Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Hoe doen leraars dat? : (en wat kan ik daar als ouder van leren?)
Author:
ISBN: 9789461313096 Year: 2014 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische adviezen voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs.Mart SeerdenMooi uitgegeven bundel die gezien kan worden als leidraad met honderden tips voor professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor ouders van opgroeiende kinderen. Leraren kunnen natuurlijk leren van ouders ? zij zijn immers de ervaringsdeskundigen waar het hun eigen kinderen betreft, maar ouders kunnen ook leren van leraren: of het nu werkzaamheden op school betreft of hun pedagogische benaderingswijze. De auteur van deze bundel is beide: leraar & ouder, en dat is te merken aan de boeiende wijze waarop hij ? meervoudig kijkend ? thema's als slechtnieuwsgesprekken, wel of geen huiswerk, kinderen aan het lezen krijgen, de goede vragen stellen, omgaan met stress, spijbelen aanpakken, een veilige school, respect voor privacy, creatief omgaan met vergaderen, of rekening houden met andere culturen voor het voetlicht brengt. De hoofdstukjes zijn kort en kernachtig. De praktische tips zijn legio en worden overzichtelijk gepresenteerd. Kleurenillustraties wisselen de tekst af (zowel foto's als tekeningen). Ezelsbruggetjes worden gepresenteerd als handige weetjes en een interessante woordenschatoefening doorkruist het boek in acht reeksen. De mooi vormgegeven uitgave besluit met basisweetjes voor elke leraar (per vakgebied) en met een leuke zelftest.© NBD Biblion


Book
Herstelkaarten
Author:
ISBN: 9789033497971 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco Ligand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen beu. Moeder wil dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat machteloos. Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig jaar geleden. De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal, virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De houvasten van weleer zijn al lang niet meer. Ook ouders hebben het ‘druk, druk, druk'. De opvoeding van de kinderen raakt steeds verder op de achtergrond. Het is in deze context dat scholen antwoorden moeten bieden op scenario's zoals hierboven beschreven. Geen sinecure, zo blijkt. Hoe kan men ervoor zorgen dat men niet nog meer bruggen opblaast? Hoe voorkomt men dat de schade nog toeneemt? Hoe behoudt men de nodige autoriteit zonder te handelen vanuit een kille machtspositie? Het antwoord is samen! Want alleen door een beroep te doen op alle krachten binnen de schoolgemeenschap, kunnen we van de school die veilige plek maken die cruciaal is om leren mogelijk te maken. Leerlingen in het voortgezet onderwijs groeien op binnen een context van agressie, een hoog leeftempo, egocentrisme en vaak problematische verhoudingen tussen leerlingen, docenten en ouders. Autoriteitsproblemen, pesten en ruzies vereisen nieuwe methodieken om de uitdagingen van deze tijd aan te kunnen. In het boek worden op preventie en herstel gerichte methodieken beschreven, gericht op de gehele 'schoolfamilie' en haar omgeving. Deze methodiek koppelt structuur aan gepaste zorg. Herstel betekent dat slachtoffer en dader elkaar weer onder ogen kunnen komen. In het boek worden een groot aantal herstelmethodieken beschreven en desbetreffende implementatiemogelijkheden op scholen in Vlaanderen en Nederland geschetst. Er bestaat een nauwe relatie met de 'Eigen-Kracht-methodiek'. Bevat diverse praktijkvoorbeelden, bijlagen voor gebruik (op scholen), literatuurlijst. Gericht op docenten in het voortgezet onderwijs, leerlingenbegeleiders, onderwijsbeleid en (beperkt) op ouders. Praktijkgericht, toegankelijke vaktaal, duidelijke indeling. (G. Brandorff) © NBD Biblion


Book
Het onderwijsdebat : waarom de hervorming van het secundair broodnodig is
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789491297632 Year: 2014 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De hervorming van het secundair onderwijs zou het vlaggenschip worden van de regering-Peeters II maar stootte op bittere weerstand uit meerdere hoeken. Gevolg: de contouren blijven relatief vaag, de hervorming schuchter, en de concretisering is grotendeels tot na de verkiezingen uitgesteld.0In dit boek luiden onderwijskundigen van de vier grote Vlaamse universiteiten de alarmbel: een grondige hervorming is broodnodig. Want neen, ze zal niet tot de neerwaartse nivellering leiden waarmee tegenstanders schermen. Sterker, niks doen legt een tijdbom onder de welvaart van Vlaanderen. Jongeren worden door een te vroege orientatie op het verkeerde spoor gezet en raken gedemotiveerd, de sociale ongelijkheid wordt uitvergroot, het voortijdig schoolverlaten in de hand gewerkt, technische en beroepsscholen gestigmatiseerd. De hervorming van het secundair is een maatschappijdebat, dit boek levert de vragen-die-er-toe-doen en een reeks mogelijke antwoorden aan.

Keywords

Landbouw 63 --- Voeding 613.2 --- 475 Landbouw --- Flanders Agrofood Valley --- Voeding (lt) --- voedselketen (lt) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O222 --- 37 --- 373.5 --- 37.014.3 --- 773 Secundair onderwijs --- Secundair onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- 371.2 --- Onderwijshervorming --- onderwijshervormingen --- secundair onderwijs --- 371.014 --- Academic collection --- Enseignement général --- Politique de l'éducation --- BPB1406 --- 481.3 --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- politiek --- Vlaanderen --- #gsdbP --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Organisatie van het onderwijs: regionaal --- onderwijs en opvoeding --- 371.1 --- Algemeen onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Vlaanderen. --- Onderwijsvernieuwing ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Education [Secondary ] --- Flanders (Belgium) --- Educational change --- School management --- Secondary education --- SO (secundair onderwijs) --- onderwijsorganisatie --- Onderwijs --- Nederland --- Onderwijs 37 --- švietimo politika --- education policy --- política educativa --- uddannelsespolitik --- politica învățământului --- образовна политика --- política da educação --- koulutuspolitiikka --- Bildungspolitik --- obrazovna politika --- образователна политика --- utbildningspolitik --- politika vzdelávania --- politika e arsimit --- polityka oświatowa --- politica dell'istruzione --- politika vzdělávání --- hariduspoliitika --- izglītības politika --- onderwijsbeleid --- просветна политика --- politika tal-edukazzjoni --- oktatáspolitika --- izobraževalna politika --- εκπαιδευτική πολιτική --- prosvjetna politika --- politica dell'educazione --- educação nacional --- vzdělávací politika --- edukacja narodowa --- nemzeti oktatás --- éducation nationale --- kansallinen opetusjärjestelmä --- armonizzazione delle politiche dell'educazione --- nationales Bildungswesen --- политика за образование --- polityka edukacji --- κρατική εκπαίδευση --- pubblica istruzione --- ravvicinamento delle politiche dell'educazione --- educación nacional --- politica nazionale dell'educazione --- det nationale undervisningssystem --- system szkolnictwa --- almen undervisning --- všeobecné školství --- enseñanza general --- опште образовање --- ensino geral --- szkolnictwo ogólnokształcące --- arsim i përgjithshëm --- všeobecné vzdelávanie --- învățământ general --- allgemein bildender Unterricht --- γενική εκπαίδευση --- општо образование --- splošno izobraževanje --- edukazzjoni ġenerali --- общо образование --- opće obrazovanje --- vispārīgā izglītība --- istruzione generale --- allmän undervisning --- general education --- általános oktatás --- üldharidus --- yleinen opetus --- bendrasis ugdymas --- algemeen onderwijs --- bendrasis lavinimas --- гимназија --- všeobecně vzdělávací škola --- allmän utbildning --- гимназиско образование --- všeobecné vzdělávání --- Economie 330 --- Materialen --- Luchtvervuiling --- Openbaar vervoer --- Armoede 331.521 --- Energie 620.9 --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur --- Enseignement général --- Politique de l'éducation --- beartas oideachais --- oideachas ginearálta --- Primary education

Listing 1 - 3 of 3
Sort by