Narrow your search

Library

KU Leuven (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2015 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
De maatschappelijke relevantie van kleinschalige groepswoningen : casestudy Abbeyfield
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven KU Leuven LUCAS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorg voor senioren, mantelzorg en zelfstandig wonen zijn belangrijke thema’s voor de samenleving en zullen dat in de toekomst niet minder zijn. Een gevarieerd aanbod van woonmogelijkheden voor diverse doelgroepen, elk met hun eigen noden en behoeften, is gewenst. Sinds kort biedt het Abbeyfield-project in Vlaanderen een interessant alternatief binnen het bestaande aanbod van wonen. LUCAS onderzocht in een kortlopend kwalitatief onderzoek in hoeverre bewoners en medewerkers van Abbeyfield-huizen een aantal meerwaardes erkennen. We besluiten dat Abbeyfield een sterk concept is van activerend, participatief en beveiligd groepswonen. Deze nieuwe woonvorm verdient een plek in het huidige landschap, alleen al door het feit dat er meer ouderen zijn en elk van hen andere woon- en leefwensen heeft.

Keywords


Dissertation
Het project Narratieve Zorg: De beleving, ervaringen en effecten bij de deelnemende ouderen
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het project Narratieve Zorg: De beleving, ervaringen en effecten bij de deelnemende ouderen Met dit onderzoek wil men nagaan welk effect een life reviewinterventie na afloop heeft bij de deelnemers. Het project Narratieve Zorg, een initiatief van het Centrum voor Geestelijke Gezondheid van Brussel (CGG), richt zich tot thuiswonende, kwetsbare ouderen uit de regio Brussel. Gedurende een 14-tal vertelsessies krijgen de ouderen de kans om, samen met een levensverhaalschrijver, herinneringen en gebeurtenissen uit het verleden op te halen. Het terugblikken op het verleden biedt de oudere de kans diens leven wat te structureren en de gebeurtenissen een plaats en betekenis te geven. Na afloop van de interventie krijgt de oudere een levensboek en een waardencirkel. Het levensboek kan gezien worden als een samenvatting van hetgene de oudere per thema tijdens de vertelsessies heeft besproken. In combinatie met foto's biedt het boek een terugblik op het geleefde leven met diens positieve en moeilijkere associaties. De waardencirkel bevindt zich op het einde van het boek. Het vat in kernwoorden de persoonlijkheid en de voorkeuren van de oudere samen. Dit kan, onder andere door verzorgend personeel, gebruikt worden om de oudere beter te leren kennen. Tevens bieden het boek en de cirkel een aanknopingspunt tot communicatie met de oudere. In deze masterproef wordt onderzocht wat de effecten van het life reviewproject zijn. Wat doet de oudere nog met het levensboek en de waardencirkel, de concrete en tastbare eindresultaten van het project? Hoe was het om achterom te kijken? Zijn er zaken die de oudere heeft geleerd uit het contact met de levensverhaalschrijver of uit de manier van vertellen over het verleden? De bedoeling van deze masterproef is om elke oudere een stem te geven; de beleving van het individu staat centraal. Vanuit de persoonlijke diepte-interviews die bij de ex-deelnemers thuis werden afgenomen, proberen we ons een beeld te vormen van de invloed van het project op hun zelfbeeld en op de huidige levensloop. Uit de interviews blijkt dat alle ouderen het contact en de persoonlijke aandacht enorm appreciëren. Een geduldig en luisterend oor maakte dat ze zich veilig voelden om openlijk te vertellen. Het vertellen maakt het ook mogelijk gedane zaken in een ander daglicht te plaatsen. Het nuanceren van het verleden kon rust bieden. Deelname aan het project werd door eenzame ouderen vooral gemotiveerd door het geregelde sociale contact, terwijl anderen eerder graag het boek wilden maken om het door te geven aan jongere generaties, opdat hun verhalen niet verloren zouden gaan. Ook konden zo de kinderen en kleinkinderen de oudere beter leren kennen. Bij personen met dementie kan het boek gebruikt worden als een middel om tot communicatie met hen over te gaan. Bij sommige deelnemers draaide het project dus eerder rond het sociale contact om de eenzaamheid te doorbreken, anderen beschouwden het maken van het boek als het hoofddoel. Doordat dit onderzoek maar een klein aantal deelnemers heeft bevraagd, kunnen er geen veralgemenende conclusies getrokken worden.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by