Narrow your search

Library

KU Leuven (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2015 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Mindless tourism en het reisgedrag van de lokale bevolking. Casestudy Venetië
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Venetië is één van 's werelds meest populaire toeristische bestemmingen voor zowel Europeanen als niet-Europeanen. Helaas brengt deze populariteit ook problemen met zich mee. Venetië wordt de laatste jaren als het ware overspoeld met toeristen en zij kan deze toeristenstroom maar moeilijk aan. Bovendien zien we dat het aandeel dagjestoeristen stijgt. Deze toeristen gedragen zich vaak mindless: ze vertrekken zonder enige voorkennis op vakantie, ze boeken geen verblijfplaats en zijn alleen geïnteresseerd in de toeristische hoofdattracties. 'Zo veel mogelijk bezoeken in zo weinig mogelijk tijd' lijkt hun motto. De vraag is of dit toeristisch gedrag een invloed heeft op het toeristisch gedrag van de lokale bevolking. In dit onderzoek wordt via een casestudy nagegaan of er (1) een verband is tussen contact met toeristen en de attitude tegenover toeristen en (2) een verband is tussen contact met toeristen en het eigen toeristisch gedrag. Aan de hand van gesloten vragenlijsten bij 275 respondenten werden volgende bevindingen gedaan. Er werd een verband gevonden tussen praten met toeristen en de attitude tegenover toeristen: hoe meer de lokale bevolking met de toeristen praatte, hoe belangrijker men toerisme vond, en hoe minder problematisch men toerisme vond. Bovendien bleek praten met toeristen ook een positief verband te hebben met mindful gedrag: hoe meer men met toeristen praatte, hoe meer mindful men zich gedroeg op de eigen vakantie. Deze studie kampt echter met zowel methodologische als inhoudelijke beperkingen. Longitudinaal vervolgonderzoek is bijgevolg aangewezen.

Keywords


Dissertation
Singlereizen: een gat in de markt?
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Is er een gat in de markt bij groepsreizen voor singles en soloreizigers?' In deze studie wordt dit thema vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit de literatuur; middels een inventarisatie van het aanbod; aan de hand van interviews met meerdere aanbieders en door een survey bij een potentiële doelgroep. De studie wijst uit dat singles een belangrijke, sterk groeiende groep zijn en dat vooral de eerder jongere singles een potentieel interessante doelgroep zijn voor de toeristische sector. De aanbieders van groepsreizen zijn onder te brengen in voornamelijk drie grote groepen: zij die exclusief single groepsreizen aanbieden; zij die groepsreizen aanbieden voor iedereen, maar waarvan enkelen uitsluitend voor singles voorbehouden blijven en tenslotte zij die geen specifieke single groepsreizen aanbieden, maar waarbij de singles en soloreizigers wel een belangrijk deel uitmaken van hun cliënteel. Tussen de verschillende soorten aanbieders is er een duidelijk verschil in bedrijfsfilosofie en de manier van aanpak. Bij sommigen staan de reizen in het teken van ontmoetingen; bij anderen ligt de klemtoon op het avontuur, het gespecialiseerde reisthema en/of de bestemming. Vernieuwend zijn in het marktsegment van de singlereizen ligt in het maken van slimme combinaties van het huidige aanbod. De Vlaamse markt van het singlereizen wordt deels door Vlaamse, deels door Nederlandse bedrijven bewerkt. Vlaamse initiatieven om te starten als singlereizen aanbieder zitten in de lift. Dit werk kan voor hen een interessant tool zijn om een betere kijk op markt van single groepsreizen te krijgen. Zodoende kunnen ze zich beter positioneren binnen dit marktsegment.

Keywords


Dissertation
Perceived destination image; het beeld van de vakantiebestemming Vlaanderen, België waargenomen door inwoners van verschillende regio's van Frankrijk
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef vloeit voort uit een onderzoek naar het perceived destination image. Als toepassingsgebied voor dit onderzoek werd het beeld van Vlaanderen bij Franse respondenten geselecteerd. Op die manier kunnen we de effecten van het perceived destination image bestuderen waarbij het toeristisch beleid bestaat uit twee niveaus, namelijk het regionale destination image, zijnde Vlaanderen, en het nationale destination image, zijnde België. Het toeristisch beleid van Vlaanderen promoot de bestemming Vlaanderen naar de nationale bevolking van Frankrijk. In een eerste onderzoeksvraag gaat deze thesis na in hoeverre vanuit Frans oogpunt de bestemming Vlaanderen bestaat en correct gekend is, en of het perceived destination image kan bestaan zonder de link te leggen met het destination image van België. De tweede onderzoeksvraag waaruit deze thesis bestaat, bekijkt of er verschillen bestaan tussen drie geselecteerde regio's ten opzichte van het bestemmingsbeeld van Vlaanderen. Uit de resultaten blijkt dat respondenten uit het noorden van Frankrijk een betere kennis hebben van Vlaanderen en de bestemming beter kunnen identificeren. Maar voor België wordt er geen verschil teruggevonden tussen de respondenten uit de verschillende regio's van Frankrijk. Ze hebben een gelijklopend beeld van België. Maar er blijkt ook dat Vlaanderen geen goed onderscheiden beeld heeft. In de beeldvorming bij de respondenten over de bestemming Vlaanderen en over de bestemming België is er geen verschil waargenomen tussen beiden. Respondenten zien Vlaanderen als een deel van België en gebruiken dezelfde elementen om beide identiteiten aan te duiden. De resultaten tonen aan dat de respondenten niet weten welke Belgische elementen als Vlaams of als niet-Vlaams worden geïdentificeerd.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by