagogiek in Amsterdam. Momenteel is hij docent pedagogiek aan de Hogeschool IPABO, Amsterdam.Uit: http://vuuniversitypress.com
Leraar --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsstijl --- Lerarenopleiding --- Culturele diversiteit
Choose an application
Dit boek helpt studenten pedagogiek, jeugdwerk, lerarenopleiding... om zich te oriënteren op de mogelijkheden om aan de slag te gaan na hun studie. Na een algemene inleiding in de pedagogiek en een beschrijving van opvoedingstheorieën, -stijlen en -methoden, culturele diversiteit en problemen in ontwikkeling en opvoeding, worden de verschillende pedagogische werkvelden waarin - samen met ouders - wordt opgevoed op een vergelijkbare wijze beschreven: de kinderopvang, opvoedingsondersteuning en onderwijs tot jeugdbescherming, de aanpak van jeugdcriminaliteit en de zorg voor kinderen met een beperking. Elk hoofdstuk kent dezelfde indeling: interview met een praktijkwerker, inleiding in het werkveld, functies en doelgroepen en methodieken en tenslotte, middels opdrachten, individueel en groepsgewijs, de vraag of dit werkveld iets is voor de lezer. Op een website is nog meer informatie te vinden.
Educational sciences --- ontwikkeling --- pedagogiek --- ouderparticipatie --- opvoedingsstijlen --- opvoedingsondersteuning --- culturele diversiteit
Choose an application
culturele diversiteit --- sport --- Sociology of sport --- Community organization --- Social policy and particular groups --- Sport --- Multiculturele samenleving
Choose an application
Sociology of culture --- Ethnology. Cultural anthropology --- Geriatrics --- dementie --- geriatrie --- gerontologie --- culturele diversiteit
Choose an application
Professionals in zorg en welzijn voeren regelmatig gesprekken in groepen, bijvoorbeeld gesprekken met cliënten en hun netwerk of gesprekken met vrijwilligers en mantelzorgers. Ook gesprekken tussen professionals onderling vinden steeds vaker in teamverband plaats. Een gesprek in een groep of team heeft een andere dynamiek dan een tweegesprek en vraagt om andere gespreksvaardigheden. 'Gespreksvoering in groepen' is geschreven voor deelnemers aan dergelijke gesprekken en helpt hen om bij te dragen aan de kwaliteit van deze gesprekken. Deel 1 van het boek gaat over de verschillende soorten gesprekken en over wat er speelt in groepen. Deel 2 richt zich op kernvaardigheden die nodig zijn om groepsgesprekken te beïnvloeden. Deel 3 laat vanuit de invalshoeken inhoud, vorm en klimaat zien hoe er vanuit het deelnemersperspectief invloed uitgeoefend kan worden op de kwaliteit van gesprekken. Deel 4 bevat verdieping over non-verbale communicatie en culturele diversiteit. Het boek is opgevat als een werkboek met veel reflectieve en activerende opdrachten, concrete adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Mass communications --- motivatie --- feedback --- luisteren --- leidinggeven --- non-verbale communicatie --- presenteren --- groepsgesprek --- interculturele communicatie --- culturele diversiteit
Choose an application
Community organization --- conurbations --- urbanisatie --- asielzoekers --- multiculturele samenleving --- samenlevingsproblemen --- samenlevingsvormen --- culturele diversiteit --- diversiteit
Choose an application
Social problems --- Sociology of minorities --- racisme --- discriminatie --- sociale uitsluiting --- inclusief beleid --- culturele diversiteit
Choose an application
Professionals in zorg en welzijn voeren regelmatig gesprekken in groepen, bijvoorbeeld gesprekken met cliënten en hun netwerk of gesprekken met vrijwilligers en mantelzorgers. Ook gesprekken tussen professionals onderling vinden steeds vaker in teamverband plaats. Een gesprek in een groep of team heeft een andere dynamiek dan een tweegesprek en vraagt om andere gespreksvaardigheden en -houdingen. Gespreksvoering in groepen is geschreven voor deelnemers aan dergelijke gesprekken en helpt hen om bij te dragen aan de kwaliteit van deze gesprekken.
Gespreksvoering --- Gesprekstechniek --- Groepsgesprek --- Groepsdynamiek --- Non-verbale communicatie --- Culturele diversiteit --- Interculturele communicatie
Choose an application
Niet-begeleide buitenlandse minderjarige --- Frankrijk --- Culturele diversiteit --- Opvangcentrum --- Begeleiding --- Wetgeving --- Integratie --- SYW --- DOMIE 2
Choose an application
Diversiteit --- Minderheid --- Culturele diversiteit --- Jongere --- Politiek --- Maatschappij --- Samenleving --- Respect --- SYW --- Jong Groen
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|